احیای اقتصاد چین پس از تسهیل محدودیت‌های کرونا؛ آمریکا و اروپا جا ماندند

بخش خدماتی در چین با بیشترین سرعت طی دو سال اخیر رشد کرده است

شهروندان ووهان، کانون شیوع کرونا در فستیوال شبانه، ۲۷ آگوست۲۰۲۰-STR / AFP

بازگشت رونق اقتصادی در چین پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ماه آگوست سرعت بیشتری گرفته است به طوری که یک نظرسنجی نشان می‌دهد بخش خدماتی با بیشترین سرعت طی دو سال اخیر رشد کرده است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان با بهبودی سریع پس از سهولت محدودیت‌های کووید-۱۹، آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی را پشت سر گذاشته است.

رونق اقتصادی در ماه آگوست به روند رو به بهبودی خود ادامه داد به طوری که بخش خدماتی به بالاترین سطح از اوایل سال ۲۰۱۸ رسیده در حالی که رشد فعالیت‌های صنعتی اندکی کند شده است.

بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار، شاخص خرید مدیران (پی‌ام‌آی) برای بخش خدماتی از ۵۴.۲ در ماه جولای به ۵۵.۲ رسیده است.

هر عدد بالای ۵۰ نشان‌دهنده این است که اوضاع نسبت به ماه گذشته بهتر شده است. رشد صنعتی با اندکی کاهش، از ۵۱.۱ در ماه جولای به ۵۱ در ماه آگوست رسید. شاخص پی‌ام‌آی برای واحدهای صنعتی کوچک به روند رو به کاهش خود ادامه داده و به ۴۷.۷ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهبودی اقتصادی چین پس از سقوط در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، بخشی ناشی از سرمایه‌گذاری دولت و بخشی دیگر در اثر بازگشت فعالیت برخی شرکای تجاری در کمک به صادرات بوده است، که بخش مهمی از اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد.

بخش خدماتی، که ضربه سنگینی از ویروس خورد، با کاهش محدودیت‌ها از طرف دولت، نظیر بازگشایی سینماها، جان دوباره‌ای گرفت.

بهبودی بازار سهام، اعتماد تجاری و فروش خانه در ماه آگوست از جمله نشانه‌هایی هستند که حکایت از قدرت گرفتن اقتصاد در چین دارند.

به گفته لیو شیوژی، اقتصاددان بانک ارتباطات در شانگهای، «انتظار می‌رود پی‌ام‌آی هر دو بخش خدمات و صنعت در یک محدوده انبساطی با اندکی شتاب به یک وضعیت ثبات برسد.»

«سیاست‌گذاران بعید است تا پایان سال محرک‌های اقتصادی عظیمی را وضع کنند و نباید هم این کار را بکنند. آنها باید بر اجرای سیاست‌های موجود تمرکز کنند.»

تقاضا کالاهای تولیدی رو به افزایش گذاشته اما این میزان تقاضا هنوز هم برای تولیدکننده ناکافی است.

مرکز اطلاعات راهبردی چین، که در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند، در بیانیه‌ای نوشت: «روند بهبودی تقاضا کندتر از تولید است و همین باعث عقب افتادن احیاء اقتصاد می‌شود.»

به گفته این سازمان «بیش از نیمی از شرکت‌ها هنوز با کمبود تقاضا از طرف بازار مواجه هستند و این مشکل اصلی آنها است» چرا که عامل مهم برای سرمایه‌گذاری در تولید بیشتر ظرفیت بازار است.

چانگ شو، اقتصاددان بلومبرگ، می‌گوید: «با نگاه به آینده، انتظار داریم روند احیاء بازار همچنان رو به جلو باشد به شرط آن که میزان تقاضا در بازار داخلی به روند صعودی خود ادامه دهد تا بعدتر احیاء اقتصاد در بازارهای خارجی نیز به این روند بپیوندد. با توجه به این نکته، بازگشت به نرخ رشدی که پیش از همه‌گیری ویروس وجود داشت به این زودی‌ها میسر نیست.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد