چرا مردم تایلند علیه دولت و پادشاه دست به اعتراض زده‌اند؟

معترضین خواستار اصلاح قانون اساسی تایلند و استعفای نخست وزیر هستند

معترضین در جریان اعتراضات ضد دولتی در بانکوک، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰- REUTERS/Soe Zeya Tu

در اعتراضاتی در تایلند که توسط دانشجویان سازماندهی شده است، هزاران نفر به خیابان‌های بانکوک ریخته‌اند. این دومین روز اعتراض‌ها به منظور مقاومت در مقابل مقررات سختگیرانه وضع اضطراری است که نخست وزیر و پادشاه تایلند، علیه تظاهرات‌کنندگان اعمال کرده‌اند.

روز جمعه معترضان زیر باران شدید اجتماع کردند و خواهان ایجاد تغییراتی در کشور، از جمله کناره‌گیری پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر، اصلاح قانون اساسی تایلند، و اصلاحات در اختیارات پادشاه شدند.

آقای پرایوت تاکنون تقاضای معترضان را برای کناره گیری از سمتش رد کرده است، اما دستور دولت در مورد منع اجتماع مردم که به دنبال ایجاد مزاحمت آن‌ها برای اتوموبیل‌های سلطنتی صادر شد، موفق به پراکنده کردن معترضان نشده است.

خشم معترضان علیه دولت که در صدر آن یک رهبر نظامی سابق و مسئول کودتای سال ۲۰۱۴ قرار دارد، و نیز نظام پادشاهی، تازگی ندارد و چند ماهی در حال انبوه شدن بوده است. 

تازه‌ترین دور تظاهرات‌ها، پس ازماه‌ها اعتراض و درخواست تدوین یک قانون اساسی جدید که به مردم آزادی‌های بیشتری دهد و از حقوق مدنی حفاظت کند، صورت گرفته است. 

اینها دلایل اعتراضات مردم تایلند است:

این اعتراضات علیه چیست؟

هرچند در سال‌های اخیر نارضایتی علیه دولت تایلند رو به افزایش گذاشته بود، اما جرقه مقدماتی اعتراض‌ها، انحلال حزب دموکراسی‌خواه «آینده به پیش» به دستور دادگاه در ماه فوریه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین دور اعتراض‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا که اجتماع مردم را محدود می‌کرد، به پایان رسید.

در ماه ژوئن و در پی مفقود‌الأثر شدن فعال هوادار دموکراسی، وانچالارم ساتساکسیت، که گمان رفت توسط مقامات تایلند سازماندهی شده باشد، تنش‌ها در کشور رو به افزایش گذاشت.

دوردیگری از تظاهرات‌ها یک ماه بعد از آن برگزار شد، و پس از نیمه ماه ژوئیه، تایلند شاهد برگزاری منظم حرکت‌های اعتراضی بوده است.

معترضان، خواهان کناره‌گیری نخست وزیر، بازنویسی قانون اساسی متضمن آزادی‌های بیشتر و حقوق مدنی، پایان دادن به ارعاب فعالان حقوق بشر، و کاهش نفوذ نظام پادشاهی هستند.

مشکل مردم با نظام پادشاهی چیست؟

خشم عمومی علیه نظام پادشاهی کشور، بخشی به دلیل قوانین سختگیرانه‌ای است که هرگونه انتقاد یا اهانت به یک عضو خاندان سلطنتی را ممنوع می‌کند.

بند ۱۱۲ قانون مجازات کشور می‌گوید هرکه پادشاه، ملکه یا وارث تاج و تخت یا کفیل سلطنت را مورد اهانت یا تهدید قرار دهد،  به سه تا پانزده سال حبس محکوم می‌شود.

ماها واجیر الونگکورن، پادشاه کنونی تایلند، به علت اختیاراتش و ثروتی که از  ۲۰۱۶ و تکیه زدنش بر این مقام اندوخته است، نامحبوب است.

در قانون اساسی کشور تغییراتی داده شده است که بر اساس آن، پادشاه اختیار دارد در شرایط اضطراری فرماندهی مستقیم چند واحد ارتش را برعهده گیرد. 

افزون بر این، پادشاه به دلیلِ داشتن چهار همسر و یک معشوقه در کشوری که چند همسری در آن ممنوع است، به باد انتقاد گرفته شده است.

چرا مردم با یک دولت تحت‌الحمایه ارتش مخالفند؟

معترضان می‌گویند که آقای پرایوت که عامل کودتای سال ۲۰۱۶ و سرنگونی دولت منتخب تایلند است، در انتخابات عمومی سال گذشته تقلب کرده است، زیرا قوانین به نفع حزب طرفدار ارتش تغییر داده شده بود.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر نیز هشدار داده‌اند که نظرات مخالف در کشور سانسور می‌شود و مخالفان دولت، ارعاب، پیگرد، و سرکوب می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان