معشوقه سلطنتی طرد شده پادشاه تایلند به کاخ بازگشت

پادشاه، معشوقه خود را به اتهام تضعیف ملکه از تمام عناوین خلع کرده بود

پادشاه تایلند معشوقه خود را متهم کرده بود که قصد دارد جای ملکه را بگیرد-Handout / THAILAND'S ROYAL OFFICE / AFP

پادشاه تایلند با معشوقه سلطنتی خود آشتی کرد. پادشاه سال گذشته معشوقه خود را به اتهام تضعیف همسرش، ملکه، از تمام عناوین خلع کرده بود.

برگشتن سینیناترا ونگواجیراپاکدی به مرحمت پادشاه ماها واجیرالوگ‌کورن رسما از طریق روزنامه سلطنتی کشور اعلام شد.

او سال گذشته پس از این که مورد خشم شاه قرار گرفت از انظار عمومی ناپدید شده بود و مقامات تایلندی هیچ گاه از محل او خبری ندادند.

پادشاه ابتدا عنوان معشوقه سلطنتی را در ماه جولای به خانم سینیناترا برگرداند. این عنوان یک سنت سلطنتی دیرینه گرفتن یک همسر «نوجوان» است که نزدیک به یک قرن بود اجرا نمی‌شد.

شاه کمتر از سه ماه پس از انتخاب زوجه سلطنتی خود، با صدور یک فرمان، قرار خود را لغو کرد و او را به اتهام چشم و هم چشمی با ملکه سوتیدا «ناسپاس» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاه در اظهاراتی او را متهم کرد که در ماه می ۲۰۱۹ فعالانه به دنبال برکناری سوتیدا واجیرالونگ‌کورن نا آیودایا از مقام ملکه بوده و قصد داشته جای او را بگیرد.

خلع خانم سینینافرا به طور مشخص از این جهت تعجب‌برانگیز بود که فقط دو ماه پیش از آن، عکس‌هایی در تارنمای دربار منتشر شد که او و شاه را دست در دست هم نشان می‌دادند، که برای اعضاء خانواده سلطنتی عکس هایی بیش از حد صمیمی به شمار می‌آید.

ملکه سوتیدا ۴۲ ساله و خانم سینیناترا ۳۵ ساله هر دو جزو افسران ارشد گارد امنیتی دربار بوده‌اند. ملکه سوتیدا سابقا مهماندار خطوط هوایی تایلند بود و سینیناترا در ارتش به عنوان پرستار خدمت می‌کرد.

در اطلاعیه روز چهارشنبه آمده است که هر دو عنوان نظامی و سلطنتی به وی برگردانده شد و سابقه آن باید طوری تنظیم شود که گویی «خلع» عناوین «هرگز رخ نداده است.»

پادشاه پس از مرگ پدرش، بومیبل آدولیادج شاه، در سال ۲۰۱۶ رسما در ماه می سال جاری تاج‌گذاری کرد. شاه پدر ۷۰ سال سلطنت کرد.

پادشاه ۶۸ ساله از سه ازدواج قبلی خود، که هر سه به طلاق انجامید، صاحب هفت فرزند شد. او بیشتر امسال را در آلمان سپری کرد.

نشریه آلمانی بیلد در ماه مارس گزارش داد که شاه در یک هتل لوکس در شهر تفریحی گارمیش پارتنکیرشن منطقه آلپ «حرامسرایی» را با ۲۰ زن تشکیل داده است.

اعلام آشتی زوجه سلطنتی در شرایطی انجام می‌گیرد که معترضان ضد حکومتی در تایلند خواستار مهار اختیارات شاه شده‌اند. این اعتراضات نوعی ساختارشکنی در تایلند محسوب می‌شود، چرا که مردم به لحاظ سنتی خاندان سلطنتی را بالاتر از هرگونه انتقادی می‌دانند.

© The Independent

بیشتر از جهان