جنبش دموکراسی‌خواهی تایلند؛ دولت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

در پی تقاضای معترضان برای محدودیت اختیارات پادشاه، با اعلام وضع فوق‌العاده تظاهرات مسالمت‌آمیز در تایلند ممنوع شد

معترضان در چند هفته گذشته و به‌صورت گسترده در خیابان‌های تایلند اجتماع کرده‌اند-Jack TAYLOR / AFP

به دنبال اوج گرفتن اعتراضات هواداران دموکراسی در تایلند در ساعات شب چهارشنبه و بامداد پنج‌شنبه، دولت این کشور «وضع فوق‌العاده جدی» اعلام و هرگونه تظاهرات و انتشار اخبار «حساس» را ممنوع کرد. 

این اقدام به دنبال حرکت پلیس در پراکنده کردن اجتماع مردم اطراف دفاتر نخست‌وزیر صورت گرفت که در جریان آن بیست نفر از جمله دو تن از رهبران اعتراض‌ها بازداشت شدند. آن‌ها از سرشناس‌ترین منتقدان نظام پادشاهی تایلند هستند که تا چندی پیش انتقاد از او تابو تلقی می‌شد.   

معترضان خواهان برکناری نخست‌وزیر، کاهش اختیارات پادشاه ما‌ها واجیرالونگکورن و تدوین یک قانون اساسی جدید شده‌اند که تاکید را بر آزادی و حقوق مدنی بگذارد. 

اعلام وضع فوق‌العاده که به امضای نخست وزیر و ژنرال سابق «پرایوت چان او چا» رسید، نمایانگر نگرانی از قصد معترضان برای بستن راه عبور مرکب پادشاه است که تخطی از قانون عمومی کشور و قانون اساسی پادشاهی تایلند تلقی می‌شود.   

در این بیانیه آمده است که این تلاش‌ها بر ایمنی، تدابیر کنترل سرایت کووید-۱۹ و اقتصاد آسیب‌پذیر کشور تاثیر می‌گذارد. در این بیانیه، در مورد اعلام وضع فوق‌العاده گفته شده است: «لازم است که اقدامی فوری برای پایان دادن به أوضاع به نحوی موثر ومناسب اعمال شود.»  

معترضان که از چند هفته گذشته و به‌صورت گسترده در خیابان‌های تایلند اجتماع کرده‌اند، نخست وزیر و رهبر سابق حکومت نظامی را متهم کرده‌اند که برای ماندن در قدرت در انتخابات سال گذشته تقلب کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان نمادهایی از فرهنگ عامه از جمله سلام سه انگشتی انقلابی در سریال «هانگِر گِیمز» (بازی‌های گرسنگی) را برگزیده‌اند که در اعتراضات روز چهارشنبه نیز که در جریان آن حرکت اتومبیل حامل ملکه «سوتیدا» کند شده بود، دیده می‌شد. 

معترضان در گذشته در هیات شخصیت‌های فیلم و کتاب هری پاتر ظاهر شدند و پادشاه را به عنوان «کسی که نامش نباید برده شود» توصیف کردند که اشاره‌ای است به قانون سختگیرانه سانسور که هرگونه انتقاد را از پادشاه منع می‌کند. 

سونایی فاسوک، عضو گروه وابسته به دیده‌بان حقوق بشر در آمریکا، بار دیگر دولت تایلند را متهم کرد که پوشش جنبش معترضان را سانسور می‌کند. این گروه می‌گوید فعالیت شبکه‌های خبری بین‌المللی در تایلند ممنوع شده است.   

او در توییتی گفت که در سرکوب تظاهرات بامداد پنج‌شنبه، دست کم بیست نفر از جمله رهبران جنبش آنون نامپا، مایک رایونگ وپانوسایا اِس، بازداشت شده‌اند. او گفت پلیس می‌تواند آن‌ها را تحت مقررات وضعیت فوق‌العاده «بدون وارد کردن اتهام و بدون دسترسی به وکیل مدافع تا سی روز» در بازداشت نگاه دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان