مدال تولد ملکه بریتانیا برای مرد صد ساله مسلمان

دبیرالاسلام چودهاری هزاران پوند برای مقابله با کرونا جمع‌آوری کرد

مراسم بزرگداشت تولد ملکه بریتانیا- TOBY MELVILLE / POOL / AFP

یک پیرمرد صد ساله که برای کمک به کووید-۱۹ در طول ماه رمضان هزاران پوند پول جمع‌آوری کرد، در مراسم بزرگداشت تولد ملکه به افتخار درجه امپراتوری انگلستان نائل آمد.

دبیرالاسلام چودهاری با ۹۷۰ دور قدم زدن گرد باغچه خود در شهر باو، شرق لندن، در طول ماه مبارک رمضان، که امسال در فاصله ۲۳ آوریل تا ۲۳ می قرار گرفت، توانست بیش از ۴۲۰ هزار پوند کمک مالی جمع‌آوری کند.

وی هنگام دریافت نشان افتخار گفت: «مفتخرم که سعی و تلاش من را مورد توجه قرار دادند. از همه شما صمیمانه تشکر می‌کنم.»

آقای چودهاری با الهام از کاپیتان سر تام مور، ابتدا چالش صد دور پیاده را دور حیاطش برای خود تعیین کرده بود.

از تمام مبلغ جمع‌آوری شده، ۱۱۶ هزار پوند به سازمان بهداشت ملی هدیه شد و بقیه در قالب طرح «فطریه بحران کووید-۱۹» به ابتکار شبکه تلویزیونی بریتانیایی-بنگلادشی کانال اس، بین ۳۰ مؤسسه خیریه در ۵۲ کشور تقسیم شد.

عتیق، فرزند آقای چودهاری، درباره دستاورد پدر خود گفت: «در بنگلادش، جایی که ما از آن‌جا آمدیم، خیلی برای کارهایی که می‌کنیم اهمیتی قائل نمی‌شوند، برای همین این پول به همه کسانی تعلق دارد که در موفقیت پدرم سهیم بودند و به خاطر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.»

وی گفت: «او گفته کارش تمام نشده است و هنوز هم برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آسیب‌دیدگان کووید فعالیت می‌کند.»

او ادامه داد: «ما از این که پدرم دور باغچه خود قدم زد و برای مردم پول جمع کرد بسیار به او افتخار می‌کنیم و مفتخریم که کار او مورد توجه رسمی قرار گرفته است.»

آقای چودهاری در روز اول ژانویه سال ۱۹۲۰ در آسام بریتانیا، که امروز بنگلادش نامیده می‌شود، ‌به دنیا آمد و در سال ۱۹۵۷ برای تحصیل ادبیات انگلیسی به لندن مهاجرت کرد.

وی پس از رفتن به سنت آلبانس جزو سران جامعه شد و در بسیاری از طرح‌های اجتماعی و جمع‌آوری کمک در طول سال‌های متمادی شرکت کرده است.

چودهاری یک شاعر تمام عیار نیز هست و هزارن شعر از خود منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام او در جمع‌آوری کمک مالی در طول همه‌گیری کرونا موردپسند سر کایر استارمر، رهبر حزب کارگر، قرار گرفت که توییت کرد: «مایلم از طرف حزب کارگر از دبیرالاسلام چودهاری به خاطر طرح جالب جمع‌آوری کمک مالی‌اش بسیار تشکر کنم.»

وی افزود: «می‌دانم که او تا به حال بیش از ۱۵۰ هزار پوند برای بیماران کرونا در بریتانیا و بنگلادش جمع‌آوری کرده است. او الهام‌بخش همه ماست.»

امسال اعلام اسامی دریافت‌کنندگان درجات افتخار از ماه ژوئن به تعویق افتاد تا افرادی که در مبارزه با کووید-۱۹ مؤثر بوده‌اند، از جمله کارکنان حوزه بهداشت، داوطلبان و کسانی که در جمع‌آوری اعانه فعالیت داشتند، به فهرست اضافه شود.

از میان کسانی که به این افتخار نائل آمده‌اند، ۷۲ درصد بی‌وقفه برای خدمت به جامعه در دوره کووید-۱۹ تلاش کرده‌اند.

از دیگر قهرمانان روزمره عبارتند از علی قربان‌قلی، ۲۹ ساله، و استاد مارک ویلسون، ۴۶ ساله، بنیانگذاران نرم‌افزار موبایلی «سام خوب»، که در کمک به سازمان‌دهی صدها هزار داوطلب کمک به قشر آسیب‌پذیر در طول تعطیلی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا نقش مؤثری داشتند.

© The Independent

بیشتر از زندگی