سربازان کره شمالی به یک مقام کره جنوبی شلیک کرده و او را سوزاندند

این نخستین بار از سال ۲۰۰۸ است که یک شهروند کره جنوبی به ضرب گلوله نیروهای کره شمالی به قتل می‌رسد

سربازان کره جنوبی در مرز دو کره- ED JONES / AFP

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید کره شمالی یک مقام دولت این کشور را به قتل رسانده و جسد او را سوزانده است. پیکر این فرد روی یک جسم شناور در آب‌های نزدیک به مرز آبی مورد اختلاف دو کشور پیدا شده است.  

مقتول که کارمند اداره وابسته به وزارت اقیانوس‌ها و ماهیگیری کره جنوبی  بود، از یک قایق نگهبانی در نزدیکی مرز ناپدید و یک روز بعد در آب‌های کره شمالی پیدا شد. 

وزارت دفاع کره جنوبی با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی دستگاه‌های تجسسی و دیگر ابزار اطلاعاتی گفت که سربازان کره شمالی او را به ضرب گلوله از پای درآورده‌اند و سپس جسد او را به آتش کشیدند. 

مقامات کره جنوبی ضمن تقبیح این «عمل بی‌رحمانه» می‌گویند ممکن است کره شمالی برمبنای مقررات سختگیرانه مبارزه با ویروس کرونا که عبور غیرقانونی از مرز را با آتش گلوله پاسخ می‌دهد، او کشته شده باشد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی مدعی است که حتی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور دیده نشده است؛ ادعایی که بسیاری از ناظران آن را رد کرده‌اند. 

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید روز چهارشنبه این کشور در پیامی که از طریق خط ارتباطاتی فرماندهی سازمان ملل برای کره شمالی فرستاد در مورد مقامی که مفقودالاثر شده بود پرس‌وجو کرد اما پاسخی دریافت نکرد. 

«سو چو-سوک» معاون دفتر امنیت ملی کره جنوبی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت کره شمالی باید جزئیات وقایعی که به این «اقدام بی‌رحمانه» انجامیده، روشن کند. خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش داد که این مقام بار دیگر تقاضای وزارت دفاع را برای مجازات عاملان این واقعه تکرار کرده است. 

در این بیانیه آقای سوک می‌افزاید قتل و لطماتی که به پیکر مقتول وارد آمده با هیچ دلیلی قابل توجیه نیست. 

وزارت دفاع در بیانیه‌ای گفت: «ما همچنین شدیدا به کره شمالی هشدار می‌دهیم که تمام مسؤولیت این واقعه متوجه آن‌ها است.» 

جزئیات بیشتری در مورد مقتول که روز دوشنبه میان هجده مقام دولتی در قایق متعلق به وزارت اقیانوس‌ها و ماهیگیری بوده است در دست نیست.  

این وزارت‌خانه می‌گوید به دنبال ناپدید شدن این مقام، همکارانش در قایق به جست‌وجوی او پرداخته‌اند اما تنها کفش‌هایش را پیدا می‌کنند و روزها تجسس با قایق و هواپیما به جایی نمی‌رسد. 

این نخستین بار از سال ۲۰۰۸ است که یک شهروند کره جنوبی به ضرب گلوله نیروهای کره شمالی به قتل می‌رسد. در آن واقعه «پارک ون –جا»، در منطقه تفریحی «کوم گانگ» درارتفاعات کره شمالی پس از ورود غیرعمدی  به منطقه ممنوعه کشته شد. 

انتظار می‌رود روابط میان دو کره در نتیجه واقعه اخیر به سردی بیشتری بگراید. رشته‌های میان دو کشور هم‌اکنون نیز با لغو برنامه‌های تبادل و همکاری فی مابین که به دلیل بن‌بست در دیپلماسی هسته‌ای میان پیونگ‌یانگ و واشینگتن رخ داده، تحت فشار قرار گرفته است.  

در ماه ژوئن، کره شمالی دفاتر ارتباطی میان دو کره را در خاک خود به نشانه اعتراض به ارسال جزوه توسط شهروندان جنوب به آن سوی مرز، منهدم کرد. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent