بیانیه پیونگ‌یانگ: کره‌جنوبی یک «سگِ پستِ ترسو» است

افزایش تنش میان دو کره در پی اقدامات کره‌شمالی

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی محور حملات به همسایه جنوبی و رئیس‌جمهور آن است- STR / KCNA VIA KNS / AFP

کره‌شمالی، کره‌جنوبی را یک «سگ پست» خوانده و گفته است دفتر ارتباطات میان دو کره در مرز میان دو کشور را منفجر کرده زیرا این مرکز «مفهوم نمادین» خود را از دست ‌داده بوده است. 

پیونگ‌یانگ در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز (علیه کره‌جنوبی) وعده داده که سربازان ارتش را در مناطق همکاری‌های مشترک که اکنون تعطیل‌شده مستقر، پست‌های نگهبانی مرزی را احیاء و مانورهای نظامی مرزی را از سر خواهد گرفت که همگی به معنی خنثی کردن توافق‌های صلحی است که دو سال پیش میان دو کره به امضاء رسید.

کره‌شمالی در روز سه‌شنبه در گرماگرم افزایش تنش با کره‌جنوبی دفتر ارتباطات میان دو کره را در شهر «کیسونگ» منفجر کرد. علت آن، اقدام پناهندگان کره شمالی در جنوب بود که با بالون به آن‌سوی مرز برگه‌های تبلیغاتی می‌فرستادند که در آن از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، انتقاد شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، خبرگزاری دولتی کره شمالی «کِی‌سی‌‌ان‌اِی» هشدار داد که تخریب دفتر ارتباطات که در سال ۲۰۰۴ عمدتاً به هزینه کره‌جنوبی برای بهبود روابط فی‌مابین ایجاد شده بود، می‌تواند «پیش درآمدی بر تغییر فضای حاکم بر روابط میان شمال و جنوب باشد.»

این رسانه گفت دفتر ارتباطات «ارزش وجودی و مفهوم نمادین خود را ازدست‌داده بوده» و کره‌جنوبی را متهم کرد با دست زدن به «اقدامات خصمانه» ازجمله مانورهای نظامی از توافق‌های صلح تجاوز کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی افزود: «کره‌جنوبی درست مثل یک سگِ پستِ ترسو، دست به لاف‌وگزاف زده و درحالی‌که تظاهر به همکاری می‌کرده فضایی مملو از مبارزه‌طلبی به وجود آورده است.»

در این میان، فرمانده ارتش کره‌شمالی گفته است واحدهای نظامی در منطقه «کوهستان الماس» (دایموند ماونتِن) و مجتمع صنعتی «کیسونگ» که هردو در شمال مرز مستحکم شمال قرار دارد، مستقر خواهند شد.

هردوی این نقاط که با کمک مالی کره‌جنوبی ایجادشده است سال‌هاست به خاطر اختلاف‌نظرمیان دو کره و تحریم‌های ایالات‌متحده تعطیل بوده‌اند.

کره‌شمالی می‌گوید بار دیگر مانورهای نظامی‌اش را از سر خواهد گرفت و به‌منظور آماده کردن ارتش در سراسر مرز میان دو کشور پست‌های نگهبانی را احیاء خواهد کرد. پیونگ‌یانگ همچنین گفته مناطق مرزی را برای  ارسال جزوه‌های تبلیغاتی به جنوب با استفاده از بالون خواهد گشود.

این اقدامات توافق‌های سال ۲۰۱۸ میان دو کره را که هدف آن کاهش تنش‌های نظامی در مرز بوده خنثی خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند این اقدامات تحریک‌آمیز در ارتباط با به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای،  گام‌هایی حساب‌شده برای اعمال فشار بر سئول و واشنگتن است.

برخی تحلیلگران می‌گویند احتمالاً کره‌شمالی در دورانی که اقتصاد آسیب‌دیده از تحریم‌ها به خاطر پیامد ویروس کرونا به وخامت بیشتری می‌گراید، در تلاش جلب امتیازاتی (از کره‌جنوبی و آمریکا) است.  

ارتش کره‌جنوبی ضمن اظهار تأسف از اعلامیه کره‌شمالی هشدار داد که اگر پیونگ‌یانگ از توافق‌های سال ۲۰۱۸ تخطی کند با عواقبی روبه‌رو خواهد شد اما به جزئیات آن اشاره نکرد.

ژنرال جون دونگ جین، فرمانده ارتش کره‌جنوبی به خبرنگاران در سئول گفت ارتش آمادگی خود را حفظ خواهد کرد اما تلاش خواهد کرد از بالا گرفتن تنش‌ها جلوگیری کند.

کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند آقای کیم، رهبر کره‌شمالی، روز چهارشنبه گفت پیونگ‌یانگ تقاضای اخیر پریدنت مون جائه این، رهبر کره‌جنوبی را پیرامون اعزام هیئت رفع تنش‌ها به کره‌شمالی رد کرده است.

خاانم کیم که سردمدار حملات لفظی اخیر کره‌شمالی علیه همسایه جنوبی‌اش بوده، پیشنهاد آقای مون را «مسخره» و «حقه»‌ای برای گذر از بحران توصیف کرده است.

آقای یون دوُ هان، یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، واکنش رهبر کره‌شمالی را «بسیار بی‌ادبانه»، «غیرمنطقی» و «بی‌معنی» خوانده و هشدار داده کره‌جنوبی دیگر چنین بیانیه‌هایی را تحمل نخواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان