بایدن یا ترامپ؟ انتخابات ایالات متحده و صنعت انرژی جهان

در صورت لغو تحریم‌ها، شاید ایران دوباره ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همسرش ملانیا ترامپ -ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

یکی از عناصر ژئوپلتیک مهم برای بازار انرژی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر است. در واقع تفاوت بارز دو کاندیدای ریاست جمهوری و سیاست‌های آن‌ها، عواقبی برای صنعت انرژی هم در ایالات متحده و هم در کل جهان خواهد داشت. این تفاوت‌ها اکنون نیز با مناظراتی داغ درباره طیف متعددی از موضوعات نظیر تغییر اقلیم، شکست هیدرولیکی (فرکینگ) برای تولید نفت و گاز طبیعی نهفته در سنگ‌ها، اکتشاف نفت خام و گاز طبیعی در سرپناه ملی حیات وحش در قطب شمالی ایالات متحده، و لغو تحریم‌های ایران به بحث گذاشته شده‌اند. سیاست‌ها و تصمیمات رئیس جمهور بعدی به ویژه برای صنعت نفت و گاز مهم است که اکنون نیز به خاطر بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ تحت فشار شدیدی قرار دارد و باعث شده تقاضا برای سوخت‌های فسیلی کمتر شود و افراد بیشتری خواستار کاهش استفاده از این سوخت‌ها به طور کامل باشند.

تغییر اقلیم

آتش‌سوزی‌های اخیر حیات وحش در ایالات کالیفورنیا و اورگن باعث شد تا مطالبات از دولت برای تدوین طرحی برای مقابله با تغییر اقلیم افزایش یابد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خطر انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم و ارتباط آن با آتش‌سوزی‌های حیات وحش و دیگر بلایای طبیعی را کم‌اهمیت شمرده و بی‌ربط تلقی کرده است. اگر او دوباره انتخاب شود به تقویت صنعت سوخت‌های فسیلی (نفت خام، گاز طبیعی و زغال سنگ) ادامه خواهد داد و قوانین محیط زیستی بیشتری را لغو و به این صنایع کمک مالی خواهد کرد. بنا بر گزارش‌های خبری، آقای ترامپ در طول حکومت خود یک صد قانون محیط زیستی، از جمله شرط گزارش میزان انتشار گاز متان توسط شرکت‌های استخراج‌‌کننده نفت و گاز و همچنین استانداردهای سابق برای بهینه‌سوزی سوخت در خودروهای تولیدی را لغو کرده است. انتخاب مجدد او ادامه لغو این مقررات را تضمین خواهد کرد.

از طرفی دولت بایدن در پی احیای مقررات محیط زیستی خواهد رفت که توسط ترامپ لغو شده‌اند و بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط شرکت‌های جدید و سابق نفت و گاز محدودیت اعمال خواهد کرد. بایدن سیاست‌هایی را پی خواهد گرفت که انتقال از سوخت‌های فسیلی به فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر را تسهیل بخشد. برنامه ستاد انتخاباتی او شامل هزینه کردن دو تریلیون دلار طی چهار سال بر پروژه‌های تولید انرژی پاک و پایان دادن به انتشار کربن برای تولید برق (با عدم‌تولید در نیروگاه‌های زغال‌سنگ یا گازسوز) تا سال ۲۰۳۵ است. برنامه او برای اقلیم نیز شامل اهدافی است که به شدت مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش خواهد داد و تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار مواد آلاینده را به صفر خواهد رساند. بایدن همچنین مجددا به پیمان محیط زیستی پاریس خواهد پیوست که  ترامپ در سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد.

شکست هیدرولیکی

شکست زمین برای استخراج نفت و گاز یکی از موضوعات کلیدی انتخابات است، از طرفی به دلیل تاثیری که بر محیط زیست می‌گذارد و دیگر به سبب اهمیتی که برای صنعت نفت و گاز ایالات متحده دارد.

فرایند شکست (فرکینگ) از طریق حفاری زمین با استفاده از آب پرفشار به همراه شن و ماسه و مواد شیمیایی صورت می‌پذیرد تا نفت خام و گاز طبیعی نهفته را در بسترهای سنگی زیر زمین  استخراج کند. این فناوری در انقلاب صنعت استخراج نفت و گاز ایالات متحده بسیار مهم است و باعث خودکفایی این کشور در تولید انرژی شد. اما نگرانی‌هایی وجود دارد که شکست زمین باعث آلوده شدن آب‌های نوشیدنی شده، انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش داده و حتی موجب بالا رفتن خطر بروز زلزله می‌شود. کنشگران محیط زیستی و دموکرات‌های متمایل به چپ (مانند برنی سندرز و الیزابت وارن) خواستار ممنوعیت سراسری شکست زمین هستند. این تصمیم برای آینده تولیدات نفت و گاز ایالات متحده حیاتی خواهد بود.

جو بایدن خواستار وضع مقررات بیشتر بر فعالیت شرکت‌های نفت و گازی است تا تاثیر منفی آن‌ها بر محیط زیست را محدود کند، با این حال او هرگز اشاره نکرده که از ممنوعیت کامل شکست زمین حمایت خواهد کرد. بایدن از اهمیت صنعت نفت و گاز برای اقتصاد کشور آگاه است به ویژه در ایالاتی که شدیدا برای مشاغل خود به صنایع سوخت‌های فسیلی وابسته‌اند. گرچه رویکرد او درباره شکست زمین چندان مشخص نیست اما انتظار می‌رود او رویکردی معتدل‌تر از همکاران چپ‌گرای خود در این باره داشته باشد. با وجود این، تحت دولت بایدن مقررات بیشتری وضع خواهد شد تا احتمالا هزینه استخراج را برای صنعت نفت و گاز افزایش دهد که همینک نیز در مضیقه مالی قرار دارند.

سرپناه ملی حیات وحش در قطب شمال آلاسکا

یکی دیگر از موضوعات جنجالی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز در سرپناه ملی حیات وحش در قطب شمال آلاسکا است. در دولت ترامپ ممنوعیت ده ساله بر حفاری نفت و گاز طبیعی در این منطقه برداشته شد و رئیس جمهور قرار است تا دسامبر ۲۰۲۰ قراردادهای اجاره زمین‌هایی از این منطقه را به شرکت‌های نفت و گاز بفروشد. اگر او مجددا انتخاب شود، علی‌رغم مشکلات قانونی پیش رو، به فشار برای واگذاری زمین‌های این منطقه ادامه خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، دولت بایدن اقداماتی برای آهسته‌تر کردن یا توقف کامل استخراج نفت و گاز از این منطقه اتخاذ خواهد کرد. دولت او چالش‌های حقوقی مطروحه توسط کنشگران محیط زیستی را تقویت کرده به آن‌ها اجازه می‌دهد به طور قانونی اجاره زمین‌های این منطقه را برای استخراج نفت و گاز مسدود کنند. با این وضع، صرف نظر از این که چه کسی رئیس جمهور خواهد شد، انتظار نمی‌رود نفت و گاز موجود در این منطقه تاثیری انقلابی بر تولیدات ایالات متحده داشته باشد.

لغو تحریم‌های ایران

انتظار می‌رود لغو تحریم‌های ایران بزرگ‌ترین تاثیر را بر میزان عرضه و قیمت بازار جهانی انرژی داشته باشد. دولت بایدن به احتمال زیاد به میز مذاکرات با ایران برگشته و دوباره به برجام خواهد پیوست. در صورت لغو تحریم‌های موجود، ممکن است دوباره شاهد شروع تولید ۲.۵ میلیون بشکه در روز و صدور آن از ایران باشیم. به طور دقیق‌تر، کارشناسان تخمین می‌زنند ظرف سال اول ریاست جمهوری بایدن، بین ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون بشکه نفت خام از ایران می‌تواند به بازارهای جهانی راه یابد. اما دونالد ترامپ به اعمال تحریم‌ها و افزایش فشارها بر ایران ادامه خواهد داد. رسیدن به توافق با ایران برای او ممکن است ولی نه تا چند وقت بعد از انتخاب مجددش که موجب تاخیر در بازگشت صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی می‌شود.

زمان و میزان صادرات نفت خام ایران عواقبی جدی بر بازار خواهد داشت. این امر باعث افزایش چالش اوپک و شرکا خواهد شد تا تعادل را در بازار برقرار سازند و همچنین موجب افزایش نیاز برای کاهش بیشتر تولید و عرضه نفت خام می‌شود تا از سقوط قیمت آن جلوگیری شود.

بیشتر از اقتصاد