تقاضا برای نفت خام بیش از پیش سقوط خواهد کرد

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی سقوط عظیم تعداد پروازها دلیل اصلی کاهش تقاضا برای نفت خام بوده‌ است

علی‌رغم افزایش تقاضا در ماه ژوئن، اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد کووید-۱۹ ممکن است باعث تغییر طولانی‌تر رفتار افراد برای مسافرت کردن در مناطقی باشد که شاهد اوج موارد ابتلا هستند - STR / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت خام به خاطر افزایش اخیر موارد ابتلا به کووید-۱۹ بیش از انتظار سقوط خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۲۰ را به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رساند که در مقایسه با سال گذشته که ۹۱.۹ میلیون بشکه در روز بود ۸.۱ میلیون بشکه کاهش داشت.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی سقوط عظیم تعداد پروازها دلیل اصلی کاهش تقاضا برای نفت خام بوده‌ است.

در ماه آوریل میزان کیلومتر هوایی طی شده حدود ۸۰ درصد از سال گذشته پایین‌تر بود و در ماه ژوئیه این اختلاف به ۶۷ درصد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اظهار داشت: «بخش‌های حمل و نقل هوایی و زمینی که هر دو از عناصر اصلی مصرف نفت خام‌اند هنوز دچار کاهشی چشم‌گیرند.»

انتظار می‌رود تقاضای پایین برای سوخت هواپیما با مصرف نفت خام توسط صنایع و همچنین افزایش تجارت مجازی که شاهد حرکت بیشتر کامیون‌های باری شده است، جبران شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تقاضای کلی برای نفت خام افزایش یابد ولی میزان مصرف آن در سال آینده هنوز پایین‌تر از سطوح سال ۲۰۱۹ باشد.

علی‌رغم افزایش تقاضا در ماه ژوئن، اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد کووید-۱۹ ممکن است باعث تغییر طولانی‌تر رفتار افراد برای مسافرت کردن در مناطقی باشد که شاهد اوج موارد ابتلا هستند.

در ماه ژوئن عرضه نفت خام از تقاضای آن پیشی گرفت ولی آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند این روند کمی بعدتر در سال جاری میلادی برعکس شود و با مصرف بیشتر نفت خام میزان تولید آن کاهش یابد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، با این حال، عدم قطعیت درباره آینده تقاضا برای نفت خام به علاوه افزایش تولید آن توسط بعضی از کشورهای تولید‌کننده بدان معنی خواهد بود که برقراری تعادل در بازار نفت خام امری «حساس» خواهد بود. 

آژانس بین‌المللی انرژی گفت تولید نفت خام در ایالات متحده، کانادا و برزیل در حال احیا است و در همین حال تولیدکنندگان اوپک و متحدان آن‌ها نظیر روسیه نیز در حال افزایش تولیدات خود و کنار گذاشتن محدودیت‌های سابق هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به امارات متحده عربی و عراق افزود: «با وجود این، اگر کشورهایی که تاکنون نتوانسته‌اند محدودیت‌های سابق خود را برقرار سازند بتوانند آن‌ها را به میزان کافی کاهش داده تا از اوپک پیروی کنند، عرضه جهانی نفت خام لزوما به نحو چشم‌گیر افزایش نخواهد یافت.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد