ترامپ در تلاش برای انتصاب یک قاضی زن به دیوان عالی آمریکا

یکی از نامزدهای احتمالی، در کاخ سفید با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد

امی کانی بارت یکی از نامز‌دهای احتمالی برای جانشینی قاضی فقید دیوان عالی ایالات متحده آمریکا است-Matt Cashore/Notre Dame University/Handout via REUTERS

دونالد ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید با «امی کانی بارت» قاضی دادگاه حوزه هفتم ایالات متحده دیدار کرد که می‌تواند نشانه دیگری باشد که او نامزد اصلی وی برای جانشینی قاضی فقید دیوان عالی «روث بیدر گینزبرگ» است، که هفته پیش درگذشت. 

خانم بارت در سال ۲۰۱۷ کرسی قضاوت در دادگاه استیناف حوزه هفتم را به دست آورد که دربرگیرنده ایلینویز، ایندیانا و ویسکانسین است. رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه پیش از پرواز به اوهایو برای انجام یک رشته تبلیغات انتخاباتی به خبرنگاران گفت او یکی از پنج زن مدنظر وی است. 

وقتی از آقای ترامپ پرسیدند آیا خانم بارت در فهرست نهایی وی قرار دارد گفت: «آدم خیلی محترمی است. همه‌شان محترم هستند. بله قطعاً یکی از نامزدها است.» 

قاضی گینزبرگ جمعه قبل پس از مبارزه‌ای طولانی با سرطان لوزالمعده درگذشت و طبق گزارش چندین منبع خبری آقای ترامپ رسماً فهرست نهایی را متشکل از پنج زن برای جانشینی وی تعیین کرده است اما خانم بارت و باربارا لاگوا قاضی دادگاه حوزه یازدهم بیش از همه بخت جانشینی دارند. 

رییس جمهور آمریکا قصد دارد روز جمعه یا شنبه که مراسم سوگواری برای قاضی گینزبرگ تمام شد فرد مورد نظر خود را اعلام کند. 

خانم بارت در سال ۲۰۱۸ نیز یکی از افراد فهرست نهایی منتخبین رییس جمهور آمریکا برای جانشینی آنتونی کندی قاضی محافظه‌کار بازنشسته بود اما آقای ترامپ در نهایت برت کاوانا را برگزید که در آن هنگام قاضی دادگاه مهم استیناف حوزه دی‌سی و دست‌پرورده قاضی کندی بود. 

خانم بارت کاتولیکی متعهد به تکالیف دینی و استاد دانشکده حقوق نوتردام است و در گذشته بابت اظهاراتش راجع به این که از تخصص حقوقی‌اش برای پیشبرد ایمانش استفاده می‌کند توجه‌برانگیز شده بود. 

در سال ۲۰۱۷ در جلسه کسب رای برای قضاوت در دادگاه حوزه هفتم نیز دایان فینشتاین سناتور کالیفرنیا و عضو گروه قضایی مجلس سنا ابراز تردید کرده بود که خانم بارت بتواند ملاحظات حقوقی را به عقاید کاتولیکی‌اش رجحان بدهد. 

خانم فینشتاین گفته بود: «جناب استاد به نظر من وقتی که خطابه‌تان را خواندید آدم را به این نتیجه‌گیری ‌رساندید که اعتقاداتی جزمی در وجودتان موج می‌زند. وقتی با مسائل بزرگی روبه‌رو شوید که شمار زیادی سالیان سال در این کشور راجع به آن‌ها اندیشیده‌اند، این ویژگی نگران‌کننده خواهد بود.» 

خانم بارت در پاسخ گفته بود که «بدون هیچ کوتاهی از تمام رویه‌های دیوان عالی پیروی خواهد کرد» و «هرگز اعتقادت شخصی را به قانون ترجیح نخواهد داد.» 

با آن که قاضی گینزبرگ در کمتر از ۵۰ روز مانده به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده درگذشت، جمهوری‌خواهان قصد دارند جلسه رای‌گیری را برای فرد منتخب آقای ترامپ همین امسال برگزار کنند. 

این در حالی است که در فوریه سال ۲۰۱۶ نیز که آنتونین اسکالیا قاضی وابسته دیوان عالی درگذشته بود و میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا اندکی بعد در همان روز گفته بود با برگزاری جلسه رای‌گیری برای فرد منتخب باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در آن هنگام، مخالف است زیرا فرایند انتخابات شروع شده است و «نظر مردم آمریکا باید در انتخاب قاضی آینده دیوان عالی در نظر گرفته شود». 

در حالی که بیش از هفت ماه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ باقی مانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رهبر سنا که امسال برای انتخاب مجدد به نمایندگی مجلس سنا در کنتاکی مبارزه می‌کند، روز دوشنبه با حضور در صحن مجلس سنا سعی کرد تا توضیح دهد چرا فرایند رای‌گیری امسال برای نامزد دیوان عالی با سال ۲۰۱۶ فرق دارد. 

آقای مک‌کانل گفت شرایط سال ۲۰۱۶ که آقای اوباما مریک گارلند قاضی حوزه دی‌سی را برای جانشینی قاضی اسکالیا نامزد کرده بود با شرایط امسال فرق دارد زیرا در سال ۲۰۱۶ «حکومت حالتی دوشقه داشت» اما الان هم مجلس سنا هم کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان است. 

آقای مک‌کانل روز دوشنبه با تاریخی خواندن راهبرد خودش در سال ۲۰۱۶ گفت درخواست آقای اوباما در سال انتخابات از مجلس سنا که در اختیار حزب مخالف بود، برای رای دادن به فرد منتخب وی برای دیوان عالی درخواست «لطفی غیرعادی» بود. 

آقای مک‌کانل اعلام کرد رای‌گیری برای فرد منتخب آقای ترامپ در پایان سال ۲۰۲۰ انجام می‌گیرد و حتی به شوخی گفت در روز انتخابات ریاست جمهوری یعنی ۳ نوامبر هم می‌توان این کار را کرد. 

آقای مک‌کانل روز دوشنبه گفت که «مجلس سنا وقت کافی دارد» قبل از روز انتخابات «فرایند معرفی نامزد منتخب را انجام دهد» اما برای برگزاری رای‌گیری تعهدی نداد. 

مجلس سنا همچنین می‌تواند بعد از انتخابات و در دوران کفالت ریاست‌جمهوری جلسه رای دادن به نامزد انتخابی آقای ترامپ را برگزار کند. 

لیندسی گراهام نیز روز دوشنبه تایید کرد که حزب جمهوری‌خواه برای آن که رای‌گیری را قبل از انتخابات برگزار کند از حمایت کافی سناتورها برخوردار است.

© The Independent

بیشتر از جهان