الکسی ناوالنی؛ مسومیت با نوویچوک در یک بطری آب

این اولین بار نیست که منتقدان پوتین، دچار مسمومیت‌های مرگبار می‌شوند

ناوالنی عکسی از خود در تخت بیمارستان منتشر کرد که در آن همسر و فرزندانش او را در آغوش گرفته‌اند- Instagram account @navalny / AFP

همکاران الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه روز پنجشنبه گفتند به دنبال ماجرای مسمومیت او یک بطری آب در اتاق هتل او پیداشده که به سم نوویچوک آلوده بوده است

ناوالنی روز بیستم اوت در یک پرواز از سیبری به مسکو بیمار و سپس به آلمان منتقل شد. پزشکان آلمانی ضمن درمان با پادزهر، او را به مدت دو هفته در اغما نگاه داشتند.

روز سه‌شنبه، ناوالنی عکسی از خود در تخت بیمارستان منتشر کرد که در آن همسر و فرزندانش او را در آغوش گرفته‌اند.

ویدئویی که روز پنجشنبه در حساب اینستاگرام آقای ناوالنی به اشتراک گذاشته شد، اعضای گروه او را نشان می‌دهد که  در اطراف اتاق هتل او در تومسک مشغول به کارند. ناوالنی پیش از ترک شهر در پرواز به مسکو بر زمین افتاد. 

در پست اینستاگرام ناوالنی آمده که آن‌ها یک ساعت پس‌ازآن که او بیمار شد به اتاق او بازگشته و بطری‌ها و سایر وسایلش را  به‌منظور نمونه‌برداری جمع کردند. 

همکاران آقای ناوالنی می‌گویند: «دو هفته بعد یک آزمایشگاه در آلمان رد سم نوویچوک را روی یکی از بطری‌های اتاق هتل در تومسک پیدا کرد.»

«سه آزمایشگاه دیگر که نمونه‌های الکسی را آزمایش کردند تائید کردند که او با این زهر مسموم شده بوده است. حالا می‌دانیم: این عمل پیش از آن‌که او اتاق هتلش را به قصد فرودگاه ترک کند، صورت گرفته بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک آزمایشگاه نظامی آلمان تائید کرده ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده که به گفته بریتانیا از همان نوعی بوده که در سال ۲۰۱۸ علیه سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبوری بریتانیا بکار رفته بوده است. دولت آلمان اعلام کرده که آزمایش‌های مستقل در آزمایشگاه‌های فرانسه و سوئد نیز این نظریه را تائید کرده‌اند. 

آلمان می‌گوید نهاد موسوم به «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» که در لاهه مستقر است نیز گام‌هایی در ارتباط با ارسال نمونه‌های ناوالنی به آزمایشگاه‌های منتخب خود برداشته است.

کرملین ضمن تکذیب هرگونه دخالت دولت در مسمومیت ناوالنی تقاضای آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر رهبران جهان را برای پاسخ به سؤالاتی که در این مورد مطرح است، رد کرده است.

AP

بیشتر از جهان