منتقد پوتین قبل از مسمومیت تحت نظارت ماموران لباس‌ شخصی بود

همسر و معاون الکسی ناوالنی او را در بیمارستانی در برلین ملاقات کردند

ناوالنی تحت تعقیب افسران لباس شخصی اف‌اس‌بی بوده و حرکات او از نزدیک با تلویزیون‌های مداربسته نظارت می‌شده است-Vasily MAXIMOV / AFP

همسر و معاون ارشد منتقد کرملین، الکسی ناوالنی، که روز پنج شنبه در اثر مسمویت مشکوک به بستر بیماری افتاد، روز یکشنبه در برلین او را در بیمارستان ملاقات کردند.

همسر این مرد سیاسی، یولیا ناوالنایا، و معاون او، لئونید ولکوف پس از دیدار با آقای ناوالنی هیچ اظهارنظری به خبرنگاران ارائه نکردند.

ناوالنی که پرونده‌های فساد را دنبال می‌کند، روز شنبه پس از تصمیم پزشکان برای مداوای فوری در بیمارستان چاریته در برلین، از شهر اومسک در سیبری به آلمان منتقل شد.

رهبر اپوزیسیون روسیه روز پنج شنبه پس از پذیرش در بیمارستان، به واحد مراقبت‌های ویژه منتقل شد. هواداران وفادار وی، و خانواده‌اش، معتقدند کرملین هم در بیماری و هم در تأخیر انتقال او به آلمان دست داشته‌اند.

آقای ناوالنی در پرواز برگشت از سیبری به مسکو بود که بیمار شد و با فرود اضطراری هواپیما، به بیمارستان سیبری منتقل شد. شایع شده که چای که در هواپیما به او دادند باعث بیماری وی شد.

روزنامه روسی مسکوسکی کومسومولتس گزارش کرده او در طول روزهایی که منتهی به بیماری او شد، تحت نظر پلیس بوده است.

بر اساس گزارش این روزنامه، ناوالنی تحت تعقیب افسران لباس شخصی اف‌اس‌بی بوده و حرکات او از نزدیک با تلویزیون‌های مداربسته نظارت می‌شده است.

به رغم اصرار طرفداران ناوالنکی که می‌گویند او را مسموم کرده‌اند، دکترهای بیمارستان اومسک با رد این نظریه، دلیل بیماری را یک مشکل گوارشی می‌دانند. به گفته این پزشکان، افت قند در خون بیمار ممکن است باعث بی‌هوشی او شده باشد.

مسئولین بهداشتی روسیه نیز روز شنبه گفتند آزمایش‌ها هیچ علائمی از مسمومیت در بدن او را نشان نداده‌اند.

کرملین متهم است پس از این که پزشکان او ابتدا گفتند بیمار توانایی حرکت ندارد، اجازه انتقال او را به آلمان ندادند. ولی وقتی پزشکان آلمانی به معاینه رهبر اپوزیسیون پرداختند و حال او را برای پرواز هوایی مساعد دانستند، از مداخله دست کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کایرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی، در توئیترش نوشت: «این هم شاهدی دیگر که هیچ دلیلی نداشت ناوالنی را نگه دارند. او باید هر چه زودتر منتقل می‌شد.»

سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف با رد این که مخالفت به انتقال بیمار جنبه سیاسی داشته، گفته هر تصمیمی صرفا پزشکی بود.

پزشکان بیمارستان چاریته در برلین گفته‌اند تا وقتی نتایج آزمایش‌های جامع که هنوز روی او انجام می‌شود، آماده نشود، حاضر به اظهارنظر نیستند.

آقای ناوالنی هم مثل اکثریت فعالان سیاسی مخالف دولت در روسیه، علاوه بر بازداشت توسط افسران حکومتی و آزار به دست گروهای موافق کرملین، در معرض حوادث مشکوک گوناگونی قرار گرفته است.

سال گذشته هنگامی که به خاطر نقض قوانین تظاهرات دوره محکومیتش را در زندان سپری می‌کرد، در اثر مسمومیت به بیمارستان منتقل شد. پزشکان بعدا گفتند که واکنش شدید به حساسیت بوده و او را به سلول خود برگرداندند.

ناوالنی به عنوان برجسته‌ترین عضو اپوزیسیون روسیه، برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ کارزاری را در رقابت با ولادمیر پوتین به راه انداخت، اما از اجرای آن منع شد. از آن زمان، وی برای مبارزه با حزب در قدرت، روسیه متحد، به تبلیغ نامزدهای اپوزوسیون در انتخابات منطقه‌ای می‌پردازد.

بنیاد غیرانتفاعی او برای مبارزه با فساد، به افشای فعالیت‌های نامشروع مقامات حکومتی پرداخته که بعضی از آنها در بالاترین سطوح قرار دارند. وی پس از آن که با یک شکایت مالی بزرگ از سوی تاجری مواجه شد که با کرملین نزدیکی دارد، ماه گذشته مجبور شد فعالیت‌های سازمان را متوقف کند.

© The Independent