سناتور جمهوری‌خواه: می‌خواستید ترامپ در تلویزیون فریاد بزند: «همه می‌میریم؟»

جمهوری‌خواهان از اقدام ترامپ در کم‌اهمیت جلوه دادن شیوع کرونا دفاع کردند

دونالد ترامپ در گردهمایی طرفداران خود از موضعش در قبال شیوع کرونا دفاع کرد Ethan Miller/Getty Images/AFP

سناتورهای جمهوری‌خواه عمدتا از تضاد میان بیانیه‌های رسمی دونالد ترامپ در اوایل شیوع ویروس کرونا و اظهارات خصوصی‌اش به باب وودوارد در تایید خطر این بیماری، دفاع کردند. 

سناتور کوین کریمر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «این مرا ناراحت نمی‌کند.» 

سناتور ایالت داکوتای شمالی گفت: «فکر نمی‌کنم به کسی دروغ گفته باشد. او شخصی امیدوار، پرجهش و مثبت است. وخامت آن (ویروس کرونا)، وقتی أوضاع روشن‌تر شد، او را هم تحت تاثیر قرار داد.» 

اما اظهارات آقای ترامپ در مورد کووید-۱۹ در ابراز خوشبینی‌اش در مورد این که ویروس «ناپدید خواهد شد» سخت در تضاد بود. 

برای نمونه، دستگاه رهبری ترامپ درصدد برآمد مدارس را با حضور کودکان در فصل پاییز بگشاید، چرا که رییس جمهور ترامپ همین اخیرا در ۵ اوت گفت: «این چیز تمام خواهد شد. مثل همه چیز دیگر از بین می‌رود.» 

در گرماگرم اظهارات آقای ترامپ ایالات متحده درگیر مبارزه با دومین موج شیوع کرونا است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور کریمر روز چهارشنبه گفت که هدف آقای ترامپ «امیدوار کردن مردم به جای ناامیدی بوده است» هرچند کارشناسان پزشکی گفته‌اند چنین اظهاراتی هیچ کمکی برای متقاعد کردن مردم به جدی گرفتن بیماری نکرد.  

قرار است کتاب آقای وودوارد موسوم به «خشم» روز سه‌شنبه در کتاب‌فروشی‌ها به فروش گذاشته شود. در این کتاب گفته شده دونالد ترامپ از روز ۲۸‌ ژانویه توسط مشاور أمور امنیتی‌اش از وجود کووید-۱۹ به عنوان «بزرگ‌ترین خطر امنیت ملی» در طول ریاست جمهوریش مطلع شده بود. 

آقای ترامپ در یک مکالمه ضبط‌شده تلفنی در روز ۷ فوریه به گزارشگر واشنگتن پست گفت: «این یک (ویروس) مرگبار است، باب.» او به باب وودوارد گفته بود که کارشناسان معتقدند ویروس نه تنها از طریق تماس جسمی بلکه از راه هوا منتقل می‌شود. 

آقای ترامپ در ادامه به وودوارد گفته بود که «تنها نفس می‌کشی و سرایت می‌کند. این خیلی پیچیده است. موضوع حساسی است. از شدیدترین نوع آنفولانزا هم مرگبارتر است.» 

در همین حال، آقای ترامپ در انظار دموکرات‌ها را متهم می‌کرد که از همه‌گیری کرونا به عنوان یک «جعل» سیاسی برای تعطیل اقتصاد و تضعیف موقعیت او در انتخابات ماه نوامبر استفاده می‌کنند. او در چند مورد در کنفرانس‌های خبری و توییت‌هایش کووید-۱۹ را به آنفولانزای معمولی تشبیه کرد. آقای ترامپ در کارزارهای انتخاباتی‌اش در هفته‌های اخیر در سالن‌های بسته با هوادارانی که اغلب ماسک نداشتند، بار دیگر دموکرات‌ها را برای پوشیدن ماسک به تمسخر گرفت. این در حالی است که چند بار درطول تابستان از مردم آمریکا خواسته بود به عنوان بخشی از وظیفه ملی‌شان نسبت به یکدیگر از ماسک صورت استفاده کنند.  

آقای ترامپ در مکالمه دیگری در روز ۱۹‌ مارس با وودوارد اذعان داشت که این بخشی از راهبرد او در برخورد با ویروس کرونا بود که برای اجتناب از وحشت عمومی آن را «کم‌اهمیت جلوه دهد». 

سناتور لیندزی گراهام نیز ضمن دفاع از این راهبرد ترامپ گفت رای‌دهندگان باید توجه بیشتری به اقدامات دستگاه رهبری در مورد ویروس کرونا نشان دهند. 

آقای گراهام به هاف پست گفت: «فکر نمی‌کنم او می‌بایست روی صفحه تلویزیون ظاهر شده و فریاد بکشد همه ما خواهیم مرد.» اما او این نکته را نادیده می‌گیرد که فاصله زیادی میان این سناریو و آن چه آقای ترامپ در مورد بیماری گفته وجود دارد. 

آقای گراهام گفت: «اقدام رییس‌جمهور ترامپ در تعطیلی اقتصاد درست بوده است.»  

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، آقای ترامپ را به خاطر اظهاراتش به باب وودوارد به باد انتقاد گرفته و گفته واکنش رئیس جمهور به بحران کرونا «نادیده گفتن وظایف (ریاست جمهوری)» بوده است. 

آقای بایدن روز چهارشنبه در نطقی در محل جنرال موتورز در «وارن» میشیگان گفت: «او (ترامپ) می‌دانست این ویروس مرگبار است. بسیار مرگبارتر از آنفولانزاست. او می‌دانست و عامدا آن را کم‌اهمیت جلوه داد. از آن بدتر، به مردم آمریکا دروغ گفت. او عامدا و به قصد درباره خطری که ماه‌ها کشور را در معرض تهدید قرار داده بود، دروغ گفت.»  

معاون سابق ریاست جمهوری افزود: «او به این اطلاعات دسترسی داشت. می‌دانست تا چه اندازه خطرناک است و درحالی که این بیماری مرگبار ملت ما را آماج خود قرار داده بود، به قصد، از انجام وظایفش کوتاهی کرد.»

© The Independent