تظاهرات هزاران نفر در بلاروس پیشاپیش دیدار لوکاشنکو و پوتین

اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری هفته‌هاست ادامه دارد

ماموران پلیس مانع از پیشروی معترضان به سوی کاخ ریاست جمهوری شدند TUT.BY / AFP

روز یکشنبه در مینسک، پایتخت بلاروس، بار دیگر دهها هزار تن در خیابان‌ها گرد آمدند و اعتراض کردند. به گزارش الجزیره، پلیس بلاروس دستکم ۲۵۰ تظاهرات‌کننده را بازداشت کرد. ماموران با لباس ضدشورش برای جلوگیری از ورود جمعیت به میدان مرکزی شهر مینسک، دور آن سیم خاردار کشیدند.

تظاهرات یکشنبه، پیشاپیش دیدار الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، با ولادیمیر پوتین، همتای روس او، برگزار شد.

وزارت کشور بلاروس در بیانیه‌ای بازداشت ۲۵۰ نفر را تایید کرد و گفت که آنها پرچم و پلاکاردهای «توهین‌آمیز» در دست داشتند.

تظاهرات‌کنندگان به سوی «کاخ استقلال»، محل سکونت آقای لوکاشنکو، حرکت می‌کردند. یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌‌ به رویترز گفت: «سربازها ما را دسته دسته جمع کردند، بعضی‌ها را از بین ما بیرون کشیدند و کتک زدند.»

آقای لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر بلاروس حکومت می‌کند، با افزایش خشم عمومی روبه‌روست. این خشم از ماه گذشته که او در انتخابات ریاست جمهوری اعلام پیروزی کرد، شدت گرفته‌است. مخالفان می‌گویند در انتخابات تقلب شد، اما لوکاشنکو این اتهام را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگار الجزیره گفت که اینترنت در کشور مسدود شده است و نیروهای امنیتی می‌کوشند از گرد آمدن تظاهرات‌کنندگان جلوگیری کنند. با این همه، ده‌ها هزار نفر در مرکز پایتخت تظاهرات کردند. به گفته یک شاهد عینی، «ون‌های پلیس با سرعت زیاد در شهر گشت می‌زنند، نگه می‌دارند، و ماموران نقابدار معترضان را می‌گیرند و می‌برند. کاملا روشن است که استراتژی امروزشان جلوگیری از تمرکز جمعیت است.»

بیشتر سران مخالف لوکاشنکو یا زندانی‌اند یا از کشور خارج شده‌اند.

قرار است لوکاشنکو و پوتین روز دوشنبه و در آغاز یک رزمایش نظامی مشترک، دیدار کنند. به گزارش الجزیره، این دیدار برای لوکاشنکو حیاتی است، «چون می‌خواهد نشان بدهد که تظاهرات را زیر کنترل دارد.»

پتر زالمایف، از سازمان «ابتکار دموکراسی اوراسیا»، گفت که تظاهرات هر یکشنبه در مینسک تنها یک هدف دارد و آن برکناری لوکاشنکو و «سیاست مشت آهنین» اوست.

وی افزود: «نکته مجهول، موضع ولادیمیر پوتین است که علایم ضد و نقیضی می‌دهد. به نظر می‌آید مایل نیست به پیروزی معترضان خیابانی تن بدهد، چون سابقه نامطلوبی برای روسیه و حکومت خودش هم به وجود می‌آورد.»