«لوکاشنکو، برو گم شو»: تظاهرات ده‌ها هزار نفری در بلاروس

معترضان خواهان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از ۲۶ سال حکومت لوکاشنکو هستند

گروه حقوق بشری «بهار ۹۶» گفت که در تظاهرات روز یکشنبه ۷۰ نفر بازداشت شدند- TUT.BY / AFP

روز یکشنبه ده‌ها هزار شهروند بلاروس در خیابان‌های مینسک، پایتخت این کشور، با برپایی تظاهرات خواستار کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری شدند. تظاهرات انبوه معترضان نزدیک به یک ماه پیش و در پی اعلام نتایج انتخابات – که به گفته مخالفان، تقلب‌آمیز بود – شروع شد و هنوز نشانی از فروکش کردن ندارد.

به گزارش اسوشییتد پرس، ستون‌های معترضان با بی‌اعتنایی به ممنوعیت راه‌پیمایی از سوی دولت، به خیابان‌ها رفتند. بسیاری از آنان پرچم‌های سرخ و سفید اپوزیسیون را در دست داشتند و فریاد می‌زدند «برو گم شو» و «تو موشی».

گروه حقوق بشری «بهار ۹۶» گفت که در تظاهرات یکشنبه، ۷۰ نفر بازداشت شده‌اند. خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داد که چند نفر در تلاش پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان در بیرون یک کارخانه تراکتورسازی دولتی زخمی شده‌اند.

تصاویر ویدیویی که رسانه محلی «تی‌یوتی.بی‌وای» منتشر کرد، زنانی را نشان می‌دهد که در مقابل نیروهای امنیتی نقابداری که تظاهرکنندگان را بازداشت می‌کردند، فریاد «خجالت بکش» سر دادند. پیشاپیش راه‌پیمایی، نیروهای پلیس، تفنگ‌های آب‌پاش و خودروهای نفربر زرهی در مینسک مستقر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریا کولسنیکووا، از رهبران اپوزیسیون که شورایی برای مذاکره با لوکاشنکوی ۶۶ ساله تشکیل داده است، گفت :«این دریای انسانی را نمی‌توان با تجهیزات نظامی، تفنگ آب‌پاش، تبلیغات، و بازداشت متوقف کرد. بلاروسی‌ها خواهان انتقال صلح‌آمیز قدرتند، و ما از اعلام این درخواست خسته نخواهیم شد.»

طبق یک نظرسنجی دولتی، لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر بلاروس حکومت می‌کند،  ۸۰.۲ درصد آرا را به دست آورده است. اما  گزارش‌های متعددی در خصوص تقلب‌های انتخاباتی و شدت عمل در خدمات اینترنتی در روزهای منتهی به رأی‌گیری، در فضای مجازی منتشر شد.

اعتراضات گسترده در بلاروس در واکنش به انتخاب مجدد لوکاشنکو به ریاست جمهوری این کشور، واکنش‌های جهانی متعددی در پی داشته است.

پس از آن که بریتانیا رسما نتایج این انتخابات را نپذیرفت، اتحادیه اروپا هم در نشست سران خود اعلام کرد که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را نمی‌پذیرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، نیز گفت که شمار قابل‌توجهی از مقامات بلاروس به دلیل ارتباط داشتن با تقلب انتخاباتی و سرکوب مردم، به لیست تحریم‌های اروپا اضافه می‌شوند.

آقای لوکاشنکو که از حمایت مسکو برخوردار است، برگزاری انتخابات مجدد را مردود اعلام کرده است.