لوکاشنکو: مگر از روی جنازه من رد شوید که انتخابات دوباره برگزار شود

کارگران خشمگین شعار «برو گم‌شو» و «کناره‌گیری کن» سر ‌دادند

لوکاشنکو به امید جذب هواداران خود با هلیکوپتر وارد کارخانه‌ای در مینسک شد-Siarhei LESKIEC / AFP

رئیس جمهور اقتدارگرای بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، پس از این که با شعارها و «هو کردن» کارگران کارخانه مواجه شد، به شهروندان گفت، مگر از روی جنازه وی رد شوند تا بلاروس انتخابات دیگری برگزار کند.

کارگران با پیوستن به انبوه معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری نهم آگوست در حالی دست به اعتصاب زده‌اند که در نهمین روز از ناآرامی‌ها، لوکاشنکو به امید جذب هواداران خود با هلیکوپتر وارد کارخانه‌ای در مینسک شد.

اما او هنگام ورود به کارخانه با کارگران خشمگینی مواجه شد که با داد و فریاد شعار «برو گم شو» و «کناره‌گیری کن» سر می‌دادند. سویاتلانا تسوکانوسکایا، رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری که کشور را ترک کرده است، پیشنهاد رهبری مردم را داده است.

وی در کارخانه دولتی بزرگ مینسک، که امثال آن را افتخار خود به سبک اقتصاد شوروی سابق می‌داند،  خطاب به کارگران گفت: «من هیچ وقت در مقابل زور فرار نمی‌کنم.»

وی ادامه داد: «شاید بعضی از شما فکر کنید که دیگر حکومتی وجود ندارد و از بین رفته است. این حکومت هرگز نابود نمی‌شود و همه شما من را خوب می‌شناسید.»

این مدیر سابق مزارع دولتی در سن ۶۵ سالگی فریاد زد: «هیچ انتخابات جدیدی برگزار نخواهد شد مگر این که از جنازه من عبور کنید.»

اما ظاهرا وی اندکی از موضع خود کوتاه آمده است، چرا که گفته در صورت برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی حاضر است مجددا انتخابات را برگزار کند و از قدرت کنار بکشد.

لوکاشنکو در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی بلتا منتشر کرده گفت:«اجازه بدهید تغییرات را در یک همه‌پرسی به رأی بگذاریم. آن وقت من هم از قدرت قانونی خود کنار می‌کشم. اما به زور یا از ترس اعتراضات خیابانی این کار را نمی‌کنم.»

وی گفت: «درسته، من قدیس نیستم. شما آن روی تند من را هم دیده‌اید. من فناناپذیر نیستم. اما اگر شما اولین رئیس جمهور را پایین بکشید، کشورهای همسایه و بقیه دنیا را هم پایین می‌کشید.»

در عین حال، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن درخواست از جامعه بین‌الملل برای تحقیق در بازداشت‌های «هولناک» معترضان توسط نیروهای امنیتی دولت، گفته است که انگلستان نتایج رسمی انتخابات «جعلی» را به رسمیت نمی‌شناسد.

راب گفت: «جهان با چشمان وحشت‌زده شاهد بود که مقامات بلاروس با چه خشونتی این اعتراضات صلح‌آمیز را سرکوب می‌کرد. اعتراضاتی که پس از این انتخابات جعلی به وجود آمد.»

وی ادامه داد: «انگلستان این نتایج را قبول ندارد. ما درخواست فوری داریم که یک تیم تحقیق مستقل از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا به بررسی اشکالاتی بپردازد که موجب بی‌عدالتی در این انتخابات شد و سپس آن سرکوب هولناک را به دنبال داشت.»

 راب افزود: «انگلستان با همکاری شرکای بین‌المللی خود، افراد مسئول را تحریم و مقامات بلاروس را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.»

مسئولین انتخاباتی با ممنوع کردن دو رقیب اصلی لوکاشنکو از شرکت در انتخابات، کاری کردند که همسر او که سابقا معلم زبان انگلیسی مدرسه بود به عنوان کاندیدای رقیب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنیته مرکزی انتخابات کشور گفته است که لوکاشنکو ۸۰ درصد رأی‌ها را به دست آورده و در مقابل، خانم تسیکانوسکایا فقط ۱۰ درصد رأی آورده است. این آمار با آماری که طرف مقابل ارائه داده است به شدت مغایر است. ستاد تسیکانوسکایا مدعی است آنها با گرفتن ۶۰ تا ۷۰ درصد آراء در برخی حوزه‌ها عملا پیروز انتخابات هستند.

این معلم ۳۷ ساله، با وجود فرار به کشور همسایه لیتوانی، دو روز بعد از انتخابات، که گفته می‌شود در اثر فشار نیروهای قضایی بوده است، قصد دارد مخالفان پراکنده را در بلاروس متحد کند و برای رهبری آنها اعلام آمادگی کرده است.

به نظر می‌رسد اعتراضات مخالفان در روز یکشنبه ۲۰۰ هزار نفر را به خیابان کشیده است، که در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

این تظاهرات با پیوستن اعتصابات گسترده کارخانه‌های دولتی در حمایت از خانم تسیکانوسکایا وارد مرحله تازه‌ای شده است. سایر گروه‌های دولتی که سابقا از طرفداران لوکاشنکو به شمار می‌رفتند، نظیر پلیس و خبرنگاران خبرگزاری‌های دولتی، نیز به جمع تظاهرات‌کنندگان پیوسته‌اند.

اعتصابات کارگران پس از آن آغاز شد که پلیس با گلوگه پلاستیکی، گاز اشک‌آور، باتون و سلاح شوک‌آور به برخورد وحشیانه با تظاهرات مسالمت‌آمیز پرداخت.

دست‌کم ۷ هزار نفر در این تظاهرات دستگیر شدند که بسیاری از آنها گفته‌اند با بی‌رحمی کتک خورده‌اند.

این درگیری‌ها صدها نفر زخمی به همراه داشت و الکساندر تارایموفسکی، یکی از اعتراض‌کنندگان، به گفته همسرش با شلیک گلوله به سینه‌اش جان سپرد.

مسئولین که ابتدا مدعی بودند نارنجکی که او به قصد پرتاب به سوی نیروهای پلیس در دست داشت، ناگهان منفجر شده، با منتشر شدن تصاویر ویدیویی از ادعای خود کوتاه آمدند.

وقتی در اثر چنین اقداماتی خشم مردم بالاتر گرفت، حکومت اجازه داد معترضان در پایان هفته به خیابان‌ها بیایند و اعلام کرد تمام دستگیرشدگان را به غیر از ۱۲۲ نفر آزاد کرده است.

سرگی دیلفسکی، رهبر معترضان در کارخانه تراکتورسازی مینسک، که پنج هزار نفر را به راهپیمایی فراخوانده، می‌گوید «لوکاشنکو رئیس جمهور تمام شده است. او باید برود.»

وی با تأکید بر این که خانم تسیکانوسکایا «رئیس جمهور قانونی ما و منتخب مردم» است اظهار نگرانی شدید کرد که روسیه ممکن است برای حمایت از حاکنیت لوکاشنکو سربازانش را به بلاروس بفرستد.

در پایان همین هفته، پس از دو تماس تلفنی بین لوکاشنکور و پوتین، کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو آماده کمک به بلاروس در مواجهه با چیزی است که آن را دخالت بیگانگان نامید.

لوکاشنکو نیز ادعا کرد کشورهای عضو ناتو نیروهای نظامی خود را در خارج از مرزهای بلاروس آماده کرده‌اند. ادعایی که ناتو ضمن رد آن اظهار داشت: «نیروهایش با هوشیاری و آمادگی کامل مانع هر گونه تجاوز به متحدان ناتو خواهند شد.»

سران اتحادیه اروپا نیز در یک کنفرانس ویدیویی فوری که برای روز چهارشنبه ترتیب داده شد، تصمیم گرفتند روسیه را از دخالت در امور کشوری دیگر برحذر دارند.

سران اروپایی در آستانه برگزاری اجلاس بروکسل توافق کرده‌اند که مقامات بلاروس را که مسئول تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان بوده‌اند، مورد تحریم قرار دهند.

ژوزف بارل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با درخواست آقای راب مبنی بر اجرای یک «تحقیق جامع و شفاف» در مورد خشونت‌ها، هم‌نظر است.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent