نیجر با اقدام آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند

روابط تهران با رئیس دوره‌ای شورای امنیت: از منابع اورانیوم تا اتهام تشکیل شبکه ترور

نیجر هم مانند اندونزی در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد-عکس از خبرگزاری مهر

نیجر، رئیس‌ دوره‌ای جدید شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که از خواست آمریکا برای بازبرقراری نظام تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کند.

عبدو آباری،‌ سفیر نیجر در سازمان ملل در کنفرانس خبری آنلاین به مناسب آغاز به کار کشورش به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت، «موضع اندونزی که ماه گذشته رئیس دوره‌ای این شورا بود را حفظ می‌کند». 

ساعاتی قبل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تماس تلقنی با محمدو ایسوفو، رئیس‌جمهور نیجر گفته بود که اطمینان دارد این کشور با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها از طریق مکانیسم ماشه مخالفت می‌کند.

رویترز به نقل از آباری گزارش داد که نیجر هم مانند اندونزی در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد. به گفته او، «هر کشور دیگری در شورای امنیت می‌تواند این اقدام را انجام دهد. خود آمریکایی‌ها هم می‌توانند انجام دهند.»

اشاره سفیر نیجر در سازمان ملل به بازه زمانی ۳۰ روزه‌ای است که پس از طرح شکایت یکی از اعضای شورای امنیت علیه ایران برای تصویب قطعنامه‌ای به منظور تمدید معافیت از تحریم‌ها در اختیار شورای امنیت قرار دارد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سی‌ام مردادماه آغاز این روند سی روزه را به آنتونیو گوترش، ‌دبیرکل سازمان ملل اطلاع داد و گفت آمریکا از رای وتوی خود علیه هرگونه قطعنامه احتمالی استفاده می‌کند.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا مخالفت کرده‌اند و تنها جمهوری دومینیکن با آن موافق است. با این وجود آمریکا می‌گوید از اینکه به تنهایی در این مسیر حرکت کند، نگرانی ندارد و تحریم‌ها سی‌ام‌ شهریورماه دوباره برقرار می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روابط جمهوری اسلامی ایران با نیجر، کشوری که حسن روحانی روی مخالفت آن با آمریکا حساب باز کرده، چگونه است؟

نیجر یا جمهوری نیجر کشوری عمدتا مسلمان در غرب آفریقا است که حدود ۶۰ سال پیش از فرانسه اعلام استقلال کرد.

البته فرانسه همچنان یک شریک بسیار مهم برای نیجر به‌شمار می‌رود. جمعیت این کشور محصور در خشکی با نازل‌ترین شاخص‌های توسعه انسانی حدود ۲۴ میلیون نفر برآورد می‌شود و از فقیرترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

یکی از آخرین سفرهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران به نیجر بود. او در آخرین سال ریاست‌جمهوری خود و در اوج بحران هسته‌ای به نیجر سفر کرد که چهارمین تولید‌کننده بزرگ اورانیوم در جهان به‌شمار می‌رود.

رویترز در جریان این سفر که هفت سال پیش انجام شد، نوشت که ایران احتمالا به دنبال دستیابی به منابع اورانیوم نیجر برای پبشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود است. از نگاه موسسه کارنگی و فدراسیون علوم آمریکایی، منابع اورانیوم موجود در ایران از کیفیت بالایی برخوردار نیست و همین نکته تهران را بر آن می‌دارد تا به دنبال تامین منابع لازم از طریق دیگر کشورهای تولید کننده باشد.

گسترش روابط با فقیرترین کشورهای آفریقایی به موازات استراتژی نگاه به شرق در مقابله با فشار آمریکا و انزوای ایران در سال‌های گذشته در دستور کار مقامات تهران قرار داشته است.

تلگراف سال گذشته در مقاله‌ای ایران را متهم کرد که برای مقابله با فشار تحریم‌های غرب در آفریقا «شبکه ترور» ایجاد کرده است. مقامات جمهوری اسلامی همواره اتهاماتی از این دست را رد کرده‌اند.

به نوشته این نشریه بریتانیایی، «ایران در واکنش به تحریم‌ها، از طریق این شبکه‌ها به اهداف آمریکای و دیگر هدف‌های عربی حمله می‌کند.»

این گزارش که قبل از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در عراق تنظیم شده، به نقش او در ساماندهی و هدایت عملیات برون‌مرزی سپاه اشاره می‌کند. نیجر در کنار چاد، سودان، غنا و گامبیا به عنوان کشورهایی معرفی شده که سپاه در آنها نفوذ دارد.

به گزارش تلگراف هدایت این عملیات را «واحد ۴۰۰» بر عهده دارد که یک واحد عملیاتی ویژه در نیروی قدس است.