هفت دلیل برای نرسیدن زنان به اوج لذت جنسی

فشارهای اجتماعی می‌توانند در عدم رسیدن به اوج لذت جنسی نقش ایفا کنند

یک راه رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) این است که بتوانید به شریک جنسی خود بگویید چه چیزی را دوست دارید و آن را چطور می‌خواهید-iStockphoto

چگونگی «ارگاسم» یا رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است و در مباحث اجتماعی مربوط به رابطه جنسی و نزدیکی نیز اغلب نادیده گرفته می‌شود.

در مورد «ارگاسم» مردان صدها سال بررسی و مطالعه شده است، اما در سال ۱۹۹۲ مرکز ملی سلامت تصمیم گرفت تا برنامه‌ای را تنها در راستای سلامت و بهداشت واژن راه‌اندازی کند.

وزارت سلامت و بهداشت، تعریف «ارگاسم» را چنین ارائه می دهد: «احساس لذت ژرف و پرتنش که در طول رابطه جنسی حاصل می‌شود.»

در نتیجه این ناهماهنگی‌ها در گفت‌وگوهای علنی، زنان درباره جزئیات آناتومی‌شان غالبا ناآگاه هستند، به این معنی که برای برخی از افراد، رابطه جنسی همیشه به آن حد از لذتی که باید برسد، نیست، و زنانی که می‌کوشند تا به «ارگاسم» دست یابند، ممکن است فکر کنند مشکلی در آنها وجود دارد، در حالی که این مسئله در واقع می‌تواند راحت‌تر از آنچه فکر می‌کنند‌، حل شود.

مشکل «ارگاسم» دو بخش دارد: بخش اول، زنانی هستند که هرگز به ارگاسم نرسیده‌اند، و بخش دوم زنانی هستند که قبلا ارگاسم را تجربه کرده‌اند، اما در حال حاضر قادر به رسیدن به آن مرحله نیستند. اصطلاح عمومی برای کسانی که در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند، «آنورگاسمی» یا اختلال ارگاسمی است.

«ایندیپندنت» با یک پزشک متخصص زنان و زایمان و روان درمانگر حوزه سکس گفت‌وگو کرده است تا از هفت دلیل دست‌نیافتن زنان به ارگاسم و چگونگی مبارزه با آن پرده بردارد.

۱. مصرف الکل

دکتر«شری داتا»، متخصص زنان و زایمان، به «اینتیما» شرح می‌دهد که الکل زیاد می‌تواند روی جریان خون شما به سمت «کلیتوریس»‌تان تأثیر بگذارد که (در بسیاری از زنان) بخشی از قسمت خارجی دستگاه تناسلی است که تحریک مورد نیاز را برای رسیدن به ارگاسم ایجاد می‌کند.

او می‌افزاید:«مصرف دخانیات هم در این مشکل تأثیرگذار است.»

«بنابراین اگر در رسیدن به ارگاسم با مشکل مواجهید، با توجه به شدت علایم خود، درباره میزان مصرف الکل و سیگار کشیدن خود اندیشه کنید.»

۲. مشکلات مربوط به ارتباط

کیت مویل، روان درمانگر حوزه سکس در نشریه «للو»، خاطر نشان می‌کند که راه درست رابطه جنسی خوب داشتن و رسیدن به ارگاسم این است که بتوانید به شریک جنسی خود بگویید چه چیزی را دوست دارید و آن را چطور می‌خواهید.

او شرح می‌دهد:«البته که شریک شما ذهن‌تان را نمی‌خواند و اگر شما قادر نباشید به او بگویید، او هم لزومی به دانستن آن نخواهد یافت.»

«مثبت بودن،‌ غیرانتقادی و مشوق بودن، بهترین راه رسیدن به این منظور است. به جای آن که بر فرض بگویید «تو درست انجام نمی‌دهی»، بهتر است مثلا بگویید «وقتی فلان کار را انجام دادی من بیشتر لذت بردم، نمی‌شود دوباره امتحانش کنیم؟» بهتر است به جای مبهم و گنگ بودن، روشن و مستقیم حرف بزنید. بنابراین، راهکارهای خاصی را که دنبال کردنش برای او آسان است پیشنهاد بدهید یا با حرکت دادن دستان او روی بدن‌تان، به شریک‌تان نشان دهید که چه کاری حس خوبی به شما می‌دهد.»

۳. اعتماد به نفس نداشتن درباره بدن

مویله می‌گوید: «نداشتن حس خوب و راحت با اندام‌تان می‌تواند تأثیرات بسیار بدی روی زندگی جنسی شما بگذارد.»

او در ادامه شرح می‌دهد:«این موضوع می‌تواند مانع توانایی‌مان برای حضور ذهنی‌مان در اکنون شود.»

«دلیلش هم این است که افکار منفی مانع می‌شوند تا خودمان را رها کنیم و به احساسات فیزیکی خود امکان تمرکز بدهیم.»

در اینجا می‌توانید راجع به چگونگی افزایش احساس اعتماد به نفس درباره بدن خود مطالعه کنید.

۴. شرایط پزشکی

شرایط پزشکی بسیار زیادی هست که می تواند به ارگاسم رسیدن زنان را دشوار یا ناممکن کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر داتا اشاره می‌کند که نمونه‌وار، بیماری ام اس (اسکلروز چندگانه) می‌تواند بر توانایی شما در رسیدن به نقطه اوج جنسی تأثیرگذار باشد.

او می‌افزاید:«اطمینان حاصل کنید که جویای درمان زودهنگام برای مقابله با این  بیماری هستید.»

علاوه بر این، برخی درمان‌های خاص برای بیماری‌های قبلی(پیش‌زمینه‌ای) می‌تواند مانع توانایی زنان برای رسیدن به ارگاسم شود.

دکتر داتا می‌گوید:«داروهای ضدافسردگی و ضدحساسیت‌ها(آنتی هیستامین) می‌‌توانند احتمالِ رسیدن به ارگاسم را کاهش دهند. بنابراین مطمئن شوید که مقدار و نوع درمان را مرتب با دکترتان بازبینی می‌کنید.»

۵. تحریک جنسی

یک توضیح ساده برای مشکل زنان در رسیدن به ارگاسم، در نحوه تحریک شدن آنان در طول رابطه جنسی است.

مویلی می‌گوید که این نکته یکی از شایع‌ترین دلایل برای به ارگاسم نرسیدن در زنان است.

«بهترین راه برای رسیدن به نتیجه این است که بدانید چه چیزی به شما احساس خوبی می‌دهد، زیرا اگرچه آناتومی بدن همه افراد شبیه هم است، اما اندام‌ها (با توجه به این که ترجیح‌مان کشف خودمان است) متفاوت از یکدیگرند.

این شناخت نباید تنها متوجه اندام‌های جنسی‌تان باشد، بلکه باید تمام بدن شما را شامل شود تا بتوانید احساسات و لذت خود را پدید آورید.»

دکتر داتا اشاره می‌کند که علاوه بر این، لازم به ذکر است که اغلب زنان از طریق تحریک کلیتورال (بخش خارجی اندام جنسی) به ارگاسم می‌رسند و دخول به تنهایی عامل رسیدن به نقطه اوج لذت جنسی نیست.

«با توجه به این نکته، نوازش پیش از رابطه جنسی حائز اهمیت است. علاوه براین، انجام دادن حالت‌های مختلف و خود‌ارضایی هدایت شده، می‌تواند باعث افزایش  برانگیختگی شود.»

۶. فشارهای اجتماعی 

دکتر داتا شرح می‌دهد که فشارهای اجتماعی نظیر اضطراب، مسایل مالی و دشواری‌های شغلی نیز می‌تواند روی توانایی‌تان در رسین به اوج لذت جنسی تأثیر‌گذار باشد.

او ادامه می‌دهد:«این موضوع معضلات مربوط به رابطه را نیز دربرمی گیرد؛ به‌ویژه اگر بی‌اعتمادی یا اختلافاتی باشد که به آنها رسیدگی نشده است.»

دکتر داتا پیشنهاد می‌دهد که در چنین مواردی، مشاوره زوجین علاوه بر کمک گرفتن از درمانگر مسایل جنسی، می‌تواند مفید باشد.

۷.سلامت روحی

دکتر داتا می‌گوید، سلامت روحی شما هم در توانمندی شما برای رسیدن به اوج لذت جنسی سهیم است.

«نمونه‌وار، اگر به افسردگی یا اضطراب دچار هستید، ممکن است در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل شوید.»

اگر فکر می‌کنید چنین است، به شما توصیه می‌شود از متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید، چرا که وی در صورت لزوم قادر خواهد بود یک روش رفتارشناسی درمانی و مشاوره مناسب به شما معرفی کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی