ترامپ همچنان در انکار میزان بالای مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در آمریکا

اعتراض ترامپ به استفاده از آمار سرانه برای نشان دادن وضع کرونا در آمریکا

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در کنار ایوانکا ترامپ، دخترش - AFP

دونالد ترامپ تاکید کرد که وضع ایالات متحده در زمینه مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا از بقیه دنیا بهتر است. این در حالی است که هزاران آمریکایی هر هفته بر اثر ابتلا به این ویروس جانشان را از دست می‌دهند.

تحلیل آقای ترامپ که در جریان مصاحبه‌ای با جاناتان سوان از وب‌سایت اکسیوس ارائه شد، بر مبنای آمار مرگ‌ومیر بر نسبت موارد ابتلاست، اما آمار سرانه درگذشتگان را نادیده می‌گیرد – که از این نظر وضع آمریکا جزو بدترین‌ها در جهان است.

در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت آمریکا در مقایسه با کشورهای دیگر این‌قدر بد است، آقای ترامپ چند صفحه کاغذ را که نمودارهای مختلفی رویشان بود زیر و رو کرد، و یک نمودار خطی به آقای سوان داد که به گفته آقای ترامپ نشان می‌داد که «موارد مرگ» در آمریکا «پایین‌تر از دنیاست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


آقای سوان نمودار را بررسی کرد و گفت: «آه، شما آمار مرگ را به عنوان نسبتی از موارد ابتلا گرفته‌اید. من درباره آمار مرگ به عنوان نسبتی از جمعیت صحبت می‌کنم. در این‌جاست که وضع آمریکا واقعا بد است، خیلی بدتر از کره جنوبی، آلمان و غیره.»

آقای ترامپ که این بار یک نمودار ستونی در دست داشت گفت: «نمی‌شود این‌طور محاسبه کرد. باید مطابق…ببین، این آمریکاست – باید مطابق موارد ابتلا محاسبه کنی.

این می‌گوید که وقتی یک کسی…وقتی یک مورد ابتلا است، کسانی که از این موارد جان به در برده‌اند.»

آقای سوان دوباره درباره آمار سرانه مرگ به آقای ترامپ فشار آورد و گفت که وضع آمریکا از کره جنوبی یا آلمان خیلی بدتر است. در این جا آقای ترامپ موضوع را به آزمایش ویروس تغییر داد، و بااعتراض گفت که آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری آزمایش می‌کند، و پرسید: «از این بابت نباید ازما قدردانی بشود؟»

درست است که میزان مرگ‌ومیر در میان کسانی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده در آمریکا نسبتا کم است، اما همچنان که آقای سوان گفت، ناهمگونی گسترده در میزان  در سطح آمریکا، این رقم را به شاخصی مشکوک برای نشان دادن پیشرفت کشورهای مختلف در مهار ویروس بدل می‌کند.

در این حال، به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، آمریکا در حال حاضر با ۳۳/۷۴ مورد مرگ در هر ۱۰۰هزار نفر، یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر را دارد. شمار کلی درگذشتگان در آمریکا بیش از ۱۵۴هزار نفر است، یعنی ۶۰هزار نفر بیشتر از برزیل که دومین کشور از این نظر است.

آقای ترامپ قبلا هم به استفاده از ارقام سرانه انتقاد کرده بود، اما مشهورترین این انتقادها در نشستی خبری با فرمانداران کانزاس و آرکانسا در ماه مه ‌بود که او به پرسشی درباره این که آیا آمریکا واقعا در زمینه میزان آزمایش از بقیه دنیا جلو افتاده است، واکنش نشان داد.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: «وقتی می‌گویید « سرانه»، سرانه‌های زیادی وجود دارد. مثلا، سرانه نسبتا به چی؟ ولی می‌توانید تقریبا به هر نوع طبقه‌بندی نگاه کنید که ما در آنها بالاتر از همه‌ایم، یعنی بر پایه سرانه هم مثبت هستیم. »

© The Independent