درخواست سناتور جمهوری‌خواه برای نادیده گرفتن اظهارات پزشکی ترامپ

«رییس‌جمهور کارشناس پزشکی نیست»

لیسا مورکاوسکی، سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا - Anna Moneymaker / POOL / AFP

لیسا مورکاوسکی، سناتور ایالات متحده به آمریکاییان علیه اظهارات پزشکی دونالد ترامپ هشدار داد، بعد از آنکه رئیس جمهور اعتراف کرد دارویی تایید نشده را برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ مصرف می‌کند.

خانم مورکاوسکی به سی‌ان‌ان گفت: «حرف من این است که از راهنمایی‌های کارشناسان پزشکی پیروی کنید. خود من کارشناس پزشکی نیستم و رئیس جمهور هم نیست. ما باید در این زمینه به کارشناسان گوش دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات این سیاستمدار جمهوری‌خواه بعد از آن مطرح شد که سیاستمداران هر دو حزب اظهارات آقای ترامپ درباره استفاده از هایدروکسی‌کلروکوئین (hydroxychloroquine) را تقبیح کردند چرا که این دارو برای مصرف در موارد ابتلا به کووید-۱۹ در محیطی خارج از بیمارستان و موارد آزمایشی تایید نشده است.

آقای ترامپ روز دوشنبه گفت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شروع به مصرف قرص‌ هایدروکسی‌کلروکوئین کرده است.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان این تصمیم رئیس جمهور را به عنوان «فکری نه چندان خوب» توصیف کرد.

خانم پلوسی گفت: «او رئیس جمهور ما است و من واقعا نمی‌خواهم او قرص‌هایی را مصرف کند که توسط دانشمندان تایید نشده است. به ویژه در گروه سنی، و همینطور گروه وزنی او که از گروه‌های در معرض خطر است.»

دکتر استیون گریفین، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز گفت شاخص توده بدنی رئیس‌جمهور او را در طبقه «چاقی مفرط» قرار می‌دهد و مصرف داروی مذکور برای این گروه می‌تواند «عوارض جانبی شدیدی» داشته باشد.

او گفت: «هایدروکسی‌کلروکوئین می‌تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد و حداقل بر قلب و سیستم قلبی عروقی تاثیر خواهد گذاشت که رئیس جمهور هم در این زمینه سابقه مشکل پزشکی و بیماری دارد.»

با اخطار ماه گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده درباره این دارو که می‌تواند منجر به مشکلات در تپش قلب شود، حتی نیل کاووتو، مجری شبکه خبری فاکس نیز از این تصمیم آقای ترامپ در پخش زنده انتقاد کرد.

او گفت: «اگر شما در یکی از گروه‌های پر خطر قرار دارید و این دارو را برای پیشگیری مصرف کنید ... باعث مرگ شما خواهد شد. نمی توانم بیشتر بر این نکته تاکید کنم که مصرف این دارو شما را خواهد کشت.»

آقای کاووتو افزود گرچه از هایدروکسی‌کلروکوئین برای درمان مالاریا استفاده می‌شود، فایده آن در مقابله با کووید-۱۹ اثبات نشده است.

کارشناسان پزشکی هم موافق هستند که مصرف این دارو برای سایر بیماری‌ها ممکن است خطرناک باشد.

دکتر آیفر علی، کارشناس تغییر کاربرد داروها در دانشکده تجارت وارویک گفت: «برای مثال، اطلاعات اولیه از ایالات متحده حاکی از آن است که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که سابقا هیدروکسی‌کلروکوئین مصرف کرده‌اند در مقایسه با بیمارانی که این دارو را مصرف نکرده‌اند احتمال مرگ بیشتری دارند.»

دکتر علی که اظهارات آقای ترامپ را به عنوان گفته‌هایی «غیرمسئولانه» توصیف کرد، افزود رئیس جمهور ایالات متحده «نه تنها میلیون‌ها نفر را در معرض ابتلا به عوارض جانبی خطرناک این دارو قرار می‌دهد بلکه همچنین باعث می‌شود ذخایر موجود این دارو به شدت کاهش یابد و افرادی که برای مصارف تایید شده به آن نیاز دارند نخواهند توانست قرص‌های خود را بگیرند.»

© The Independent