افزایش کم‌سابقه بهای طلا در بازارهای جهانی

در میان بی‌ثباتی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تقاضا برای طلا افزایش یافته است

طلا که در دوره‌های متلاطم به عنوان یک دارایی مطمئن شناخته می‌شود، روز جمعه ارزشش در بازارهای آسیا بیش از ۳۰ دلار افزایش یافت-Ozan KOSE / AFP

بهای طلا در بازارهای جهانی به سطحی بی‌سابقه افزایش یافت و به ۶۲. ۳۵ دلار برای هر گرم (۱۹۲۶ دلار برای هر اونس) رسیده است. این سیر صعودی به دلیل بی‌ثباتی‌های ناشی از اپیدمی کرونا، روند اقتصاد و بالاگرفتن تنش‌ها میان آمریکا و چین است.

طلا که در دوره‌های متلاطم به عنوان یک دارایی مطمئن شناخته می‌شود، ارزشش روز جمعه در بازارهای آسیا بیش از ۳۰ دلار افزایش یافت و رکورد پیشین ۱۹۲۰.۳۰ دلار را که در سال ۲۰۱۱ رخ داده بود، شکست.

بهای نقره نیز با افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ و سطح بیکاری در ایالات متحده جهش یافت. این نگرانی وجود دارد که شاخص رکود اقتصادی در آمریکا به سال‌های ۱۹۳۰ بازگردد.

فلزهای قیمتی همراه با أوراق قرضه هنگام افت بازارهای مالی اغلب به عنوان نوعی پس‌انداز باارزش تلقی می‌شود. سوداگران بازارهای مالی بهای این أقلام را به عنوان شاخصی برای آینده اقتصاد می‌نگرند.

ارزش برابری دلار در نتیجه به تیرگی گرویدن روابط ایالات متحده با چین کاهش یافته است.

روز دوشنبه و به دنبال یک ضرب العجل ۷۲ ساعته کادر دیپلماتیک کنسولگری آمریکا شهر چنگدو چین را ترک کردند.

چین در واکنش به تعطیلی کنسولگری این کشور در هیوستون تگزاس در هفته گذشته، دستور به تعطیل کنسولگری آمریکا داد.

ادوارد مِیر، تحلیل‌گر مالی در «اد‌‌اند اف مَن کاپیتال مارکتس» می‌گوید که با توجه به ضعف قابل توجه دلار «در حال حاضر سرمایه بسیاری به سوی طلا حرکت کرده است».  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید: «تا جایی که (أوضاع همه‌گیری کرونا) به وخامت بگراید، بازار به عوامل ترغیب به مدت بیشتر و به مقدار بیشتری بی‌اعتنا مانده که نتیجه آن روند صعودی نرخ طلاست.» این‌ها همه در حالی در جریان است که اپیدمی کرونا با تعداد قابل توجه موارد مرگ و میر در آمریکا، هند و بخش اعظم آمریکای جنوبی، هیچ‌گونه نمودی از کند شدن نشان نمی‌دهد.   

در جای دیگر، چین بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا را از ماه آوریل گزارش کرده است. موارد آلودگی روزانه در استرالیا به ویژه در شهر ملبورن، از همیشه بالاتر بوده است.

به گزارش وزارت بهداشت و حفاظت از خانواده در هند، این کشور نیز با ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به کرونا، بالاترین موارد آلودگی به کووید ۱۹ را داشته است.  

آمار دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که تاکنون ۱۶. ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده که ۶۵۰ نفر آن‌ها بر اثر عوارض ناشی از آن درگذشته‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از اقتصاد