تاثیر صفحات نمایش «غیرلمسی» در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر

دانشمندان «صفحه کامپیوتری غیرلمسی» درست کرده‌اند که در آن از هوش مصنوعی بهره برده شده

این اختراع جدید می‌تواند در سوپرمارکت‌ها و ایستگاه‌های قطار مورد استفاده قرار بگیرد- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

محققان دانشگاه کمبریج «صفحه کامپیوتری غیرلمسی» درست کرده‌اند که برای پیشبینی قصد کاربر قبل از آن که به صفحه نمایشگر دست بزند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. 

این صفحه در اصل برای استفاده در اتومبیل طراحی شده بود، اما مهندسان سازنده آن توانستند طی دوران همه‌گیری بیماری، موارد کاربرد آن را گسترش دهند. 

تکنولوژی «‌لمس قابل پیشبینی» می‌تواند به صفحات نمایشگر موجود افزوده شود و برای جلوگیری از شیوع «پاتوژن‌ها» در صفحات لمسی پرداخت «چک-اوت» سوپرمارکت‌ها، خودپردازها، و دستگاه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌های قطار، مورد استفاده قرار گیرد. 

تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند بر سطوح پلاستیکی و شیشه‌ای بین دو ساعت تا یک هفته باقی بماند؛ به این معنی که برای جلوگیری از انتقال ویروس، صفحات لمسی موجود در اماکن عمومی باید مرتب ضدعفونی شوند. 

سايمون گادسیل، از دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج، گفت:‌«صفحات لمسی و دیگر نمایشگرهای تعاملی/ارتباط متقابل (interactive)، چیزهایی هستند که بیشتر افراد در طی روز چند بار از آنها استفاده می‌کنند. اما وقتی که فرد در حال حرکت است، استفاده از این صفحات می‌تواند دشوار باشد. حال چه رانندگی در اتومبیل باشد، و چه پیدا کردن موسیقی روی گوشی تلفن در هنگام دویدن.»

او گفت:‌ «ما همچنین می‌دانیم که برخی پاتوژن‌ها می‌توانند از طریق سطوح منتقل شوند. بنابراین، این تکنولوژی می‌تواند به کاهش خطر این نوع انتقال کمک کند.» 

با حرکت دست به سوی صفحه، این فناوری قصد کاربر به لمس صفحه را پیشبینی می‌کند. ترکیب هوش مصنوعی و سنسورها، از طریق تعقیب اطلاعات زمینه‌ای مانند ‌پروفایل کاربر، شرایط محیطی و تعقیب کننده حرکت چشم، قصد کاربر را همزمان تعیین می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر کاربردهای تکنولوژی‌های غیرلمسی، از جمله شامل «کنترل حالت/اشاره» (gesture control,)  است که در تازه‌ترین نسل تلفن‌‌‌های هوشمند گوگل و سامسونگ و برخی تلویزیون‌های هوشمند هم یافت می‌شود. 

تکنولوژی بازخورد فناوری لمسی همچنین راهی برای تعامل با ابزار دیجیتال و محیط فراهم می‌آورد؛ هرچند، هنوز باید توسعه یابد و با استفاده تجاری فاصله دارد. 

دکتر بشار احمد، رئیس پروژه توسعه صفحات غیرلمسی، گفت:‌ «تکنولوژی ما مزایای زیادی نسبت به تکنیک‌های تعاملی بینابینی ابتدایی‌تر یا تشخیص حالت‌ها دارد، زیرا از توان تعامل متقابل فعال (intuitive interactions) برخوردار است و با قابلیت پشتیبانی از طراحی هم‌کنشگرهای پایه‌ای (legacy interface designs)، کاربر نیاز به هیچگونه یادگیری نحوه کاربرد آن ندارد.» 

 او گفت:‌ «این تکنولوژی به شکل بنیادین به سیستم فوق متکی است تا آنچه کاربر قصد دارد انجام دهد، پیش‌بینی کند و بتواند آن را به صفحات لمسی موجود و دیگر تکنولوی‌های نمایش منتقل سازد.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی