هوش مصنوعی تصاویر شطرنجی شده را کاملا واضح می‌کند

تصاویر کم کیفیت از سیاره‌ها و منظومه‌های دوردست، اکنون می‌تواند با وضوحی بالا به تصویر کشیده شود

مژه‌ها، دندان‌ها و چروکیدگی‌های پوست که امکان تشخیص در عکسی بی‌کیفیت را ندارند، در عکس نهایی با جزئیات، قابل تشخیص هستند-MAURO PIMENTEL / AFP

محققان راهی پیدا کرده‌اند تا با افزایش وضوح چندین پیکسل در عکس با استفاده از هوش مصنوعی به تصویر کاملا واضح چهره پشت آن دست یابند.

تیمی از دانشگاه دوک در ایالات متحده الگوریتمی طراحی کرده که قادر است چهره‌ای واقع‌گرایانه از تصویر شطرنجی و غیرقابل تشخیص افراد را «تصور» کند و روش آنها از راه‌های قبلی ۸ مرتبه کارآمدتر است.

سینتیا رودین، مدیر این تحقیق و دانشمند علوم کامپیوتر دانشگاه دوک گفت: «تاکنون هرگز تصاویری به این وضوح بالا و جزئیات فراوان خلق نشده است.»

تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی، کاملا همسان انسان‌های واقعی نیست بلکه چهره خیالی افرادی است که ممکن است واقعی به نظر برسد. به همین خاطر نمی‌توان از آن در تشخیص هویت افراد از تصاویر کم کیفیت ضبط شده در دوربین‌های مداربسته بهره جست.

سیستم پالس (نمونه‌برداری از عکس با استفاده از کشف فضاهای نهفته) توسط دکتر رودین طراحی شد و تیم او قادر است عکسی با وضوحی ۶۴ مرتبه بیشتر از عکس شطرنجی اصلی را تولید کند.

الگوریتم پالس قادر است با مهندسی معکوس عکس، از تصاویر کیفیت بالایی که وقتی حجم‌شان کم می‌شود کیفیت و وضوح خود را از دست می‌دهند به چنین وضوح بالایی دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طریق این روش، بعضی از ویژگی‌های صورت فرد مانند مژه‌ها، دندان‌ها و چروکیدگی‌های پوست که به هیچ وجه امکان تشخیص در عکسی بی‌کیفیت را ندارند، در عکس نهایی با جزئیات بسیار، کاملا قابل تشخیص هستند.

در مقاله‌ای که جزئیات این تحقیق را ترسیم کرده، آمده‌ است: «پالس به جای شروع با عکس کم کیفیت و افزایش تدریجی جزئیات آن، بسیاری از عکس‌های با کیفیت بالا می‌یابد و کیفیت آنها را کاهش می‌دهد و در میان آنها به دنبال عکس‌هایی می‌گردد که در کیفیت پایین شبیه عکس شطرنجی می‌باشند که می‌خواهد آن را واضح کند. روش ما از تمام روش‌های بی‌نظیر سابق بهتر است چرا که عکس‌ها را با کیفیت بیشتر و وضوح بالاتر تولید می‌کند و عناصری را به کار می‌گیرد که پیش از این ممکن نبود.»

بر روی کاغذ، از این سیستم می‌توان برای افزایش وضوح تصاویر کم کیفیت تقریبا هر چیزی، از دارو و دنیای میکروسکوپی گرفته تا فضاشناسی و تصویربرداری ماهواره‌ها استفاده کرد.

این بدان معنی است که تصاویر کم کیفیت از سیارات دور و منظومه‌های دوردست، اکنون می‌تواند با وضوحی بالا به تصویر کشیده شود.

این تحقیق در هفته جاری در کنفرانس ۲۰۲۰ چشم‌انداز دنیای کامپیوتر و تشخیص الگو، به تفصیل ارائه خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی