بریتانیا، ضامن ۵۰۰ میلیون پوند وام شرکت خودروسازی فورد

این کمک در حالی صورت می‌گیرد که همه‌گیری کرونا صنعت خودروسازی بریتانیا را دچار چالش‌های بزرگی کرده است

TOLGA AKMEN / AFP

لیز تراس، وزیر تجارت بین‌المللی بریتانیا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت این کشور به منظور تقویت فعالیت‌های شرکت فورد در بریتانیا ضمانت ۵۰۰ میلیون پوند وام این شرکت خودروسازی را به عهده می‌گیرد.

خانم تراس هنگام بازدید از کارخانه موتورسازی فورد در دگنهام اعلام کرد سازمان تأمین مالی صادرات بریتانیا (یوکِف) که متولی تأمین مالی تجارت در دولت این کشور است ضمانت این شرکت را برای دریافت ۶۲۵ میلیون پوند تسهیلات مالی از بانک‌های تجاری به عهده می‌گیرد.

اعطای این وام در حالی رخ می‌دهد که صنعت خودروی بریتانیا دوران تزلزلی جدی را می‌گذراند و لطمات پیاپی ویروس همه‌گیر کرونا سبب شده است شش هزار نفر در بخش خودرو در ماه ژوئن شغل‌شان را از دست بدهند و با توجه به سقوط شدید فروش و تعطیلی اجباری کارخانه‌ها یک‌ششم شغل‌ها در معرض خطر قرار گیرند.

ضمانت کردن این وام‌ها به فعالیت‌های صادراتی فورد و همچنین سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای برقی کمک می‌کند. هدف از اعطای این وام‌ها افزایش ظرفیت این شرکت خودروسازی برای «مهارت‌افزایی نیروی کارش در بریتانیا به منظور حفظ هزاران شغل نیازمند به تخصص‌های بالا» در کارخانه‌های فورد است.

خانم تراس گفت: رونق صنعت خودروسازی برای موفقیت اقتصاد بریتانیا اهمیت حیاتی دارد و برای تولیدکنندگان سراسر کشور امنیت و رونق پدید می‌آورد. به همین دلیل است که هنگام مذاکرات پیمان‌های تجاری آزاد نیز نیازهای این بخش را در کانون راهبردهای‌مان برای رفع موانع تجاری قرار می‌دهیم.

اما صنعت خودرو در کل در تقلا برای غرق نشدن در دوران همه‌گیری کرونا احساس تنهایی می‌کند. به طوری که در بیانیه اقتصادی تابستانی ریشی سوناک رئیس خزانه‌داری بریتانیا در اوایل ماه جاری از افزایش حمایت از صنعت خودرو خبری نبود.

مایک لاوز رئیس انجمن صنفی این صنعت یعنی جامعه سازندگان و تاجران خودرو (اس.ام.ام.تی) می‌گوید برنامه رئیس خزانه‌داری «خیلی ناامیدکننده» بود، چون «در آن از پشتیبانی کردن از احیای مجدد یکی از مهم‌ترین بخش‌های اشتغال‌آفرین بریتانیا خبری نبود».

او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بخش خودرو لطمه سختی دیده است، به طوری که هزاران نفر کارشان را از دست داده‌اند و شغل‌های بسیاری هم به خطر افتاده است.

«نیاز مبرم داریم که دولت راهبردهایش را گسترش دهد و اقداماتی مخصوص بخش خودروسازی بریتانیا به منظور حمایت از گردش نقدینگی انجام دهد که بخشش مالیات، کاهش‌ دادن مالیات، خط‌مشی‌های اعتمادافزایی مصرف‌کنندگان و تقویت خریدهای کلان و محرک تولید از جمله آن‌ها است.»

«تا وقتی صنایع حیاتی مثل خودروسازی احیا نشود احیای اقتصادی بریتانیا سرعت نمی‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبلاً پشتیبانی یوکف فقط به تک‌قراردادهای صادراتی تعلق می‌گرفت، اما با تغییراتی که در مقررات صورت گرفته است اکنون این سازمان می‌تواند در چارچوب تسهیلات جدیدی به نام ضمانت توسعه صادرات از «فعالیت‌های کلی صادراتی» شرکت‌ها پشتیبانی کند.

این سازمان پارسال ضمانت ۵۰۰ میلیون پوند وام شرکت جاگوار لندروور برای تولید خودروهای برقی را به عهده گرفته بود.

گراهام هوار رئیس شرکت فورد گفت: بخش تولید فورد تاکنون هم در صادرات موفق بوده است و حدود ۸۵ درصد موتورها و صد درصد تجهیزات انتقال قدرت را که در بریتانیا ساخته‌ایم صادر کرده‌ایم. این تأمین اعتبار کمک می‌کند تا فورد هم‌چنان در جایگاه صادرکننده اصلی در بریتانیا باقی بماند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد