حمله دوباره جنگنده‌های اسرائیلی به اهداف نظامی در خاک سوریه

این حمله همزمان بود با سفر مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به اسرائیل

بلندی‌های جولان

JALAA MAREY / AFP

جنگنده‌های اسرائیلی روز جمعه به چند هدف نظامی در سوریه حمله کردند. سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که این حمله پس از آن انجام شد که «مهمات نظامی» در بلندی‌های مورد اختلاف جولان «شلیک شده است».  

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای خبر داد که هلیکوپترهای نظامی این کشور پست‌های نگهبانی نیروهای مسلح سوریه و سیستم‌های جاسوسی آنها را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که سه موشک هدایت‌شونده ضد تانک سه پست نگهبانی در «قنیطره» واقع در جنوب غربی سوریه را هدف قرار دادند و در جریان این حمله دو نفر مجروح شده‌اند.

این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که ارتش اسرائیل اعلام کرد یک انفجار در طرف سوریِ مرز به یک ساختمان غیرنظامی و یک خودرو در ارتفاعات اشغالی جولان خسارت زد. اسرائيل این منطقه را در جنگ سال ۱۹۶۷ با سوریه تصرف و سپس آن را به خاک خود ضمیمه کرد.

تنش در این منطقه روز دوشنبه به دنبال حمله هوایی در دمشق بالا گرفت که تصور می شود کار اسرائیل بوده باشد. در جریان این حمله، پنج جنگجوی خارجی از جمله یک عضو حزب‌الله کشته شدند.

در جریان خاکسپاری شیخ حسن عزالدین، عضو کشته‌شده حزب‌الله، یک سخنگوی این سازمان شبه نظامی قدرتمند لبنانی که تحت‌الحمایه ایران است، عهد کرد که مبارزه علیه اسرائیل ادامه خواهد یافت.

در ماه اوت سال گذشته و به دنبال حمله اسرائیل به دمشق که در نتیجه آن دو جنگجوی حزب‌الله کشته شدند، این گروه عهد کرد در مقابل قتل اعضایش واکنش نشان دهد. اسرائیل، در مقابل، گفت حضور نظامی‌اش را در هفته جاری در خطه شمالی مرز با لبنان و سوریه تقویت کرده است.

همچنین، در روز جمعه، مارک میلی، ارشدترین افسر ارتش آمریکا، جهت گفت‌وگو با رهبران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل وارد پایگاه هوایی این کشور در جنوب اسرائیل شد. او همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در فضای مجازی ملاقات و گفت‌وگو کرد.  

در این میان، بنی گانتس، نخست وزیر تناوبی اسرائیل در جریان مذاکره با آقای میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به روی «نیاز برای ادامه فشارها بر ایران و نیروهای نیابتی‌اش تاکید کرد». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گانتس افزود که ارتش اسرائیل «برای (مقابله با) هر شرایط و تهدیدی آماده است، و پیشنهاد نمی‌کنم که دشمنان ما، ما را در بوته آزمایش بگذارند. ما تمایلی به افزایش تنش نداریم، اما برای حفاظت از شهروندان اسرائیل هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.» 

کمی پس از انفجار بامداد جمعه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که «آمادگی دفاعی اسرائیل در مرز شمالی را در مقابل همه گونه تهدید دشمن با تغییر شکل استقرار افراد و تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی در منطقه تقویت کرده است.»   

کمی پس از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، ارتش این کشور همچنین در توئیتی نوشت: «ما رژیم سوریه را مسئول دانسته و در مقابل هرگونه تعرض به حق حاکمیت اسرائیل واکنش نشان خواهیم داد.»

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از جهان