دانشمندان می‌گویند یک گام به تعویق مرحله پیری نزدیک شده‌اند

گروهی از پژوهش‌گران د از اثر مخمر برای درک روند پیری استفاده کرده‌اند

زن ژاپنی در حال خوردن کیک تولد ۱۱۶ سالگی - JIJI PRESS / AFP

گروهی از پژوهش‌گران دانشگاه سان دیه‌گوی کالیفرنیا (یو سی اس دی) از اثر مخمر برای درک روند پیری استفاده کرده‌اند.

در این پژوهش از مخمر که یک قارچ تک‌سلولی است استفاده شده است زیرا می‌توان آن را به آسانی تکثیر کرد وهم‌زمان با سرعتی یکسان و با استفاده از ابزار مشابه مراحل سال‌خوردگی سلولی را مورد مطالعه قرار داد. 

نتیجه این تحقیقات که در نشریه «جورنال آو سایِنس» منتشر شده است، نشان می‌دهد که هرچند سلول‌های مخمر از یک جنس بوده و در یک محیط قرار گرفته‌اند اما روند پیری در آن‌ها «به گونه‌ای چشم‌گیر متفاوت» است.

دانشمندان با استفاده از روش‌های میکروفلوئیدی (استفاده از مایع درون سلولی) الگوهای کامپیوتری و دیگر فناوری‌ها متوجه شده‌اند که نیمی از سلول‌ها با روند «اضمحلال تدریجی در ثبات هسته سلول» سال‌خورده می‌شوند که منطقه «دی ان ای» هسته سلولی و مرکز فعالیت «مغزی» آن است.

در مقایسه، نیم دیگر سلول‌ها در نتیجه عمل‌کرد بد «میتوکندری» سلول پیر می‌شوند که مرکز تولید انرژی سلولی است.

دانشمندان نتیجه‌گیری کرده‌اند که سلول‌ها بر اثر یکی از این دو راه پیر می‌شوند - یا از طریق میتوکندری یا هسته سلولی – و این روند سال‌خوردگی را در سراسر عمرشان و تا مرحله مرگ طی می‌کنند. 

نَن هائو، مولف ارشد این گزارش و استادیار دانشگاه «یو سی اس دی» می‌گوید: «برای درک این که چگونه سلول در مورد نحوه پیر شدنش تصمیم می‌گیرد، ما روند مولکولی هر الگوی سال‌خوردگی و ارتباط میان این دو راه را تحت مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم که یک جریان برق مولکولی شبیه به جریان برق در خانه‌ها روند پیر شدن سلول را کنترل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند شرایط آزمایشگاهی روند سال‌خوردگی را به طور مصنوعی ایجاد کنند و مراحل پیری را تحت کنترل بگیرند. آن‌ها سپس با این روش می‌توانند «یک راه جدید پیر شدن» با افزایش عمر برای بشر تولید کنند.

آقای هائو می‌گوید: «مطالعات ما این احتمال منطقی را افزایش می‌دهد که بتوانیم ژنی طراحی کنیم یا درمانی شیمیایی پیدا کنیم که با هدف تعویق سن سال‌خوردگی و افزودن به دوره سلامتی انسان، نحوه پیر شدن را مجددا برنامه‌ریزی کند. 

حال پژوهش‌گران این آزمایشات را روی ارگانیزم‌ها و سلول‌های پیچیده‌تر و نهایتا سلول‌های انسانی ادامه خواهند داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی