نخستین واکسن‌های روسی به سیاستمداران و تاجران بانفوذ می‌رسد

برآورد‌های اولیه درباره تولید واکسن کرونا در روسیه

مقام‌های ارشد کمپانی‌ها، میلیاردرهای بانفوذ و مقام‌های دولتی، اوایل ماه آوریل واکسن‌های ساخته‌شده توسط موسسه دولتی گامالیا در مسکو را دریافت می‌کنند-Yuri KADOBNOV / AFP

درحالی‌که یک مقام دولت روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که واکسن جدید این کشور برای ویروس کرونای جدید آماده است، رسانه‌ها از اولویت تاجران و سیاستمداران روس در دسترسی به این واکسن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، روسلان تسالیکوف، معاون اول وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد که آزمایش بالینی دو گروه از داوطلبان با موفقیت به پایان رسیده است؛ همه آن‌ها ایمنی پیدا کرده‌اند و حالشان خوب است.

درحال حاضر رقابت سختی در میان کشورهای مختلف برای تولید واکسن کرونا در جریان است. روسیه از جمله نخستین کشورهایی است که ادعا کرده این واکسن را آماده کرده است.

بر اساس گزارشی که بلومبرگ به نقل از منابع ناشناس منتشر کرده، مقام‌های ارشد کمپانی‌هایی همچون کمپانی عظیم آلومینیوم United Co. Rusal، میلیاردرهای بانفوذ و مقام‌های دولتی، اوایل ماه آوریل واکسن‌های ساخته‌شده توسط موسسه دولتی گامالیا در مسکو را دریافت می‌کنند. منابع این خبر نخواستند نامشان فاش شود چون این اطلاعات هنوز عمومی نشده است.

واکسن گامالیا، که هزینه آن از سوی صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه تأمین شده و وزارت دفاع روسیه حامی آن است، هفته گذشته با همکاری پرسنل نظامی، از نخستین مرحله آزمایش گذشت. موسسه گامالیا نتایج مطالعه روی این واکسن را منتشر کرد که نشان می‌داد آزمایش اولیه روی ۴۰ نفر انجام شده اما در مرحله بعدی، این واکسن روی افراد بیشتری آزمایش می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود و در ماه مه در بیمارستان بستری بود، گفته است که نام هیچ‌یک از افرادی که قرار است واکسن دریافت کنند را نمی‌داند.

دست‌کم ۲۰ نوع واکسن کرونا در کشورهای مختلف مراحل پژوهشی را می‌گذرانند. روز دوشنبه، ۳۰ تیرماه، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که واکسن تولیدشده توسط آن‌ها تقریباً در همه موارد واکنش ایمن‌سازی خوبی در بدن داوطلبان ایجاد کرده و هر دو بازوی سیستم ایمنی را فعال کرده است. این به معنای آن است که این واکسن پادتن‌های خنثی‌سازی عفونت را فعال می‌کند و درعین حال، این واکسن موجب واکنش فعال لنفوسیت تی می‌شود.

بیشتر از جهان