پاسخ طعنه‌آمیز روسیه به اتهام هک برای سرقت واکسن کرونا: نیازی به دزدی نداریم

سخنگوی حزب شبه مخالف "فقط روسیه" گفته اتهامات بریتانیا علیه روسیه «لاپوشانی» است

روز جمعه شبکه‌های تلویزیونی تحت پشتیبانی مالی کرملین نیز در گفت‌وگوهای خبری‌شان همین خط تبلیغاتی را دنبال کردند-YURI KADOBNOV / AFP

روسیه به این اتهام که سعی کرده نتایج تحقیقات در مورد واکسن کووید ۱۹ را سرقت کند با طعنه پاسخ داد و مقامات و رسانه‌های دولتی اعلام کردند در تولید واکسن داخلی آن قدر از رقبا جلو هستند که «دلیلی ندارد» به سرو گوش آب دادن متوسل شوند.

در بیانیه‌های مختلف دولت بریتانیا از حضور «کمابیش قطعی» روسیه در پس پرده گروه هکرهای ای‌پی‌تی ۲۹ سخن رفته و این که «به احتمال زیاد» این گروه سعی داشته به اطلاعات مربوط به تولید واکسن کرونا به ویژه در دانشگاه آکسفورد دست یابد، اما مسکو این سخنان را به باد استهزا گرفت.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در نشست رسانه‌ای روز جمعه‌اش گفت: بریتانیایی‌ها می‌گویند کمابیش به طور قطعی یا ۹۵ درصد به آن چه می‌گویند اطمینان دارند. چرا نمی‌گویند ۹۶ درصد؟ یا ۹۴ درصد؟ انگار سازمان امنیت‌شان روش‌های محاسباتی خیلی عجیب و غریبی دارد.

یک روز قبل‌تر هم ماریا زاخارووا سخنگوی پرخاشجوی وزارت خارجه روسیه بر ظهور اصطلاح جدید «کمابیش قطعی» در ارزیابی‌های امنیتی بریتانیا انگشت گذاشته بود.

او ادعا کرد که «مشخص» شد اتهام‌زنی‌های قبلی به روسیه هم که دارای عبارت «احتمال زیاد» بودند بی‌اعتبار هستند.

روز جمعه شبکه‌های تلویزیونی تحت پشتیبانی مالی کرملین نیز در گفت‌وگوهای خبری‌شان همین خط تبلیغاتی را دنبال کردند و بر غیرقابل اطمینان جلوه دادن سازمان اطلاعات بریتانیا تمرکز کردند.

اولگا اسکابیه‌وا  یکی از مجریان برنامه ۶۰ دقیقه در شبکه تلویزیونی کانال یک گفت: شنیدیم که جاسوسان روسیه خونخوار در پی سرقت کردن واکسن بریتانیا بوده‌اند. شنیدیم که از وقوع چنین ماجرایی اطمینان «کمابیش قطعی» یا ۹۵ درصدی دارند. بنابراین قبلاً که روسیه را به تمام انواع جرایم متهم می‌کردند اطمینان‌شان از این هم کمتر بود؟

خانم اسکابیه‌وا به بینندگان برنامه‌اش گفت بریتانیایی‌ها در این اتهام‌زنی به روسیه دیگر «گند هر چه بدگمانی را درآورده‌اند».

او گفت: روسیه نیازی به سرقت ندارد. هیچ کشوری به واکسن دست نیافته، اما کشور ما از همه به آن نزدیک‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشرفته‌ترین طرح تولید واکسن کووید ۱۹ روسیه یکی از ۲۳ واکسنی است که هم‌اکنون در جهان در مرحله آزمایش بالینی است.

روز پنج‌شنبه نیز کریل دمیتریف رئیس صندوق ثروت ملی روسیه از اجرای طرح‌هایی به منظور تولید ۳۰ میلیون دوز از واکسن آزمایشی روسیه خبر داد.

اما در واقع واکسن بریتانیا که دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا آن را تولید کرده‌اند در آزمایش بالینی یک گام جلوتر است و مرحله سوم آزمایش آن شروع شده است.

اما این نکته برای مهمانان برنامه ۶۰ دقیقه اهمیت چندانی ندارد و یکی از آن‌ها گفت که تولید واکسن «موضوعی در حوزه امنیت ملی است... و به اندازه تولید جنگ‌افزارهای اتمی اهمیت دارد».

اولگ نیلوف سخنگوی حزب شبه مخالف "فقط روسیه" گفت اتهامات بریتانیا علیه روسیه «لاپوشانی» است. او گفت: بریتانیا تقلا می‌کند عقب‌افتادگی خود و این واقعیت را لاپوشانی کند که روسیه به قول خودشان ناچیز، فقیر و عقب‌افتاده توانسته در تحقیقات واکسن کرونا از آن‌ها پیشی گیرد.

تنش روابط دوجانبه بریتانیا – روسیه به بالاترین حد بعد از سال ۲۰۰۶ و به قتل رسیدن عامل دوجانبه‌ای به نام آلکساندر لیتویننکو در لندن رسیده است.

بعد از آخرین لطمه بزرگی که به حسن روابط دیپلماتیک بین این دو کشور وارد آمد (مسموم کردن عامل دو جانبه‌ای به نام سرگئی اسکریپال در سالیسبوری در مارس ۲۰۱۸ و اخراج‌های متقابل پس از آن) این روابط بهبود چندانی نیافته است.

بریتانیا ماه پیش از تمدید تحریم‌ افراد حقیقی علیه ۲۵ تبعه روسیه خبر داد که می‌گوید در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند.

منابع نزدیک به محافل سیاست‌گزاری خارجی روسیه می‌گویند امید چندانی نیست که این روابط به زودی بهبود یابد.

به گفته فئودور لوکیانوف عضو شورای خط‌مشی‌ها که به کرملین مشاوره می‌دهد مسکو در برابر اتهامات هک «مصونیت» پیدا کرده است و اکنون آن‌ها را جزو «هنجار ارتباطات دیپلماتیک» به شمار می‌آورد.

او گفت: این اتهامات آن قدر پیش‌پاافتاده و بی‌ارزش هستند که دیگر برای مسکو اهمیتی ندارند.

اتهامات هک در این هفته سبب شد تا انتشار گزارش اتهام دخالت روسیه در رأی‌گیری سال ۲۰۱۶ برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخابات سال ۲۰۱۷ در هفته آینده کم‌رنگ شود، گزارشی که همگان مدت‌ها چشم‌به راه آن بودند. به باور ایندیپندنت این گزارش شماری از دست‌اندرکاران را در بریتانیا و روسیه سراسیمه خواهد کرد، اما به تلاطم بزرگی منجر نخواهد شد.

چشم‌انداز برملا شدن مستندات پیوندهای نامشروع مالی روسیه و حزب محافظه‌کار در این گزارش سبب شده است برخی با خود بگویند آیا اتهامات هک در واقع به قصد منحرف کردن توجه رسانه‌ها نبوده است؟

فیلیپ اینگرام از مقامات سابق سازمان اطلاعات بریتانیا می‌گوید: از این وقت‌شناسی عالی خنده‌ام می‌گیرد. البته روس‌ها در حوزه عملیات اطلاعاتی مربوط به واکسن کرونا فعال هستند اما چینی‌ها خیلی فعال‌تر هستند و با توجه به آن که خاستگاه کرونا هم آن جا بوده، روشن است که انگیزه بیشتری دارند تا زودتر از همه واکسن را به بازار عرضه کنند.

آقای اینگرام با اشاره به «اطلاعاتی داخلی‌اش» در مورد تازه‌ترین هک‌های ادعایی گفت گروه‌های روسی به عمد «ردپای آشکاری» به جا گذاشتند اما کار چینی‌ها «گسترده‌تر و پنهان‌تر» بود.

او گفت: تفاوت بزرگی که از دید لندن وجود دارد این است که توافق تجاری بزرگی با مسکو در دستور کار ندارد.

© The Independent