گزارش یک گروه وابسته به اف‌بی‌آی در مورد خطر جنبش‌های «ضد واکسن»

این گزارش هشدارآمیز چند ماه قبل از شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا منتشر شده بود

کارشناسان تأکید کرده‌اند کسانی که به واکسن زدن تن نمی‌دهند به شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا کمک می‌کنند - DOUGLAS MAGNO / AFP

گروهی تحقیقاتی و متصل به اف‌بی‌آی پارسال هشدار داده بود، اگر یک شیوع همه‌گیر رخ دهد جنبش‌های «مخالفان واکسن‌زنی» می‌توانند، امنیت ملی را به خطر اندازند.

طبق پیش‌بینی این گزارش که نخستین بار خبر آن در گاردین آمد و یک گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی دارای ارتباط با اف‌بی‌آی آن را منتشر کرد «بزرگ‌ترین تهدید در برابر جلوگیری از شیوع بیماری‌ها، مخالفت سرسختانه با واکسن‌زدن است.»

این گزارش چند ماه قبل از آن که شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا آغاز شود، در ژوئن ۲۰۱۹ در اینفراگارد منتشر شد و در آن تذکر داده بودند، اگر شیوع عالم‌گیری رخ دهد مقاومت در برابر واکس زدن می‌تواند «در قابلیت ما برای رسیدن به مصونیت گله‌ای خلل‌هایی ایجاد کند.»

همچنین طبق پیش‌بینی این گزارش، «توهم توطئه»، «انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی» و «انبوه کارزارهای تبلیغاتی کنشگران داخلی و خارجی» نیز می‌تواند به اثرات مخالفت با واکسن زدن دامن بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینفراگارد خود را در تارنمای‌اش «سازمانی غیرانتفاعی و وابسته به اف‌بی‌آی و فعال در زمینه تقویت امنیت ملی» معرفی کرده است.

این گزارش «امنیت ملی و جنبش مخالفان واکسن‌زنی»نام دارد و نویسندگان آن کریستین سابلت، از گروه مشاور امنیت راهبردی فضای مجازی و اطلاعات و دکتر مارک جرت، مدیر ارشد کیفیت و مدیر ارشد امور درمانی گروه بهداشت نورت‌ول هستند.

طبق اخبار منتشره شماری از مخالفان واکسن‌زنی در دوران همه‌گیری کرونا به احساسات ضدحکومتی فزاینده در برخی از ایالت‌ها دامن می‌زنند و در اعتراض به دستورهای در خانه ماندن به مخالفان وضعیت قرق، می‌پیوندند.

دکتر پیتر هوتز استاد دانشکده پزشکی بیلور در هوستون به لس‌آنجلس تایمز گفت: این روکش تازه‌ای برای جنبش مخالف واکسن‌زنی در ایالات متحده است و از این وضعیت بهره‌برداری می‌کنند تا از گود خارج نشوند.

البته کسانی هم در مورد زدن برچسب بی‌پرده «تهدید برای امنیت ملی» به چنین افرادی و به خطر افتادن امنیت آن‌ها در جامعه، ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سوی دیگر سخنگوی اف‌بی‌آی به گاردین گفت: اینفراگارد سازمانی غیرانتفاعی است و در قالب طرح‌های مشارکت عمومی خصوصی بین شرکت‌های ایالات متحده، افراد و اف‌بی‌آی خدمات ارائه می‌دهد.

این سخنگو افزود: تمایز قائل شدن بین بیانیه‌ها، دیدگاه‌ها و اظهارات نمایندگان رسمی اف‌بی‌آی و اعضای اینفراگارد مهم است.

سازمان جهانی بهداشت(دبلیو.اچ.او) نیز «مخالفت با واکسن زدن» را یکی از ده تهدید اصلی در برابر بهداشت جهانی در سال گذشته خوانده بود و کارشناسان همچنان تأکید می‌کنند، کسانی که به واکسن زدن تن نمی‌دهند به شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا کمک می‌کنند.

دکتر اسکات راتزان، مؤسس کارگروه بین‌المللی واکسن‌زنی و راهکارهای بهداشت عمومی  می‌گوید: به واکسن نیاز داریم. اما اگر از واکسن درست استفاده کنیم فقط به درد پیشگیری از بیماری می‌خورد.

او افزود: اگر مردم واکسن نزنند و به قدر کافی با ویروس در تماس نباشند که در مجموع باعث ایمنی جمعی شود ، ممکن است آمار مبتلایان به کووید-۱۹ یا نوع جدیدتری از ویروس کرونا دوباره افزایش یابد.

برخی می‌گویند دست‌کم در این دوران همه‌گیری، می‌توان شماری از مخالفان «دودل» واکسن‌زنی را به عوض کردن دیدگاه‌شان در مورد واکسن وادار کرد، اما مخالفان سرسخت، ممکن است سرسخت‌تر هم بشوند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت دست‌کم ۲۰ واکسن کرونا در جهان در دست ساخت است. این در حالی است که طبق داده‌های دانشگاه جان هاپکینز،  بیش از سه میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۱۰ هزار نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.

© The Independent