تکذیب اتهام علیه روسیه درخصوص ربودن اطلاعات واکسن کرونا

آمریکا کانادا و بریتانیا مسکو را به تلاش برای سرقت اطلاعات پژوهشی متهم کردند

نهادهای واکسن‌پژوهی دانشگاه‌ آکسفورد و دانشگاه امپریال کالج لندن از جمله نهادهای مورد حمله بوده‌اند-PIXABAY

سفیر روسیه در بریتانیا این اتهام را که رخنه‌گران تحت پشتیبانی نهادهای اطلاعاتی این کشور تلاش داشته‌اند اطلاعات پژوهشی بریتانیا در زمینه واکسن کرونا را سرقت کنند، انکار کرد.

آندری کلین آن اتهام  را که اوایل این هفته مطرح شد، «نامعقول» دانست.

نهادهای امنیتی ایالات متحده، کانادا و بریتانیا با انتشار بیانیه مشترکی، گروهی از رخنه‌گران («هکر»‌های معروف به دوک‌ها یا خرس‌ها) تحت پوشش سازمان اطلاعات روسیه را متهم کردند که در پی سرقت از نهادهای پژوهشی سراسر جهان بوده‌اند.

گمان می‌رود که نهادهای واکسن‌پژوهی دانشگاه‌ آکسفورد و دانشگاه امپریال کالج لندن از جمله نهادهای مورد حمله بوده‌اند.

گویا واکسنی که آکسفورد در حال تولید آن است، در آزمایش‌های اولیه دارای نتایج نویدبخشی بوده است و داده‌های آن قرار است هفته آینده در یکی از نشریات وزین منتشر شود.

در برنامه اندرو مار در شبکه شبکه بی‌بی‌سی‌۱ پرسشی در زمینه اتهام سرقت اطلاعات کروناپژوهی خطاب به سفیر روسیه در بریتانیا مطرح شد و او در پاسخ گفت: «این داستان را به هیچ وجه باور ندارم و معقول نیست.»

آقای کلین افزود: «از رسانه‌های بریتانیا شنیدم که چنین رخنه‌گرانی وجود دارند.»

و سپس گفت: «در دنیای امروز نمی‌توان هر نوع رخنه‌گر رایانه‌ای را به هر کشوری نسبت داد.»

سفیر روسیه در مورد ادعای وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر تلاش «عاملان روسیه» برای دخالت در انتخابات عمومی پارسال از طریق «پررنگ کردن/ جلب توجه به» اسناد دولتی سرقتی در فضای مجازی نیز اظهارنظر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در آن هنگام با انگشت گذاشتن روی همان اسناد که در باره مذاکرات تجاری بریتانیا و ایالات متحده بود گفته بود که آن اسناد نشان می‌دهند که محافظه‌کاران می‌خواهند پای شرکت‌های داروسازی ایالات متحده را به خدمات بهداشت ملی بریتانیا باز کنند.

 اما آقای کلین گفت که کشورش هیچ تمایلی به دخالت در سیاست داخلی بریتانیا نداشته است.

او گفت: «به نظر من از این مطلب به هیچ وجه نمی‌توان موضوع دخالت را ثابت کرد.»

«ما به هیچ وجه دخالت نمی‌کنیم. چنین دخالتی فایده‌ای برای ما ندارد، چون برای ما فرقی نمی‌کند که حزب محافظه‌کار در رأس قدرت باشد یا حزب کارگر. سعی خواهیم کرد رابطه ایجاد کنیم و روابطی بهتر از روابط کنونی برقرار کنیم.»

آقای کلین همچنین ادعا کرد که مقامات روسیه طی همه‌پرسی اخیر قانون اساسی در این کشور که راه را برای در قدرت ماندن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تا سال ۲۰۳۶ صاف کرد، «چندین حمله اینترنتی» کشف کردند که منشاء آن‌ها بریتانیا بود.

سفیر روسیه بدون اشاره به جزییات آن حملات، گفت که با این حال روسیه «دولت بریتانیا را متهم نکرد» که در آن حملات دست داشته است.

وزیر امنیت بریتانیا اوایل همین هفته گفته بود بریتانیا ۹۵ درصد اطمینان دارد که حملات اینترنتی علیه آزمایشگاه‌های تولید واکسن کووید-۱۹ کار دولت روسیه بوده است.

جیمز بروکشایر گفت که آن نتیجه‌گیری، حاصل ارزیابی مرکز ملی امنیت مجازی است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری پرس اسوشیشن آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان