درخواست برای تغییر نام تیم فوتبال به احترام بومیان آمریکا

ملت ناواهو از لیگ فوتبال ملی خواست که نام تیم این منطقه را به «کد تاکر» تغییر دهد

نماد تیم بازیکنان تیم «رد اسکینز» واشنگتن چهره نقاشی شده یک بومی آمریکایی است-ELSA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

بخش «ناواهو نیشن» (ملت ناواهو) آمریکا از واشینگتن درخواست کرده است تا به احترام بومیان آمریکا نشان تجاری تیم خود را بعد از دهه‌ها «آگاهی‌رسانی نادرست تاریخی» تغییر دهد و پیشنهاد داد تا برای ادای احترام به کسانی که به ساخت پیام‌های رمزی در جنگ جهانی دوم مشغول بودند، این تیم را «کد تاکر» (رمزگویان Code Talkers) نام‌گذاری کنند.

روز دوشنبه واشینگتن اعلام کرد که اسم «رد اسکینز» (سرخ‌پوست‌ها Redskins) و این نشان را با بررسی دقیق حذف خواهد کرد و در مقابل فشارهای برآمده ناشی از نژادپرستانه بودن این نام، سر فرود آورد.

تعدادی از حامیان مالی واشینگتن، از جمله «صاحبان حقوق استادیوم فداکس» خواستند که این نام و آرم را حذف کنند، البته نشان تجاری «نایک» تمام کالاها با نام رد اسکینز را از فروشگاه‌های آنلاین خود جمع‌آوری کرده است. این تغییر به دنبال مرگ جورج فلوید صورت گرفت که در بازداشت پلیس بود، این مرد آمریکایی آفریقایی تبار غیرمسلح، بعد از این که افسر پلیس زانوی خود را بر پشت گردن او نزدیک به پنج دقیقه فشار داد، کشته شد و همین عاملی شد تا بزرگ‌ترین اعتراضات علیه بی‌عدالتی نژادی و نابرابری از زمان جنبش حقوق مدنی تاکنون صورت بگیرد.

درنتیجه واشینگتن متعهد شد که نام خود را تغییر دهد در حالی که پیش‌تر نام‌های رد تیلز و رد کلودز اسامی محبوب انتخاب شده بودند اما تصمیم نهایی از طریق این نشان انحصاری اتخاذ می‌شود.

اما نماینده مات ناواهو، جاناتان نز از نشان انحصاری لیگ فوتبال ملی (ان اف ال) تقاضا کرد تا به بومیان آمریکا ادای احترام کنند زیرا از زمان تغییر نام بریوز(Braves شجاع‌ها) ۸۷ سال است که این تبعیض علیه نام آن‌ها صورت گرفته و شخصا نام کد تاکر را پیشنهاد کرد.

نز در بیانیه‌ای گفت: «۱۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ روزی تاریخی برای بومیان آمریکا در سراسر جهان است چرا که تیم ملی فوتبال مستقر در واشینگتن رسما پایان استفاده از نام نژادپرستانه و تحقیرآمیز رد اسکینز و نشانه آن را اعلام می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تغییر به خواست صاحبان تیم به وجود نیامده است بلکه از طریق فشار زیاد و حمایت مردمان بومی مانند «آماندا بلک هورس» و بسیاری مبارزان دیگر که زمانی طولانی و سخت برای آن جنگیده‌اند، انجام شده است.

ما سازمان ان اف ال واشینگتن را تحسین می‌کنیم که نام تیم‌شان را به شکلی که حقیقتا احترام و افتخار اولین آمریکایی‌های این کشور را دربرگیرد، تغییر دهند. تغییر نام آن به «کد تاکر» برای احترام به رمزگویان ناواهو و سایر ملت‌ها که با زبان مقدس‌شان به پیروزی در جنگ جهانی کمک کردند، این تیم را دوباره در مسیر احیای اعتبارش قرار می‌دهد و آگاهی‌رسانی نادرست تاریخی را درباره بومیان اصلاح می‌کند.»

از رمزگویان در جنگ جهانی دوم برای ایجاد و انتقال پیام‌های رمزگذاری شده استفاده می‌شد تا از دانش خود درباره زبان کمتر شناخته شده بومیان آمریکا استفاده کنند، که به راحتی و بدون این که در خطر استفاده دشمن باشد رمزگشایی می‌شد، این روش از ابتدا در جنگ جهانی اول پیش‌گام بود. این اصطلاح به افراد دوزبانه ناواجا برمی‌گردد که توسط نیروی دریایی آمریکا استخدام شده بودند.

واشینگتن اعلام نکرده است که چه وقت بررسی و تغییر نام آن‌ها تکمیل می‌شود، اما این جریان به دنبال فشارهایی توسط خرده‌فروش‌هایی مانند آمازون، والمارت، تارگت و دیکس اسیورتینگ گودز به وجود آمد که به همراه نایک این محصولات را از فروش آنلاین حذف کردند.

بیانیه واشینگتن روز دوشنبه اعلام کرد: «روز سوم ژوئیه ما بررسی دقیق نام تیم را آغاز کردیم. این بررسی با جدیت آغاز شده است. به عنوان بخشی از این روند ما می‌خواهیم حامیان مالی، طرفداران و جامعه را هم‌چنان که پیش می‌رویم از تفکر خود، مطلع کنیم.

امروز اعلام می‌کنیم که با اتمام این بررسی، نام رد اسکینز و نشان آن را حذف خواهیم کرد.

دن اسنایدر و کوچ ریورا در کنار یکدیگر در تلاش‌اند تا نام و شیوه طراحی جدید را ارائه دهند که باعث افتخار بیشتر ما شود و نام انحصاری غنی از سنت باشد که الهام‌بخش حامیان مالی، دوست‌داران و جامعه برای صد سال آینده است.»

نشان رد اسکینز تصویر سر یک سرخ‌پوست آمریکایی را با یک سربند دو پر داخل یک دایره زرد رنگ نشان می‌دهد، که دو اتصال پر شکل دیگر هم بیرون دایره دارد، این تصویر در سال ۱۹۷۱ پس از مشورت نزدیک با رهبران بومی آمریکا نظیر«والتر وتزل» نماینده پیشین کنگره ملی سرخ‌پوستان آمریکا و رییس بلک فیت نیشن (از بومیان آمریکا) طراحی شده بود.

© The Independent

بیشتر از ورزش