تأثیر حملات ترامپ بر میزان فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی

انتظار می‌رود کل فروش در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، که کمتر از رقم ۱۲۵ میلیارد دلاری است که در ماه فوریه گذشته پیش‌بینی شده بود.

مؤسس کمپانی هوآوی اعلام کرد که با شدت گرفتن و تأثیر پذیری حملات ترامپ،‌ فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کمپانی عظیم تکنولوژی و فناوری به دلایل امنیتی،‌ توسط دولت ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفت. در نتیجه شرکت‌های آمریکایی که قصد فروش قطعات و لوازم به این شرکت چینی دارند باید نخست از وزارت بازرگانی آمریکا کسب اجازه کنند. این باعث شده است تعدادی از شرکت‌ها از جمله گوگل تجارت و همکاری با هوآوی را متوقف کنند، که باعث آسیب رساندن به تجارت گوشی‌های هوشمند هوآوی شده است.

آقای رِن ژنگفِی، موسس هوآوی، این شرکت را با یک هواپیمای بسیار آسیب دیده مقایسه کرد و هشدار داد که طی دو سال آینده، فروش این شرکت حدود ۳۰ میلیارد دلار کمتر از میزان پیش‌بینی شده خواهد بود. وی گفت: «فکر می‌کنم در دو سال آینده ظرفیت تولید خود را کاهش دهیم،‌ درآمد ما حدود ۳۰ میلیارد دلار (۲۴ میلیارد پوند) در مقایسه با آنچه پیش‌بینی شده کاهش خواهد یافت، بنابراین درآمد فروش ما امسال و سال آینده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.»

در پاسخ به پرسشی که آیا فروش گوشی‌های هوشمند هوآوی در خارج از چین کاهش یافته است، ‌آقای رِن گفت:‌ «بله،‌ میزان فروش ما ۴۰ درصد کاهش یافته است.» وی افزود:‌ «از مصمم بودن دولت آقای ترامپ برای اقدامات شدید علیه هوآوی شگفت زده شده‌ایم. از این کار هر دو طرف ضرر خواهند کرد. هیچ برنده‌ای در کار نخواهد بود».

تصمیم گوگل برای توقف حمایت و سرویس‌دهی به هوآوی حائز اهمیت است،‌ چرا که سیستم عامل آندروئید این شرکت آمریکایی در گوشی‌های هوآوی استفاده می‌شود. این امر موجب شده است مصرف‌ کنندگان در مورد خرید گوشی‌های هوشمند هوآوی تامل به خرج دهند. هوآوی همچنین به دنبال یافتن شرکت‌های نرم افزاری دیگر و ساختن نرم افزار خود است.  

در بیانیۀ هوآوی به نقل از آقای رِن آمده: «در دو سال آینده، ما قصد داریم تغییرات بسیاری در نسخه‌های مختلف محصولات‌مان به عمل آوریم. انجام این کار‌،‌ نیازمند زمان خواهد بود،‌ اما پس از آن مرحله،‌ ما قوی‌تر خواهیم بود».

رئيس جمهور آمريكا همچنین تلاش می‌کند که جامعه جهانی مانع بهره‌برداری هوآوی از نسل پنجم شبکه‌ تلفن همراه شود.

هوآوی یکی از پیشگامان جهانی در زمینۀ تجهیزات شبکه است و شرکت‌ها هشدار داده‌اند که تغییر در کمپانی تهیه کننده تجهیزات شبکه‌ای در این موقعیت که پروژه نزدیک به بهره‌وری است،‌ هزینۀ بسیار سنگینی در بر خواهد داشت.

آقای رِن بار دیگر تأکید کرد که این گفتمان که تجهیزات تولیدی شرکتش راهکار مخفی برای استفاده جاسوسی سرویس‌های امنیتی چین فراهم می‌کند، کذب محض است.  

© The Independent

بیشتر از جهان