جمع‌آوری کتاب‌هایی با مضمون طرفداری از دموکراسی از کتاب‌خانه‌های هنگ‌کنگ

این اقدام به دنبال اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ انجام شده است

یک کتابخانه عمومی در هنگ‌کنگ، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰-ISAAC LAWRENCE / AFP

کم‌تر از یک هفته پس از تصویب قانون جنجال ‌برانگیز امنیت ملی در هنگ‌کنگ، کتاب‌های نویسندگان هوادار دموکراسی از کتاب‌خانه‌های عمومی شهر جمع شده است.

این قانون که اجرای آن روز سه‌شنبه آغاز شد، به مقامات امنیتی و انتظامی این شهر اختیار می‌دهد جرائمی از جمله جدایی‌طلبی، خراب‌کاری و تروریسم را با زندان و حبس ابد مجازات کنند.

به گفته نهادی که کتاب‌خانه‌های عمومی هنگ‌کنگ را اداره می‌کند، برخی کتاب‌ها از دسترس خارج شده تا محتوای آن‌ها طبق قوانین جدید تحت نظارت قرار گیرد. 

اداره خدمات فرهنگی و فراغت اجتماعی در بیانیه‌ای گفت که کتاب‌خانه‌ها «بررسی خواهند کرد که آیا محتوای برخی کتاب‌ها از مفاد قانون امنیت ملی تجاوز می‌کند یا نه».

این بیانیه می‌افزاید که «هرچند در روند این نظارت‌ها از توصیه‌های قانونی استفاده می‌شود، اما این کتاب‌ها برای امانت یا استفاده در کتاب‌خانه در دسترس نخواهد بود.»

در میان مولفان این کتاب‌ها نام فعالان هوادار دموکراسی از جمله جاشوا وانگ و شخصیت سیاسی، تانیا چَن دیده می‌شود.

آخر هفته‌ای که گذشت، آقای وانگ در توییتی نوشت: «یک هفته پس از اعمال قانون امنیت ملی، کتاب‌خانه‌های عمومی هنگ‌کنگ کتاب‌هایشان را مورد بررسی قرار داده و در میان آن‌ها دو کتاب من را هم که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ چاپ شده بود، از رده خارج کردند.»

مصوبه دولت چین از طرف دولت‌های خارجی، وکلا و شخصیت‌های هوادار دموکراسی که معتقدند موجب خدشه‌دار شدن آزادی در این مستعمره سابق بریتانیا می‌شود، به باد انتقاد گرفته شده است.

روز دوشنبه، کنسول ایالات متحده در هنگ‌کنگ، قانون امنیت ملی را به یک «تراژدی» توصیف کرد که «آزادی‌های اساسی» در هنگ‌‌کنگ را از میان برده است و موجب بروز «فضای اختناق و خودسانسوری» می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هَنسکومب اسمیت، کنسول آمریکا در هنگ‌کنگ و ماکائو گفت: «استفاده از قانون امنیت ملی برای ازمیان بردن آزادی‌های اساسی و ایجاد فضای اختناق و خودسانسوری، برای هنگ‌کنگ یک تراژدی است.» 

او افزود: «هنگ‌کنگ دقیقا به دلیل  باز بودن (فضای سیاسی و اجتماعی‌اش) موفق بود و ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که آن را به همین گونه حفظ کنیم.» 

اما مقامات چین در واکنش به نگرانی‌هایی که درمورد قانون جدید ابراز شده می‌گویند که مفاد این قانون آزادی بیان را هدف قرار نداده بلکه تنها شامل چند «آشوب‌گر» می‌شود. 

روز دوشنبه، رانی تانگ، رییس شورای شهر در مورد از چرخه خارج شدن برخی کتاب‌ها از کتاب‌خانه‌های عمومی به رادیو تلویزیون هنگ‌کنگ گفت که دولت برای رعایت مفاد قانون جدید از خود «خویشتن‌داری» نشان می‌دهد.  

نخستین فردی که تحت قانون جدید مورد بازداشت قرار گرفت، تونگ ینگ کیت، حوان ۲۳ ساله‌ای است که با موتورسیکلت و در دست داشتن پرچم «هنگ‌کنگ را آزاد کنید؛ انقلاب زمان ما» به گروه پلیس حمله کرد. روز جمعه دولت این شعار را غیرقانونی اعلام کرد.

گزارش‌های بیش‌تر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان