پلیس فدرال نیویورک ۱۳ تن کلاه‌گیس را به ظن نقض حقوق بشر توقیف کرد

احتمال می‌رود کلاه‌گیس‌ها از موی اویغورهای زندانی در چین ساخته شده باشد

عکس آرشیوی از یک خانواده اویغور در شین‌جیانگ، ژوئن ۲۰۱۹- GREG BAKER / AFP

مقامات فدرال نیویورک روز چهارشنبه یک بسته ۱۳ تنی حاوی کلاه‌گیس و سایر لوازم زیبایی را مصادره کردند که احتمال می‌رود که از موی طبیعی اویغورهای زندانی در اردوگاه‌های چین تهیه شده است.

مقامات گمرک آمریکا به  آسوشیتدپرس گفته‌اند که این محموله ۸۰۰ هزار دلار ارزش دارد.

برندا اسمیت، معاون کمیسر اجرایی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا گفته است «تولید این محصولات شامل نقض جدی حقوق بشر است».

روشن عباس، فعال آمریکایی اویغوری که خواهر پزشکش دو سال پیش در چین مفقود شد و گمان می‌رود که در اردوگاه‌ بازداشت است، می‌گوید زنان متقاضی این کلاه‌گیس‌ها باید پیش از استفاده در مورد تولیدکنندگان این محصولات تامل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این برای ما خیلی ناراحت کننده است. از مردم می‌خواهم راجع به برده‌داری‌ای که مردم امروزه دارند تجربه می‌کنند، فکر کنند. خواهر من یک جایی نشسته است و چه کار می‌کند؟ کلاه گیس درست می‌کند؟»

این دومین بار است که گمرک آمریکا کلاه‌گیس‌های ارسالی از چین را به ظن نقض حقوق بشر در جریان تولید آن‌ها، مصادره می‌کند. مصادره قبلی ماه می صورت گرفته بود.

ارسال کنندگان هر دو محموله دو شرکتی صادراتی هستند که مقرشان در شین‌جیانگ است، منطقه‌ای که در چهارسال گذشته تخمین زده می‌شود دولت چین حدود یک میلیون اقلیت اویغور را آن‌جا بازداشت کرده است.

طبق گزارش‌ها اویغورها در ارودگاه‌ها و زندان‌ها تحت شرایط سختی نگهداری می‌شوند. چین همیشه ظن این را داشته که اویغورها، که اکثرشان مسلمان هستند، تمایلات جدایی‌طلبانه دارند.

گزارش‌های قبلی آسوشیتدپرس و سایر رسانه‌های خبری پیش‌تر مشخص کرده بود که ساکنین این اردوگاه‌ها و زندان‌ها مجبور به کار و تولید لوازم ورزشی و زیبایی برای نشان‌های تجاری شناخته شده آمریکایی هستند.

چین این ادعاها را رد کرده و تاکید دارد که کسی در این اردوگاه‌ها به کار اجباری مشغول نیست.

بیشتر از جهان