ترامپ: از جایزه روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی بی‌خبر بودم

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر رسانه‌ها را به انتشار اخبار کذب متهم کرد

به گزارش نیویورک تایمز مقامات ارشد کابینه ترامپ و اعضای شورای امنیت ملی در مورد این تهدید ماه‌ها گفت‌و‌گو کرده‌اند- SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ انکار کرده است که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به او از برنامه روسیه برای ارائه جوایز مخفیانه به شبه نظامیان وابسته به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان، که در رسانه‌ها هم منعکس شده، اطلاع داده‌اند.

رئیس جمهور ایالات متحده شامگاه یکشنبه در پستی در توییتر گفت این ادعاها به او گزارش نشده چرا که گزارش‌هایی «معتبر» تلقی نشده‌اند و رسانه‌ها را به انتشار اخبار کذب متهم کرد.

کابینه ترامپ قرار است امروز، دوشنبه، به مجلس نمایندگان ایالات متحده در این باره توضیح دهد، چرا که نگرانی‌هایی وجود دارد که رئیس جمهور از معامله طالبان با روسیه اطلاع داشته ولی هیچ اقدامی برای مقابله با آن انجام نداده است.

هر دو رسانه نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس گزارش کردند مقامات اطلاعاتی ایالات متحده ماه‌ها پیش به رئیس جمهور درباره اقدامات روسیه در افغانستان اطلاع دادند.

به گزارش نشریه تایمز، مقامات ارشد کابینه آقای ترامپ و اعضای شورای امنیت ملی نیز در مورد این تهدید ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

اما این ادعاها روز یکشنبه انکار شد وقتی آقای ترامپ گفت نه او و نه معاون اول رئیس جمهور، آقای پنس، از جایزه‌های تعیین شده برای قتل سربازان آمریکایی در افغانستان اطلاع نداشتند.

آقای ترامپ نوشت: «آژانس‌های اطلاعاتی اندکی پیش به من خبر دادند که این گزارش‌ها معتبر نیست و به همین خاطر من یا آقای پنس را مطلع نکرده بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود این گزارش‌ها «احتمالا یک شایعه ساختگی دیگر درباره روسیه است که احتمالا توسط اخبار جعلی نیویورک تایمز ساخته شده که می‌خواهد جمهوری‌خواهان را بد جلوه دهد».

با این وجود، چندین منبع از ارتش ایالات متحده به واشنگتن پست گفته‌اند به اعتقاد آنها شبه‌نظامیان وابسته به طالبان چندین سرباز آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف را به خاطر همین معامله با روسیه کشته‌اند.

منبع مصاحبه کننده با واشنگتن پست گفت گرچه معلوم نیست چند آمریکایی دقیقا هدف این حملات قرار گرفته‌اند ولی از سال ۲۰۱۸ مرگ حدودا ۲۸ سرباز آمریکایی به خاطر کمین و شلیک‌های تهاجمی و بمب‌های دست‌ساز بوده است.

مقامات روسیه روز دوشنبه گفتند رئیس جمهور ولادیمیر پوتین درباره این موضوع با آقای ترامپ صحبت نکرده است و در همین حال اظهار داشتند آمریکاییان باید به نظرات ترامپ درباره «شایعه ساختگی درباره روسیه گوش دهند.»

قانون‌گذاران آمریکا اکنون از کاخ سفید خواسته‌اند درباره اطلاع داشتن یا نداشتن از اقدامات روسیه توضیحات خود را ارائه کند و نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان روز یکشنبه اظهار داشت: «این بدترین حالتی است که می‌توان متصور شد.»

او به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «رئیس جمهور اصلا در این باره با روسیه مقابله نمی‌کند. این واقعا قابل قبول نیست. آدم انتظار دارد وقتی رئیس جمهور خبر این ماجرا را می‌شنود به جای انکار آن بخواهد تا جای ممکن اطلاعات بیشتری در آن باره کسب کند.»

جو بایدن، نماینده حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری نیز انفعال آقای ترامپ را محکوم کرد و روز شنبه گفت: «تمام ریاست جمهوری او هدیه‌ای به پوتین بوده است.»

آقای بایدن افزود: «این واقعا فرای انفعال است. بلکه خیانتی علیه مقدس‌ترین وظیفه‌ای است که ما در برابر ملت بر عهده داریم، وظیفه‌ای که وقتی سربازان خود را به میدان جنگ و محیطی خطرناک اعزام می‌کنیم آنها را به شدت تجهیز کرده و از آنان مراقبت کنیم.»

طالبان این ادعاها را انکار کرده است و دولت روسیه هم روز دوشنبه اظهار داشت هرگز از وضعیتی اضطراری آنگونه که در این گزارش‌ها آمده اطلاعی نداشته‌اند.

© The Independent