«جایزه نقدی روس‌ها» به شبه‌نظامیان طالبان برای کشتن آمریکایی‌ها

یک سخنگوی کرملین گفته است که روسیه از چنین اتهامی بی‌اطلاع است

«در مورد حمایت روسیه از گروه طالبان و شبه‌نظامیان نزدیک به آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد» - GARDEZ, AFGHANISTAN

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی خبر داد که یک اداره جاسوسی روسیه برای کشتن آمریکایی‌ها به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان پیشنهاد جایزه نقدی داده است.

این روزنامه در گزارش خود به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که واحد اطلاعاتی روسیه به نام جی‌آریو به طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی و نیروهای نزدیک به آمریکایی‌ها در افغانستان پیشنهاد پول داده است.

جی‌آریو همان واحد اطلاعاتی است که در سال ۲۰۱۸ نامش در ارتباط با توطئه قتل سرگی اسکریپال در بریتانیا مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز همچنین نوشته است که دونالد ترامپ در ماه مارس گذشته، سه ماه پیش،‌ در جریان این گزارش قرار گرفته، اما «هنوز در مورد واکنش در این زمینه تصمیم نگرفته است».

این گزارش همچنین می‌گوید که طالبان جایزه نقدی را دریافت کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا در مرگ نیروهای آمریکایی دست داشته‌اند یا خیر.

نیویورک تایمز روز جمعه همچنین به نقل از «یک سخنگوی کرملین» نوشت که روسیه از چنین اتهامی بی‌اطلاع است.

این گزارش می‌گوید که در مورد حمایت روسیه از گروه طالبان و شبه‌نظامیان نزدیک به آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله این که کرملین دوست دارد آمریکا در جنگی مغلوبه در افغانستان بماند.

روسیه خود تاریخچه پر فراز و نشیبی در افغانستان دارد و آخرین بار گرفتار جنگی با شبه‌نظامیان در این کشور شد که در آن زمان از حمایت واشینگتن برخوردار بودند. روسیه در نهایت مجبور به عقب‌نشینی شد.

یک نظریه دیگر این است که روسیه قصد دارد انتقام مرگ مزدوران روس در سوریه را از آمریکا بگیرد. روسیه در کنار ایران بزرگ‌ترین حامی حکومت بشار اسد بوده و برای دفاع از این حکومت به سوریه نیرو فرستاده است، از جمله نیروهای مزدوری که در چند سال گذشته در جبهه سوریه تلفات بسیار داشته‌اند.

گزارش نیویورک تایمز در زمانی منتشر شده است که دولت دونالد ترامپ ماه‌هاست در تلاش است که نیروهای آمریکایی را از افغانستان بیرون کشیده و به طولانی‌ترین جنگ خود پایان دهد.         

بیشتر از