روسیه: توافقنامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان را ضمانت نمی‌کنیم

طالبان خواستار ضمانت روسیه برای توافقنامه نهایی صلح با آمریکا هستند

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان - Sputnik / Vladimir Pesnya

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، گفته است که کشورش توافقنامه‌ صلح ایالات متحده آمریکا با نمایندگان طالبان را ضمانت نمی‌کند، اما به عنوان شاهد در مراسم امضای این توافقنامه حضور خواهد یافت.

آقای کابلوف، در گفت‌وگو که با یکی از خبرگزاری‌های خارجی، گفته است: «تا کنون در خصوص ضمانت توافقنامه‌ صلح ایالات متحده آمریکا و نمایندگان طالبان، برنامه‌ریزی نشده است؛ اما در صورتی که دو طرف بخواهند این توافقنامه را امضا کنند، روسیه و شماری از کشورهای دیگر به عنوان شاهد در آن مراسم حضور می‌یابند، اما آن را ضمانت نخواهند کرد.»

این دیپلمات روسی افزود: «ما از امضای این توافقنامه‌ استقبال می‌کنیم، اما روسیه تا کنون هیچ دعوتنامه‌ رسمی از طرف آمریکا و نمایندگان طالبان، برای شرکت در مراسم امضای توافقنامه صلح، دریافت نکرده است.»

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، در حالی از عدم ضمانت کشورش از توافقنامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، خبر می‌دهد که چندی پیش گفته بود: «نمایندگان گروه طالبان خواستار ضمانت روسیه برای توافقنامه نهایی صلح با ایالات متحده آمریکا هستند.»

کابلوف تاکید داشت: «نمایندگان طالبان در دوحه قطر برای ایالات متحده آمریکا، شرط گذاشته بودند که دولت روسیه و چین باید توافقنامه‌ای را که میان دو طرف امضا می‌شود، ضمانت کنند.»

از گفته‌های گذشته این دیپلمات روسی چنین برمی‌آید که اگر چند ماه پیش توافقنامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان به امضا می‌رسید، روسیه آمادگی کامل برای ضمانت آن را داشت، اما حالا حاضر به ضمانت این توافقنامه نیست. دولت و مقامات این کشور جزئیات بیشتری برای چرایی این کار ارائه نکرده است.

صبور شمس، کارشناس سیاسی، درباره گفته‌های تازه کابلوف به اندیپندنت فارسی گفت: «جزئیات توافقنامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، هنوز برای ما مبهم است و دقیق معلوم نیست که دو طرف روی کدام موارد باهم صحبت و توافق می‌کنند، زیرا آمریکا و نمایندگان طالبان، جزئیاتی از توافقنامه صلح را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار نداده‌اند. اما از گفته‌های این دیپلمات روسی، چنین برمی‌آید که شاید در این توافقنامه نکاتی وجود داشته باشد که مورد قبول دولت و شهروندان افغانستان، قرار نگیرد. ظاهرآ روسیه در این مورد چیز‌هایی می‌داند که دیروز ضمانت می‌کرد اما امروز از ضمانت آن فرار می‌کند. این موضوع برای ما نیز نگران کننده است. امید است که در دوحه توافقی برخلاف خواسته‌های مردم ما صورت نگیرد. در غیر آن صورت فقط به تشدید بحران خواهد انجامید.»

الهام عثمانی، کارشناس سیاسی، می‌گوید: «من با این پیام حکومت افغانستان در رابطه با گفت‌وگوهای صلح با طالبان، موافق هستم که گفته است تا زمانیکه طالبان با ما «رو در رو» در مورد تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان صحبت نکند، هرگونه توافق و تصمیم در بیرون از کشور برای ما قبول قبول نبوده و ضمانت اجرایی نیز ندارد. ما که شهروندان واقعی این سرزمین هستیم، هنوز نمی‌دانیم که دو طرف روی کدام موارد دارند با هم صحبت و توافق می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عثمانی افزود: «شکی در این نیست که توافق صلح میان آمریکا و طالبان به نفع خود آن‌هاست، نه حکومت و ملت افغانستان. آن‌ها با هم توافق می‌کنند که یکدیگر را نمی‌کشند. باقی قضایا مشکل ملت افغانستان است. این حرکت آمریکا و طالبان واقعآ برای ما تاسف‌بار است.»

اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، در رابطه با عدم ضمانت توافقنامه صلح آمریکا و طالبان از سوی کشورش در حالی‌ست که گفته می‌شود، مذاکرات صلح آمریکا با نمایندگان طالبان، در دوحه قطر، در مرحله اساسی است و دو طرف روی چند مورد مهم و باقی‌مانده توافقنامه صلح، باهم بحث و گفت‌وگو دارند و ممکن است که در روزهای نزدیک آن را امضا کنند.

بیشتر از