غرامت ۲۰۰ هزار پوندی به زوجی که به اشتباه در لندن بازداشت شده بودند

این زوج سال ۲۰۱۸ در خصوص پرواز پهبادی در فرودگان گتویک بازداشت شده بودند

فرودگاه گتویک در جنوب لندن، سپتامبر ۲۰۱۹- Tolga Akmen / AFP

زن و شوهری که در دسامبر سال ۲۰۱۸ در گرماگرم هرج و مرج ناشی از پرواز پهپادها در فرودگاه «گَتویک» بریتانیا بازداشت شدند، مبلغ ۲۰۰ هزار پوند غرامت از دستگاه پلیس این کشور دریافت کردند.

به دنبال پرواز چند پهپاد بر فراز فرودگاه «گتویک» که در چند مورد در طول مدت سه روز به تعطیل فرودگاه انجامید، پلیس مسلح به خانه پل و ایلین گِیت هجوم برد.

به رغم آن که آن‌ها پهبادی در اختیار نداشته و در زمان پرواز پهپادها سر کار بودند، پلیس آن‌ها را به مدت ۳۶ ساعت بازداشت و سپس بدون ذکر اتهام آزادشان کرد.

وکلای خانم و آقای گیت روز یک‌شنبه اعلام کردند آن‌ها با پلیس ساسکس در مورد مبلغ غرامت مورد تقاضایشان برای بازداشت بی‌مورد و زندان، خارج از دادگاه توافق کرده‌اند.

پلیس پذیرفته که ضمن عذرخواهی از خانم و آقای گیت، مبلغ ۲۰۰ هزار پوند غرامت و هزینه‌های قانونی به آن‌ها بپردازد .

کارآگاهان پلیس هرگز هویت عاملان هرج و مرج فرودگاه «گتویک» فاش نکردند در حالی که این اتفاق کمی پیش از عید کریسمس منجر به تعطیلی باندهای فرودگاه و لغو چندین پرواز در شلوغ‌ترین هفته زمستان شده بود.

پلیس ساسکس اعلام کرد در این ارتباط ۶۹ نفر شناسایی شده اما همه آن‌ها پس از بازجویی آزاد شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم و آقای گیت که اهل شهر «کرالی» هستند در بیانیه‌ای گفتند: «بسیار خوش‌وقتیم که سرانجام بی‌گناهی ما ثابت شد. مبارزه‌ای طولانی برای عدالت بود. غرامت پرداخت شده و نامه‌ای که از معاون پلیس ساسکس دریافت کرده‌ایم تایید بی‌گناهی ما و رفتار غلط پلیس است.

این یک روند حقوقی طولانی برای به نتیجه رسیدن مقابل اشتباه پلیس بود که سرانجام در این دوران پرتنش بسته شد. ما چشم به آینده دوخته و می‌خواهیم این دوران سخت را پشت سر بگذاریم.»

خانم و آقای گیت می‌گویند به رغم عذرخواهی، هنوز پلیس هیچ‌گونه توضیحی در مورد علت بازداشت و ۳۶ ساعت حبس انفرادی آن‌ها نداده است.

مارک استیونز، وکیل دعاوی این زوج از دفتر وکالت «هاوارد کندی» که از دسامبر ۲۰۱۸ دفاع از آن‌ها را برعهده داشته می‌گوید: «از روز اول کاملا روشن بود که خانم و آقای گیت در معرض یک بی‌عدالتی بزرگ قرار گرفته‌اند. خوش‌وقتم که پلیس به این بی‌عدالتی اذعان کرد.»

دیوید میلر، دستیار رییس پلیس ساسکس در نامه‌ای به خانم و آقای گیت گفته است: «عمیقا متاسفم که هر دوی شما برای مدت ۳۶ ساعت مورد بازداشت و حبس انفرادی قرار گرفتید.

قبول می‌کنم که این برای هر دوی شما اوقاتی بسیار دشوار و تکان‌دهنده بوده است.

متاسفانه گاه در جریان انجام وظیفه پلیس به نیابت از جامعه، افراد بی‌گناه به عنوان بخشی از تحقیقات به نفع مردم، بازداشت می‌شوند.

درک می‌کنم که شما معتقدید پلیس ساسکس شما را به طور غیرقانونی بازداشت و حبس کرده بود. این نکته‌ای است که تنها دادگاه می‌تواند آن را بررسی کند. اما ما متوجه هستیم که می‌شد به ماجرا به گونه‌ای دیگر رسیدگی کرد و در نتیجه پلیس ساسکس با پرداخت غرامت و هزینه‌های حقوقی به شما موافقت می‌کند.»

آقای میلر هم‌چنین تایید کرد پلیس دستور تحقیق کامل و مستقل درباره ماجرای پهپادها در فرودگاه داده است.

پلیس در بیانیه به‌روز شده‌ای در روز یک‌شنبه گفت به این نتیجه رسیده که «دست‌کم دو پهپاد در پس حمله به فرودگاه بوده‌اند.» در جریان این ماجرا به هیچ هواپیمایی لطمه نخورد اما حدود ۱۰۰۰ پرواز مختل و سفر ۱۴۰ هزار مسافر با مشکل روبه‌رو شد.

دیوید میلر، معاون پلیس و رئیس عملیات واحدهای پلیس ساسکس گفت: «این یک اقدام جنایی، جدی و عمدی برای به خطر انداختن کار فرودگاه و ایمنی مسافران بود.

برخورد پهباد به هواپیمای در حال پرواز می‌تواند عامل خسارات قابل توجهی باشد و مهم است که تاکید کنیم حفظ امنیت مردم همواره در صدر واکنش‌های ما قرار دارد.»

پلیس ساسکس می‌گوید تحقیقاتش روی ۱۲۹مورد پرواز پهباد بوده که ۱۰۹ مورد آن توسط شاهدان معتبر و افرادی که در محیط فرودگاه کار می‌کنند از جمله خلبان، پلیس فرودگاه و دیگر کارمندان «گتویک» تایید شده است.

تصور می‌شود کسانی که در پس پرواز این پهپادها بوده‌اند اطلاعات کاملی از فرودگاه «گتویک» داشته‌اند.

آقای میلر گفت هرج و مرج (ناشی از پرواز پهپادها)، شرایط بی‌سابقه برای کلیه آژانس‌های درگیر و عملیات پلیس و تحقیقات بعدی، آن مبلغ ۷۹۰ هزار پوند هزینه دربرداشته است.

او افزود: «اقداماتی که اکنون انجام شده قابلیت ما را برای واکنش و تحقیق در مورد وقایع مشابه در آینده تقویت کرده است.»

گزارش‌های بیش‌تر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان