خانه پرویز مشکاتیان در نیشابور خراب شد

مالکان خانه استاد فقید موسیقی ایران درصد این خانه تاریخی را ویران کردند

خانه ویران شده پرویز مشکاتیان در نیشابور - عکس از خبرگزاری ایرنا 

رئيس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور اعلام کرده مالکان خانه پرویز مشکاتیان، آهنگ‌ساز و نوازنده سرشناس سنتور ۹۰درصد این بنای تاریخی را در این شهر، امروز خراب کرده‌اند. 

خبرگزاری ایرنا گزارش کرده است که خانه‌ای که پرویز مشکاتیان، آهنگ‌ساز و نوازنده سنتور، دوران کودکی و نوجوانی خود را در آن گذرانده است، به دست مالکان این خانه تاریخی در شهر نیشابور تخریب شده است. این خانه در روند ثبت در فهرست ملی بوده است.

محمد اسماعیل اعتمادی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور  در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفته است: «این خانه در مراحل پایانی ثبت ملی قرار داشت و مالک آن نیز در جریان روند ثبت آن قرار داشت اما با این حال بدون اطلاع این اداره اقدام به تخریب کرد و حدود ۹۰ درصد این بنا تخریب شد».

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور «امکان بازسازی مجدد بنای تخریب شده وجود دارد چرا که این خانه تاریخی، معماری خاصی ندارد بلکه از نظر شخصیت استاد مشکاتیان و جایگاه وی ارزش فرهنگی دارد که می‌توانست به موزه تبدیل شود».

این مقام شهری در نیشابور گفته است که «طی سال‌های گذشته ۲ خانه ثبت شده در فهرست آثار تاریخی در نیشابور تخریب شده و تقاضای ثبت هشت خانه تاریخی در این شهر نیز ارسال شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره وی به تخریب خانه‌های تاریخی «استاد معمار باشی» و «رئیس‎التجار» در شهر نیشابور است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور درباره شرایط نگهداری این خانه‌های قدیمی گفته است که «خانه‌های تاریخی نمادهای گردشگری این شهر هستند و برای احیا و جلوگیری از تخریب این بناها نیازمند همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر به منظور تملک و خرید این بناها هستیم».

هادی ترقی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیشابور درباره دلیل تخریب خانه تاریخی پرویز مشکاتیان گفته است که «در شرایط سخت مالی شهرداری پیشنهاد شد برای خانه قیمت گذاری شده و با امتیاز تهاتر شود ولی مورد رضایت قرار نگرفت و میراث فرهنگی هم امکان تامین بودجه را نداشت».

پرویز مشکاتیان، آهنگساز و استاد سنتور در ۳۰ شهریور ۸۸ در ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. مشکاتیان در دوران فعالیت هنری خود آثار ماندگار بسیاری در موسیقی ایرانی خلق کرد. بسیاری از قطعاتی که مشکاتیان ساخته است با صدای محمدرضا شجریان در یاد دوستداران موسیقی سنتی ایرانی ماندگار شده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر