کشف محموله چند میلیون پوندی هرویین در جعبه‌های خشکبار

سه مرد در «بردفوردِ بیرمنگام» در ارتباط با قاچاق این محموله بازداشت شده‌اند

 «این بزرگ‌ترین محموله قاچاق مواد مخدر خطرناک در فرودگاه هیترو در سال جاری بوده است» - Tolga Akmen / AFP

ماموران مرزی بریتانیا بیش از ۱۷۰ کیلوگرم هروئین را در فرودگاه هیتروی لندن کشف و ضبط کرده‌اند. این تازه‌ترین محموله مواد مخدر کشف شده در جریان اپیدمی ویروس کرونا است.

بسته‌های هروئین با ارزش فروش ۸.۵ میلیون پوند در کانتینرهایی حاوی ۶۰۰ جعبه میوه و خشکبار جاسازی شده بود.

ماموران مرزی بریتانیا روز پنج‌شنبه این بسته‌های هروئین را در لایه داخلی جعبه‌های مقوایی میوه و خشکبار کشف کردند. 

سه مرد در «بردفوردِ بیرمنگام» در ارتباط با قاچاق این محموله بازداشت شده و تحقیقات آژانس ملی مبارزه با جرم و جنایت در این مورد ادامه دارد.

به گفته کریس فیلیپ، یکی از مدیران کل وزارت کشور بریتانیا، این بزرگ‌ترین محموله قاچاق مواد مخدر خطرناک در فرودگاه هیترو در سال جاری بوده است.

او گفت: «مواد مخدر غیرقانونی موجب افزایش جرم و جنایت، خشونت و بهره‌کشی از افراد می‌شود و به همین دلیل است که تلاش ما برای جلوگیری از رسیدن آنها به مردم تا این حد مهم است.»

مارک اسپورز، فرمانده آژانس ملی مبارزه با جرم و جنایت گفت: «این مقدار قابل ملاحظه هروئین اگر به خیابان‌های بریتانیا می‌رسید فقط جیب بزهکارانی را که در کار مواد مخدر هستند، پر می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به رغم محدودیت‌های (قرنطینه) موجود، ما به همکاری نزدیک با شرکایمان در نیروی مرزی ادامه می دهیم تا مردم را حفاظت و با مواد مخدر غیرقانونی مبارزه کنیم، باندهای تبهکاری را از میان برده و دست‌شان را از منافع مالیشان کوتاه کنیم.»

مقامات مسئول می‌گویند محدودیت رفت و آمد و قرنطینه بین‌المللی کار باندهای جنایتکار را در قاچاق مواد مخدر، اسلحه و پول دشوارتر و آنها را مجبور کرده بیش از گذشته خطر کنند.

در عین حال پلیس به خاطر کاهش موارد جرم و جنایت در سطح جامعه قابلیت وتوانایی بیشتری یافته و در حال اجرای چندین برنامه گسترده عملیاتی است.

در این ارتباط، پلیس لندن اعلام کرده در عملیات سراسری مبارزه با باندهای جنایتکار، یک محموله یک میلیون پوندی پول نقد کشف کرده است.  

در جریان این عملیات، افراد واحد ویژه «عقرب» پلیس متروپولیتن روز سه‌شنبه هفته گذشته فرد مظنونی را در محله «مازول هیل» لندن متوقف کردند. 

پلیس در ابتدا مبلغ ۱۲ هزار پوند و سپس در تجسس در خانه این فرد مظنون مبلغ یک میلیون پوند دیگر را که در جعبه کفش و کیسه‌های پلاستیکی پنهان شده بود و نیز چندین گذرنامه کشف کردند.

کارآگاه شون وایت گفت: «هیچ گونه توجیهی برای نگه داشتن این مقدار پول در خارج از بانک وجود ندارد مگر آن که منبع آن فعالیت‌های بزهکارانه باشد.»

روز چهارشنبه نیز در عملیات جداگانه‌ای در جهت مبارزه با سوداگران مواد مخدر ۱۷ نفر در محله «تاور هملت» بازداشت شدند. 

پلیس در این عملیات مبلغ ۲۰ هزار پوند و مقادیری مواد مخدر و ماری جوانا کشف و ضبط کرد.

کارآگاه پلیس شون لیونز گفت: «حتی در جریان بحران کووید به نظر می‌رسد بزهکاران تصور می‌کنند می‌توانند میان مردم مواد مخدر توزیع کرده و به تله نیفتند.»

هفته گذشته مدیر کل آژانس ملی مبارزه با جرم و جنایت گفت مقررات قرنطینه «موجب شده باندهای بزهکار در نقل و انتقال پول و مواد مخدرخطرات بیشتری متقبل شوند.»

لین اوِنز در یک تله‌کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «پنهان کردن منافع حاصل از فعالیت‌های جنایتکارانه برای بزهکاران مشکل‌تر شده است.»  

«به نظر می‌رسد (مقررات قرنطینه) بزهکاران را به سوی قاچاق محموله‌های بزرگ‌تری سوق داده تا محموله‌ های کوچک‌تر و به دفعات بیشتر.»

او گفت از ماه مارس و آغاز مقررات قرنطینه دست‌کم ۱۵ میلیون پوند که تصور می شود منافع حاصل از اقدامات غیرقانونی بوده توسط پلیس بریتانیا کشف و صبط شده است.

در جریان عملیات پلیس دارایی‌های دیگری در خانه ها، کامیون‌ها و کانتینرهای حمل و نقل کالا یافت شده است.

خانم اوئن گفت چندین تُن مواد مخدر از جمله هروئین و کوکائین «پیش از آن که به مردم ما در بریتانیا لطمه بزند» کشف و ضبط شده است.

مقامات پلیس همچنین از افزایش موارد کشف و ضبط اسلحه گرم از جمله ۳۹ قبضه تفنگ از نوع «ای کِی۴۷» و سلاح های نیمه اتوماتیک اسکورپیون در هشت هفته گذشته خبر داده‌اند.

مارتین هیوویت، دبیر شورای روسای پلیس ملی بریتانیا می گوید بحران کرونا به خاطر کاهش موارد جرم و جنایت معمول، به گونه‌ای غیرمنتظره به ماموران پلیس «توانایی مضاعف» داده است.

او افزود: «در شرایطی که توانسته‌ایم بیشتر روی منابع اطلاعاتی‌مان تمرکز کنیم، موفق شده‌ایم با همکاری ماموران آژانس مبارزه با جرم و جنایت در سراسر کشور بازداشت‌های بیشتری انجام داده، باندهای بزهکار را سرکوب کنیم، با باندهای سازمان یافته و خطرناک و معاملات مواد مخدر مبارزه کرده و به کاهش موارد خشونت اولویت دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان