آشنایی با عملکرد طرح جدید ردیابی ویروس کرونا در بریتانیا

کلید اصلی این طرح بازگشت همه به یک زندگی عادی‌تر اجتماعی و اقتصادی است

کسانی که آزمایش کرونایشان از وجود پادتن کووید ۱۹ در بدن‌شان خبر می‌دهد باید هم‌چنان مقررات ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کنند - Tolga AKMEN / AFP

هم‌چنان هزاران نفر همه روزه به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و دانشمندان هشدار داده‌اند که احتمال دارد این ویروس برای همیشه بخشی از زندگی بریتانیایی‌ها باشد. یافتن راهی برای لغو قرنطینه، بازگشایی مدارس، و بازگرداندن مردم بر سر کارهایشان بدون ایجاد موج دیگری از بیماری امری حیاتی است.

سیستم جدید آزمایش و ردیابی بیماری که از روز پنج‌شنبه در سراسر کشور به اجرا درآمده، به این منظور طرح‌ریزی شده که به کشور کمک کند از قرنطینه کامل وارد مرحله رسیدگی به شیوع‌های منطقه‌ای و درمان‌های مورد به مورد شود.

این طرح به شدت به تمایل مردم به گزارش عوارض، انجام تست، آمادگی‌شان برای رعایت مقررات قرنطینه و داشتن اطلاعات دقیق از تماس‌هایشان در زمان آلودگی به ویروس دارد. کسانی که تست کرونایشان مثبت بوده به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان سریعا هشدارداده‌اند که این ترتیب معجزه نخواهد کرد. یک پژوهش جدید در انجمن سلطنتی بریتانیا نشان می‌دهد که احتمالا این سیستم میان ۵ تا ۱۵ درصد از میزان عفونت‌های جدید می‌کاهد آن‌ هم در صورتی که بخشی از تلاش‌های جاری از جمله حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها باشد.

بارونِس دیدو هاردینگ، عضو مجلس اعیان از حزب محافظه‌کار و یکی از مدیران نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید: «سیستم آزمایش و ردیابی به گونه‌ای طرح شده که به اکثریت مردم امکان دهد در حد ممکن به زندگی عادی‌شان بازگردند، اما مستلزم انجام وظیفه اجتماعی همگانی است.

قصدمان این است که قرنطینه‌های فردی را جایگزین قرنطینه‌های عمومی کنیم. به معنای این که در عوض ۶۰ میلیون نفر در قرنطینه، به گروه‌های کوچک‌تری از مردم گفته شود که در صورت داشتن عوارض ۷ روز و در صورت تماس با بیمار ۱۴ روز از خانه خارج نشوند.»

این طرح چگونه اجرا می شود؟

  • از روز پنج‌شنبه، از کسانی که دارای عوارض کووید ۱۹ هستند – سرفه مداوم، تب یا فقدان حس بویایی و چشایی – خواسته می‌شود به مدت ۷ روز در خانه بمانند و در تماس با تارنمای نظام درمان عمومی بریتانیا یا شماره تلفن ۱۱۹ تحت آزمایش کرونا قرار بگیرند. در این صورت تمام اعضای خانواده بیمار باید به مدت ۱۴ روز خود را در قرنطینه قرار دهند.
  • جواب آزمایش کرونای افراد مظنون به بیماری ظرف ۴۸ ساعت داده می‌شود. کسانی که آزمایش‌شان مثبت باشد، باید به مدت ۷ روز در قرنطینه بمانند.
  • ظرف ۲۴ ساعت پس از نتیجه مثبت آزمایش، از بیمار به وسیله تلفن همراه یا ایمیل خواسته می‌شود که به سرعت هویت کسانی را که با آن‌ها در تماس بوده‌اند از طریق یک تارنمای امن یا تماس تلفنی در اختیار یکی از ۲۵ هزار مسؤول ردیابی که در استخدام سازمان بهداشت انگلستان هستند، بگذارند. این تماس‌ها شامل افراد نزدیک خانواده می‌شود و هم‌چنین کسانی که بیمار با آن‌ها در کمتر از دو متر و بیشتر از ۱۵ دقیقه تماس مستقیم داشته است. به این افراد گفته می‌شود که حتی اگر عارضه‌ای را حس نمی‌کنند به مدت ۱۴ روز از خانه خارج نشوند.
  • اگر یکی از این افراد دچار عوارض کووید ۱۹ شود باید آزمایش دهد، خود را به مدت ۷ روز در قرنطینه نگه دارد و همان روند را دنبال کند. حتی در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، این افراد باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه قرار گیرند.

کسانی که آزمایش کرونایشان از وجود پادتن کووید ۱۹ در بدن‌شان خبر می‌دهد باید هم‌چنان مقررات ۱۴ روز قرنطینه را رعایت کنند زیرا هنوز روشن نیست که وجود پادتن کرونا در خون می‌تواند از ابتلای مجدد جلوگیری کند یا نه.

این سیستم از اپلیکیشن نظام درمان عمومی بریتانیا که هنوز در «آیل آو وایت» تحت آزمایش است، استفاده نمی‌کند هرچند بارونس هاردینگ گفت که این سیستم در هفته‌های آینده به اجرا  گذاشته خواهد شد.

اقدام در سطح محله‌ها

دولت به شوراهای محلی برای مبارزه با کرونا مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند بودجه داده تا در صورت جهش ناگهانی موارد ابتلا به کووید ۱۹در مناطق تحت کنترل‌شان، بتوانند به سرعت مردم را تحت آزمایش قرار دهند.

پرفسور جان نیوتن از سازمان بهداشت انگلستان می‌گوید شوراها بخش کلیدی این سیستم هستند. به همین منظور از مقامات شوراها خواسته شده طرح‌هایی برای مقابله با بیماری در سطح محلی درنظر گیرند.

او گفت: «اگر ویروس کرونا در منطقه به خصوصی شیوع پیدا کند می‌توانیم به سرعت منابع بیشتری از جمله آزمایش‌های گسترده‌تر در اختیار مناطق مستعد به آلودگی قرار دهیم. این‌ها همه از موارد ابتلا به بیماری و شیوع آن خواهد کاست که همراه با دیگر تدابیر تفاوت بسیاری ایجاد خواهد کرد.

کلید اصلی این طرح بازگشت همه ما به یک زندگی عادی‌تر اجتماعی و اقتصادی و در عین حال کاهش خطر ویروس کروناست.»

بارونس هاردینگ اظهار اطمینان کرده که مردم نظام جدید را مراعات خواهند کرد: «اکثر مردم تاکنون از راهنمای کووید ۱۹ پیروی کرده‌اند و ما انتظار داریم مقررات این طرح جدید را نیز مراعات کنند. فکر می‌کنم بسیار مهم است تا به کسانی که به بیماری مبتلا شده‌اند یا نزدیکان‌شان داغ ننگ نزنیم.»

او افزود هرکه به دلیل آزمایش مثبت کرونا مجبور به قرنطینه در خانه می‌شود، مشمول دریافت حق بیماری خواهد بود و به دارندگان مشاغل آزاد اعتبارهای مالی داده خواهد شد.

© The Independent