قرنطینه و رابطه جنسی مجازی همراه با مصرف مواد مخدر

رابطه جنسی مجازی گزینه‌ امنی‌ست، چون خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی را کاهش می‌دهد

یک کاربر هدست‌های واقعیت مجازی ۳دی در جریان یک نمایشگاه در شانگهای چین. HECTOR RETAMAL/AFP

از ابتدای قرن بیست‌ویکم تاکنون تلفیق مصرف مواد مخدر با رابطه جنسی هم‌چنان ادامه دارد. مواد تحریک‌کننده مانند آمفتامین و کوکایین نه تنها میل جنسی را افزایش می‌دهد بلکه لذت جنسی بیشتری هم نصیب فرد می‌کند. در این چند ماه که از دنیای فیزیکی به سمت دنیای مجازی می‌رویم، نظرسنجی طرح سلامت مردان هم‌جنسگرا نشان می‌دهد رابطه جنسی همراه با مصرف مواد مانند بسیاری چیزهای دیگر بیش از پیش در زندگی افراد باب شده است. حدود نیمی از شرکت‌کنندگان گفته‌اند دیگر حضوری در مهمانی‌های سکس همراه با مصرف مواد شرکت نمی‌کنند و در عوض این کار را مجازی انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد رابطه جنسی مجازی گزینه امن‌تری باشد چون خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی مانند سوزاک را کاهش می‌دهد. ابتلا به سوزاک هم‌اکنون چه در میان جامعه هم‌جنسگرایان و چه دگرجنس‌گرایان دوباره رو به فزونی گذاشته است. اما با رابطه مجازی یک خطر رفع می‌شود و خطر دیگری به وجود می‌آید: خطر بیش‌مصرف مواد یا اثرات جانبی ناخواسته‌ای که بیشتر مواد مخدر بر فرد دارند. اگر کسی همراه فرد باشد می‌تواند دخالت کند اما در رابطه مجازی امکان دخالتِ نجات‌بخش دیگران وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جالب این‌جاست که شرکت‌کنندگان در رابطه جنسی همراه با مصرف مواد فقط برای لذت جنسی بیشتر جذب این کار نمی‌شوند، بلکه نیازشان به ارتباط با دیگران و احساس تعلق به جمع در هنگام تنهایی و انزوا آن‌ها را مشتاق این فعالیت می‌کند. موادی مانند متامفتامین و کوکایین اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و برقراری ارتباط کلامی را آسان‌تر می‌کند، البته کوکایین ممکن است به فرد احساس جذاب‌تر و شوخ‌تر بودن هم بدهد. شیوع کووید ۱۹ باعث شده برخی وقت بیشتر، اضطراب بیشتر و نیاز به قوت قلب بیشتری داشته باشند. همه این‌ها ممکن است انگیزه‌های قوی‌تری از صرف تحریک شهوانی برای روی آوردن به ارتباط جنسی همراه با مصرف مواد باشد. تشدید لذت رابطه جنسی با مصرف مواد موجب می‌شود برخی افراد مدت بیشتری درگیر استفاده از مواد مخدر شوند. اما بسیاری آن را صرفاً به چشم تلفیقی از دو فعالیتی می‌بینند که به خودی خود لذت‌بخش‌اند.

در بریتانیا رابطه جنسی همراه با مصرف مواد را عموماً فعالیتی مردانه و هم‌جنسگرایانه می‌دانند، اما در کشورهای دیگر واقعیت چیز دیگری است. مصرف مواد مخدر، همراه با رابطه جنسی همواره میان گروه‌های دگرجنسگرای آمریکا و بخش‌هایی از آسیا رواج دارد. دست‌یابی به آمار دقیق در این مورد دشوار است اما به نظر می‌رسد علاقه‌مندان به این فعالیت هنوز در اقلیت‌اند. شرکت در فعالیت گروهی که در اقلیت است، باعث می‌شود فرد احساس وابستگی به گروه داشته باشد و آن را بخشی از هویتش ببیند. داشتن چند شریک جنسی، کاری خارج از عرف است.

وقتی غیرقانونی بودن مصرف مواد را هم به آن اضافه کنیم می‌بینیم تعداد افرادی که حتی ممکن است فکر انجام این کار از مغزشان بگذرد بسیار کم می‌شود. در نتیجه برخی افراد که با تمام این احوال این کار را می‌کنند ممکن است احساس شرمساری اجتماعی کنند یا دست کم با احتیاط بشتری پیشینه روابط جنسی‌شان را با مثلاً کارکنان درمانگاه در میان بگذارند و از قضاوت دیگران واهمه داشته باشند یا فکر کنند ممکن است به آن‌ها خدمات پزشکی ارائه ندهند.

با نگاهی به آینده پس از این همه‌گیری، جالب است ببینیم آیا این تمایل به رابطه جنسی مجازی و گروهی همراه با مصرف مواد، واکنش موقتی در دوره قرنطینه است یا از این پس نیز ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد وضعیت دست‌رسی به متامفتامین در بریتانیا و اروپا تغییر خواهد کرد: پلیس هلند اخیراً هشدار افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تولید متامفتامین را در این کشور داده است. پلیس گفته امکانات آزمایشگاهی که از اول قرار بوده برای تولید قرص اکس به کار روند کم‌کم تغییر کاربری می‌دهند تا برای تولید متامفتامین مورد استفاده قرار گیرند. آزمایشگاه‌های هلندی و شبکه‌های شناخته‌شده قاچاق انسان در اروپا، راه و چاه تولید متامفتامین را از مکزیکی‌ها یاد می‌گیرند تا مصرف آن را گسترش دهند و به امری عادی و روزمره بدل کنند.

پارسال یک نظرسنجی با موضوع مصرف مواد مخدر در بریتانیا انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که کمتر کسی چنین مواد مخدری مصرف می‌کند. ممکن است در حال حاضر تقاضا برای متامفتامین در بریتانیا وجود نداشته باشد اما تأمین‌کنندگان این ماده مخدر می‌خواهند به زودی این وضعیت را با کاهش قیمت آن و سایر فعالیت‌های بازاریابی کارساز تغییر دهند. احتمالاً اولین گروهی که متوجه این تغییر خواهند شد کسانی خواهند بود که هم‌اکنون فعالیت جنسی همراه با مصرف مواد مخدر دارند. اما تعداد این گروه نسبتاً کوچک تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان متامفتامین را راضی نخواهد کرد. ممکن است این ماده در آینده در بریتانیا تبدیل به مخدری بسیار معمول شود.

اثر متامفتامین ماناتر از کوکایین است و با توجه به قیمت یکسان هر دو ماده این ویژگی ممکن است باعث شود جذابیت متامفتامین بیشتر شود. در حال حاضر قیمت کوکایین از همیشه مناسب‌تر و اثربخشی آن از همیشه بیشتر است. اگر دلالان بخواهند این دو عامل را در مورد متامفتامین نیز ایجاد کنند احتمال دارد مصرف آن ناگهان افزایش یابد و بریتانیا اصلاً در موقعیتی نیست که بخواهد این را هم به مشکلاتش اضافه کند، چون بریتانیا همین الان هم بیشترین تعداد جان‌باختگان ناشی از مصرف مواد را در اروپا دارد. اضافه شدن یک ماده مخدر قوی دیگر به فهرست مواد مورد استفاده در بریتانیا صرفاً تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف مواد را افزایش می‌دهد. بریتانیا آمادگی رویارویی با مشکلات ناشی از افزایش مصرف متامفتامین را ندارد.

در مجموع نوع مواد مصرفی و نحوه مصرف آن در میان مردم در حال تغییر است و این منحصر به دوران قرنطینه نمی‌شود.

*یان همیلتون استادیار رشته اعتیاد در دانشگاه یورک است.

© The Independent

بیشتر از زندگی