چرا ۲۰۲۰ می‌تواند شروعی پرقدرت در تمامی ورزش‌ها باشد؟

سازمان‌های ورزشی و لیگ برتر باید تمرکزشان را روی سلامت بازیکنان بگذارند

مسابقه فوتبال زنان بین تیم آمریکا و کانادا در کالیفرنیا، فوریه ۲۰۲۰- Jayne Kamin-Oncea/Getty Images/AFP

ابتدا بوندس لیگا، حالا هم لیگ برتر؛ فوتبال به معنای واقعی به خانه باز‌گشته است، به تنها مکانی که می‌توانیم شاهدش باشیم.

با وجود بحران مالی که این ورزش با آن دست و پنجه نرم می‌کند، سازمان‌های ورزشی و لیگ برتر باید تمرکزشان را روی سلامت بازیکنان بگذارند و مطمئن شوند که بازی‌ها با تایید قوانین دولتی انجام می شوند.

با توجه به اینکه اغلب ما از شکست بیشتر از پیروزی یاد می‌گیریم، بنابراین بحران کرونا می‌تواند به عنوان یک اتفاق آگاه‌کننده در بخش‌هایی باشد که غالبا مسائل جهانی را دنبال می‌کنند.

تنها ۱۲ درصد از بریتانیایی ها که توسط  ساوانتا کامرز(Savant A-Comres) در نظرسنجی شرکت کردند، تأیید می‌کنند که باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر توانستند از پس این بحران برآیند، در مقایسه، ۲۹ درصد معتقدند که دولت بریتانیا و ۷۲ درصد کادر درمانی  توانستند این بحران را مدیریت کنند.

اگر کوید۱۹ به ما چیزی آموخته باشد که هیچ گروه یا فرد دیگری نتوانسته آن را به ما یاد بدهد، تاثیر جهانی آن بر غنی و فقیر و ضعیف و قوی است.

با توجه به تغیرات چشمگیر درسال  ۲۰۱۸ و اتفاقات بد ورزشی گزارش شده درسال ۲۰۱۹، حالا بریتانیا و سایر کشورها در معرض خطرات ناشی از تحولات آب و هوایی هستند.

ما معتقدیم که فوتبال - و به طور کلی ورزش - می تواند دوباره به شکلی تازه ، نه فقط برای باشگاه ها، بازیکنان و هواداران، بلکه برای سیاره ای که همه ما آن را خانه می نامیم، باز گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو ویکس، مربی ورزش صبح گاهی در حالی که دستگاه  پیشرفته تنفسF1 برای بیماران کادر درمانی را ارائه می داد، با گفتن این جمله «انسان دوستی جبران می کند» خود را در قلب یک ملت جای داد.

سال ۲۰۲۰ می تواند شروعی دوباره و قدرتمند برای تمام ورزش ها، آگاهی بیشتر نشان های تجاری قدرتمند و سطح بالای اعتماد باشد تا بتوانیم به مبارزه برای جهانی بهتر، سالم تر و عادل تر برخیزیم.

باشگاهها و مسئولان ورزشی باید بکوشند تا هوای پاکی که اکنون همه ما در آن تنفس می کنیم، در دراز مدت ادامه یابد - چرا که ریه های ما برای مدتی در معرض آلودگی کوید-۱۹ قرار گرفته است.

حالا باید بپرسیم که آیا حامیان و سرمایه گذاران فوتبال موافقند که درانتخاب مالکان لیگ برتر و مدیران تجدید نظر کنند تا رعایت حقوق انسانی و محیط زیست، علاوه بر مسائل اقتصادی دنبال شود؟

این امر به معنای گسترش بخش تخصصی در زمینه تغذیه و تناسب اندام برای اطمینان از تبدیل شدن به یک کشور سالم تر، مناسب تر و مقاوم تر است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از کوید-۱۹ در بین افراد چاق بیشتر است، وضعیتی که خارج از شرایط همه گیری هم، مشکلات سلامت متعددی را بوجود می آورد.

این بدان معناست که باشگاه ها، بازیکنان و فدراسیون ها باید به طور فعالانه با هواداران و دارندگان بلیط های فصل، تعامل داشته باشند و گزینه های غذایی سالمتر محلی را در روز مسابقه ارائه دهند.

و سرانجام، این بدان معناست که بخش ورزش به عنوان یک عضو منسجم از این آسیب برمی خیزد و نقش خود را به عنوان یک بازیکن جهانی ایفا میکند.

این بدان معناست که باید به دقت درمورد مکان و چگونگی برگزاری مسابقات بیاندیشیم: یورو۲۰۲۰ - و حالا ۲۰۲۱ - طبق گفته رئیس تدارکات اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، به دو میلیون صندلی اضافی در پروازها، نیازمند است.

درست همانطور که سیگار و الکل ازچشم انداز ورزشی بریتانیا به طورکلی ناپدید شده است، حالا باید همین تصمیم راجع به شرکت ها و بخش های تولیدی مواد آسیب زننده  به سلامتی، اتخاذ شود. موادی مانند نفت و گاز، فست فود و همچنین شرکت هایی که مسئول سیلاب زباله به سیاره ما هستند.

سال آینده بریتانیا میزبان گروه ۷، گروهی متشکل از اقتصادهای بزرگ (انگلیس، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، کانادا) و اجلاس آب وهوا COP26 (که پیش بینی می شود دویست نفر از صد کشور دنیا مهمان آن باشند) خواهد بود. این اجلاس در کشوری برگزار خواهد شد که در حال حاضر زیرسایه سنگین  بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا  قرار دارد. 

این ها لحظات سیاسی مهمی در کشور ماست، که شکل بهبود جهانی از این بیماری را ترسیم کرده و در مورد آن تصمیم گرفته می شود.

تصور کنید باشگاه های همه کشورها، ازمعاملات جهانی جدید برای محافظت از محیط زیست، حمایت می کنند و محیط ها و سبک زندگی سالم را برای طرفداران فراهم می آورند و از ماندگاری دراز مدت ورزش محافظت می کنند.

اگر ورزش بتواند به بهبودی كمك كند، آلودگی را كاهش دهد، هوای تمیزتری را به وجود بیاورد، مردم را به فعالیت در فضاهای سبزتر ترغیب کند و همچنین کمک کند تغذیه بهتری داشته باشند، در این صورت به کادر درمان کمک کرده و زندگی های بیشتری را نجات می دهد؛ و بالاتر ازاین برنده شدن، چیز دیگری نیست.

کلر پوول، بنیانگذار اسپورت پازیتیو سامیت است. اد کینگ، روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی اسپورت و مشاور بنیاد آب و هوای اروپا است.

© The Independent

بیشتر از ورزش