اعلام سه روز آتش‌بس از طرف گروه طالبان به مناسبت عید فطر

رئیس جمهوری افغانستان، نیز اعلام کرد که دولت «از پیشنهاد صلح استقبال می‌کند»

طالبان و دولت افغانستان گفته‌اند در صورتی که هدف حمله طرف مقابل قرار گیرند، از خود دفاع خواهند کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

همزمان با پایان ماه رمضان، گروه طالبان در افغانستان روز شنبه آتش‌بسی سه روزه به مناسبت جشن عید فطر در این کشور اعلام کرد. 

طالبان شنبه شب گذشته با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی، به جنگجویان این گروه شبه نظامی اسلامگرا دستور داد تا علیه نیروهای دولتی افغانستان دست به «عملیات تهاجمی» نزنند. 

بلافاصله پس از این بیانیه، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز اعلام کرد که دولت «از پیشنهاد صلح استقبال می‌کند». 

این در حالی است که طالبان و دولت گفته‌اند در صورتی که هدف حمله طرف مقابل قرار گیرند، از خود دفاع خواهند کرد.

گروه طالبان همچنین به جنگجویان خود هشدار داد تا از معاشرت با نیروهای امنیت ملی افغانستان در سه روز تعطیلات عید فطر پرهیز کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان ماه گذشته درخواست دولت مبنی بر آتش‌بس در ماه رمضان را رد کرده و در حالی که حملات خود به نیروهای امنیتی افغانستان را شدت بخشیدند آتش‌بس را «غیرمنطقی» خوانده بودند. 

به گزارش دفتر اطلاعات و امنیت افغانستان در کابل، در حملات طالبان در طول ماه رمضان، دست‌کم ۱۴۶ نفر از غیرنظامیان کشته و ۴۳۰ نفر زخمی شدند. 

در همین حال هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، چند روز پیش با تاکید بر این که این گروه به توافق صلح پایبند بوده از ایالات متحده آمریکا خواست تا توافقنامه امضا شده در اوایل سال جاری را «هدر» ندهد. 

آتش‌بس سه روزه در حالی اعلام می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ويژه آمریکا برای صلح افغانستان، چندی پیش در سفری به افغانستان، خواستار تداوم گفت‌وگوها میان طالبان و دولت افغانستان شده بود.  

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که آتش‌بس تنها برای جشن‌های عید فطر اعلام شده است. 

او در توئیتی نوشت: «هیچ گونه حمله‌ای علیه دشمن انجام ندهید ولی در صورت حمله دشمن از خود دفاع کنید.» 

آقای غنی نیز در واکنش نوشت: «به عنوان فرمانده کل قوا، من به نیروهای امنیتی ملی افغانستان دستور دادم تا از آتش‌بس سه روزه پیروی کنند و تنها در صورت حمله از خود دفاع کنند.»

همزمان نیروهای نظامی مستقر در افغانستان از این آتش‌بس استقبال کرده و گفته‌اند: «ما مجددا نیروهای نظامی همه طرف‌های درگیر را به کاهش خشونت دعوت و تاکید می‌کنیم که بگذارند روند صلح افغانستان امکان‌پذیر شود.» 

دو دهه بعد از حادثه یازده سپتامبر که اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی را در پی داشت، تمامی نیروهای آمریکایی و ناتو قرار است تا پایان سال آینده میلادی طبق توافقنامه صلح با طالبان از این کشور خارج شوند. 

© The Independent

بیشتر از