حملات تروریستی افغانستان کار داعش است یا طالبان؟

آمریکا و افغانستان در این خصوص اختلاف نظر دارند

مردی در حال جمع کردن خرده‌ شیشه‌های پنجره پس از انفجاری در غزنی، ۱۸ مه- REUTERS/Mustafa Andaleb

روز دوشنبه رئیس امنیت ملی افغانستان همراه با سرپرست وزارت کشور و رئیس ستاد ارتش در یک نشست خبری، جزئیات تازه‌ای از حملات تروریستی سه‌شنبه هفته گذشته که باعث کشته شدن بیش ۵۰ تن و زخمی شدن نزدیک به ۱۲۰ نفر شد، به رسانه‌ها ارائه کردند. 

ضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان، در این نشست خبری گفت که مدارک به دست آمده در پیوند با این دو حادثه، از جمله اعترافات تعدادی از بازداشت شده‌ها، نشان داده است که هر دو حمله تروریستی کابل و ننگرهار در تبانی با شبکه حقانی و همکاری داعش انجام گرفته است. 

او همچنین گفت که داعش تقریبا در افغانستان نابود شده است و جز چند چهره رهبری کننده این گروه، نیروی دیگری برای داعش باقی نمانده است. 

رئیس امنیت ملی افغانستان افزود که مدارک بدست آمده را در اختیار آمریکایی‌ها نیز خواهد گذاشت تا نشان دهد که طالبان همچنان با شبکه‌های تروریستی همکاری دارند. به گفته ضیا سراج، طالبان رابطه خود را با شبکه‌های تروریستی قطع نکرده‌اند و ارتباطات نزدیکی به القاعده و لشکر طیبه دارند. 

 

پس از حملات تروریستی هفته گذشته در کابل و ننگرهار، زلمی خلیل‌زاد سریعا در این رابطه واکنش نشان داد و حملات مذکور را به داعش نسبت داد. 

او گفت که داعش و حلقاتی دیگر می‌کوشند تا توافق صلح میان طالبان و امریکا را برهم بزنند. همچنین، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز حملات تروریستی هفته گذشته را کار داعش دانست. او دولت افغانستان را تشویق کرد تا تلاش برای رسیدن به صلح در افغانستان و آغاز مذاکرات صلح با طالبان را افزایش دهد. 

توافق صلح در آستانه بی‌ارزش شدن 

هرچند گروه طالبان حملات هفته گذشته را محکوم کرده و دست داشتن در آن را رد کردند و داعش نیز تنها مسئولیت حمله انتحاری در استان ننگرهار را برعهده گرفت و کسی تا امروز حمله بر بیمارستان غرب کابل را برعهده نگرفته است، اما طالبان با حمله انتحاری سنگین بر یک پایگاه نیرو‌های امنیت ملی افغانستان در استان غزنی، یک بار دیگر مشخص ساختند که تمامی حملات تروریستی در افغانستان به نحوی با این گروه پیوند دارد. 

طالبان روز دوشنبه با یک نفربر نظامی مملو از مواد انفجاری، پایگاه نیرو‌های امنیت ملی در استان غزنی را آماج قرار دادند. در این حمله ۸ نیروی نظامی کشته شدند و چندین تن دیگر نیز زخم برداشتند. طالبان ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این حمله، آن را در واکنش به فرمان رئیس جمهوری غنی مبنی بر تهاجم بر گروه طالبان اعلام کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا که در تلاش حفظ و تداوم توافق صلح با طالبان است، سعی دارد تا بیشتر حملات تروریستی پس از توافق را به حلقه‌هایی نسبت دهد که موافق توافق نیستند. خلیل‌زاد در رشته توییت‌هایی که پس از حملات تروریستی هفته گذشته منتشر کرد، گفت که نسبت دادن این حملات (به طالبان) نوعی بهانه‌جویی برای شکستن توافق است. 

اما آقای خلیل‌زاد به خوبی می‌داند که طالبان خیلی پیش‌تر از این، توافق را زیر پا گذاشته‌اند. طالبان عملا گفته‌اند که توافق صلح تنها جنگ آنان با نیرو‌های امریکایی را به پایان رسانده است و آنان هیچ گونه تعهدی برای کاهش حملات علیه دولت افغانستان نداده‌اند. 

این در حالی‌ست که یکی از مواد اصلی توافق صلح، کاهش خشونت توسط طالبان علیه دولت و مردم افغانستان است. واکنش فرماندهان ناتو در افغانستان در قبال فرمان رئیس جمهوری در پیوند با آغاز تهاجم علیه طالبان، نیز تا حدی توافق صلح را متزلزل ساخته است. ناتو گفته است که حملات هوایی علیه طالبان را ادامه خواهند داد. 

در چنین وضعیتی، احتمال نجات توافق صلح بسیار کم است. زیرا نه طالبان حاضرند خشونت‌ها را کاهش دهند، و نه دولت افغانستان می‌تواند بیش از این در مقابل حملات گسترده طالبان، خویشتن‌داری از خود به خرج دهد. 

حالا فقط خلیل‌زاد مانده است و نگرانی از به هدر رفتن نزدیک به دو سال تلاش وی برای رسیدن به توافق صلح میان امریکا و طالبان، و به دنبال آن، مشارکت طالبان در حیات سیاسی آینده افغانستان.

بیشتر از