نقض «حریم خصوصی»‌ میلیون‌ها نفر توسط برنامه «سیری» اپل

این غول فن‌آوری «تحت هیچ نوع تحقیق و تفحص قرار نگرفته است»

زنی در حال نشان دادن ویژگ «سیری» تلفن‌های آیفون. Mandy Cheng/AFP

طبق اخباری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد پیمانکاران اپل بی‌آنکه کاربران خبر داشته باشند یا اجازه داده باشند پیام‌های ضبط ‌‌شده آن‌ها در برنامه سیری را گوش می‌دادند اما اپل تحت هیچ‌گونه تحقیق و تفحصی قرار نگرفته است.

افشاگری که در سال ۲۰۱۹ برملا کرده بود پیمانکاران اپل بی‌آنکه کاربران خبر داشته باشند یا اجازه داده باشند پیام‌های ضبط‌ ‌شده آن‌ها در برنامه سیری را گوش می‌دهند به‌طور علنی به عدم انجام هیچ‌گونه اقدامی علیه این غول فناوری اعتراض کرد.

طبق گفته توماس لبون‌نیک در نامه‌ای که برای تمام نهادهای تنظیم مقررات حفاظت از داده‌های اروپا فرستاد اپل «حریم خصوصی میلیون‌ها شهروند را به‌طور گسترده نقض کرده است.»

او نوشت اخبار این موضوع منتشرشده اما این غول فناوری «تا آنجایی که می‌دانم تحت هیچ نوع تحقیق و تفحص قرار نگرفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لبون‌نیک که برای یکی از پیمانکاران اپل در ایرلند به نام گلوب تکنیکال سرویسز کار می‌کرد به پیام‌های ضبط‌ شده کاربران گوش می‌داد و خطاهای آوانویسی را تصحیح می‌کرد. از صدها پیام ضبط‌ شده در آیفون، «آی پد» و «اپل واچ» که گوش می‌دادند بسیاری «بدون فعال‌سازی برنامه سیری» ضبط ‌شده بودند یعنی کاربران از آن خبر نداشتند.

افزاره‌های اپل علاوه بر ضبط پیام‌های صاحب خود، بی‌آنکه خبر داشته باشد حرف‌های اقوام یا بچه‌های وی را هم ضبط می‌کردند که حاوی اسامی، نشانی‌ها، پیغام‌ها، جستجوها، بحث‌ها و مکالمات بود.

به گفته آقای لبون‌نیک این پیام‌های ضبط‌ شده حاوی اطلاعات شخصی مثل «اطلاعات ابتلا به سرطان، فوت بستگان، امور مذهبی، امور جنسی، هرزه‌نگاری، سیاست، مدرسه، روابط عشقی یا مصرف مواد مخدر بود.»

همچنین طبق این نامه کارکنان طرح دیگری به نام «داده‌های توسعه» نیز به این پیام‌های ضبط ‌شده دسترسی داشتند و واژگانی را که می‌بایست به داده‌های کاربر مثل شماره تلفن، موقعیت مکانی یا موسیقی موردعلاقه پیوند داده شوند برچسب‌گذاری می‌کردند.

در این نامه آمده است: به‌عبارت‌دیگر کارکنان این طرح به اطلاعات کاربران دسترسی داشتند تا بتوانند آن‌ها را به دستورهای برنامه سیری پیوند بدهند؛ یعنی فهرست موسیقی‌های موردعلاقه، شماره تلفن‌ها، یادداشت‌ها، زمان‌بندی‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها و سایر اطلاعات کاربر را در داده‌گان عظیمی جمع می‌کردند تا اپل بتواند در سایر طرح‌ها از آن‌ها استفاده کند.

شرکت اپل که مقر آن در کوپرتینو است در اوت ۲۰۱۹ در واکنش به این اخبار ۳۰۰ کارمند خود را اخراج کرد، درحالی‌که فقط یک هفته به آن‌ها مهلت داده بود و اعلام کرد در حال بازنگری در برنامه صوتی خود است. آقای لبون‌نیک گفت «در مورد این‌که اپل واقعاً چنین کارهایی را متوقف کرده است هیچ‌گونه راستی آزمایی انجام نگرفته است» و از منابع خبری شنیده است که اپل هیچ اقدامی برای پایان دادن به این کارها انجام نداده است.

اپل مدعی است که در رعایت حریم خصوصی همانند رقبای خود مثل گوگل است اما اغلب موردانتقاد قرارگرفته است که به‌ویژه بر اساس ملاحظات سیاسی از اطلاعات حریم خصوصی به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می‌کند.

آقای لبون‌نیک در نامه‌اش نوشته است: «معتقدم که بیانیه اپل فقط برای خاطرجمع کردن کاربران و مقامات دولتی صادرشده است و موافقت کاربر برایشان اهمیتی ندارد مگر آن‌که قانون آن‌ها را به جلب رضایت کاربران وادار کند. نظر اپل را دراین‌باره جویا شدیم و ما را به مطلب اوت ۲۰۱۹ اتاق خبرشان و صفحه الزامات و پشتیبانی از حریم خصوصی برنامه سیری ارجاع دادند. از اپل خواسته‌ایم بیانیه‌ای دراین‌باره صادر کند.»

بیشتر از زندگی