کرونا در اروپا؛ درخواست فرانسه و آلمان برای کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی

این بودجه صرف کمک به آسیب‌دیده‌ترین کشورها و مناطق اتحادیه اروپا خواهد شد

صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه -Kay Nietfeld/Pool via REUTERS

فرانسه و آلمان برای کمک به جبران زیان اقتصادی اروپا در اثر شیوع ویروس کرونا خواستار اجرای طرح بازسازی ۵۰۰ میلیارد یورویی شدند. این اعتبار بازسازی، صرف جبران خسارت‌ها در بخش‌هایی از اتحادیه اروپا خواهد شد که این بحران بیشترین زیان اقتصادی را به آن‌ها وارد آورده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که پیشنهاد کرده‌اند کمیسیون اروپا اختیار داشته باشد به نام اتحادیه اروپا از بازارهای مالی پول قرض کند. اختصاص این بودجه باید به تأیید هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آن‌ها گفته‌اند برنامه کوتاه‌مدت باید همان یافتن واکسن کووید۱۹ باشد. آنان هم‌چنین خواسته‌اند بودجه اروپا طی چند سال اول این طرح بازسازی، افزایش یابد.

آقای مکرون این ابتکار فرانسه و آلمان را «گام بزرگی به جلو» خواند و گفت این اولین بار است که دو کشور با هم پیشنهاد وام گرفتن اتحادیه اروپا را مطرح کرده‌اند.

خانم مرکل گفت دو کشور طرفدار اصلاح  قوانین ادغام و رقابت اتحادیه اروپا هستند تا پس از این بحران، شاهد اروپایی قوی‌تر و سربلندتر باشیم. او گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و هیئت اجرایی آن برای جبران اثرات اقتصادی این همه‌گیری مجموعاً ۳ تریلیون یورو بودجه در نظر خواهند گرفت.

سران این دو کشور گفتند به دنبال «توافقی فوری» بر سر بودجه اتحادیه اروپا و اعتبار پیشنهادی برای بازسازی هستند.

اما احتمال دارد این طرح پیشنهادی با مقاومت کشورهایی هم‌چون هلند روبه‌رو شود که در آن‌ها مردم بر مهار بودجه‌های دولتی تأکید دارند. آلمان نیز مدت‌ها در برابر طرح استقراض مشترک مقاومت می‌کرد، اما خانم مرکل گفت: «این بحران استثنایی است، پس ما هم این راه حل نامعمول را برمی‌گزینیم.»

چندین کشور اروپایی نگران اثرات این همه‌گیری بوده‌اند و ناهماهنگی اولیه در واکنش کشورهای اتحادیه اروپا به این بحران ممکن است به احساسات منفی مردم علیه این اتحادیه دامن بزند.

آقای مکرون گفت صرف توافق میان فرانسه و آلمان «نشان‌دهنده توافق هر ۲۷ [کشور] عضو این اتحادیه نیست.»

او افزود کمیسیون اروپا به زودی پیشنهاد خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد و«امیدواریم توافق میان فرانسه و آلمان به پیش‌برد آن کمک کند.»

اورسولا فون در لا‌ین، رئیس کمیسیون اروپا گفت از این طرح پیشنهادی استقبال می‌کند: «این طرح متناسب با دامنه و مقیاس این چالش اقتصادی است که گریبانگیر اروپا شده و هدف اصلی و البته درست آن پیدا کردن راه حلی برای بودجه اروپا است.»

بیشتر از اقتصاد