هشدار در مورد افزایش شیوع کرونا در کره جنوبی به دنبال تسهیل قرنطینه

موارد جدیدی از ابتلا به بیماری در ارتباط با میکده‌ها و کلوب‌های شبانه گزارش شده است

کینگ کلاب یکی از کلوب‌های شبانه معروف در کره جنوبی است که به دلیل حضور یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در آن تعطیل شد، ۱۰ می‌۲۰۲۰-Jung Yeon-je / AFP

رئیس جمهوری کره جنوبی مردم را در حالی به آرامش فراخوانده است که موارد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده‌اند که مرتبط به کلوب‌های شبانه هستند. این در حالی است که هراس عمومی از موج دوم ابتلا به کرونا در آستانه لغو برخی محدودیت‌های فاصله‌گذاری جامعه را فرا گرفته است.

روز یکشنبه مقامات رسمی بهداشت و سلامت کره جنوبی ۳۴ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کردند. این اولین بار در عرض یک ماه است که آمار روزانه مبتلایان در کره جنوبی بالاتر از ۳۰ مورد بوده است. مون جی این، رئیس جمهور، ضمن تأکید بر احتیاط بیشتر به خاطر این افزایش آمار گفته است «دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد».

مرکز کنترل و پیشگیری کره اعلام کرده ۲۶ مورد از این ۳۴ مورد بیماران جدیدی هستند که در داخل کشور مبتلا شده‌اند اما بقیه از خارج آمده‌اند.

عمده مواردی که طی روزهای اخیر گزارش شده‌اند در ارتباط با کلوب‌های شبانه منطقه تفریحی «ایتائون» در سئول بوده‌اند. هفته گذشته نتایج آزمایش یک مرد ۲۹ ساله در حالی مثبت اعلام شد که وی در سه کلوب در این منطقه دیده شده بود.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره، مقامات بهداشت و سلامت در حالی خود را با دشواری‌های باز کردن مکان‌های بزرگ نظیر باشگاه و رستوران مواجه می‌بینند که در تلاشند به حدود ۲۰۰۰ نفری دست پیدا کنند که احتمالا با این بیمار در تماس بوده‌اند.

پارک وون سون، شهردار سئول، در پی افزایش اخیر مبتلایان،‌ دستور تعطیل ۲۱۰۰ باشگاه شبانه، دیسکو و میکده را صادر و سایر کسب و کارها را به رعایت معیارهای بهداشتی ملزم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی «بی توجهی ما می‌تواند منجر به یک انفجار در تعداد مبتلایان شود».

استان گایئونگی، که سئول در مرکزیت آن قرار دارد، و شهر اینچئون در غرب سئول نیز روز یکشنبه فرمان «تجمع ممنون» را برای باشگاه‌ها و اماکن تفریحی صادر کردند.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری کره، تا روز یکشنبه تعداد کل مبتلایان به ویروس با ۲۵۶ مورد مرگ به ۱۰۸۷۴ نفر رسیده است.

آقای مون گفته است «موارد آلودگی اخیر که در مراکز تفریحی رخ داد نشان می‌ٔهد که حتی در مرحله ثبات نیز امکان وقوع دوباره فاجعه در هر زمان و در هر مکان سر بسته و شلوغ وجود دارد».

وی افزود «هرگز نباید از اصول پیشگیری از همه‌گیری ویروس غافل شویم».

رئیس جمهور کره جنوبی بر درستی سیستم پزشکی و دستوارت قرنطینه کشور و همچنین مهارت کادر پزشکی به واکنش سریع در مقابل موارد ناگهانی تأکید کرد.

جهش ناگهانی مبتلایان در کره جنوبی در شرایطی رخ داده است که کشورهای دیگر، که هر یک مدیریت خود را در کنترل شیوع کووید ۱۹ داشته‌اند، از موارد جدید ابتلا خبر می‌دهند. این امر نگرانی‌هایی را از احتمال موج دوم همه‌گیری جهانی به میان آورده است.

مثلا آلمان هشدار داده است که نرخ ابتلا در این کشور به عدد بزرگتر از یک رسیده است. برای نزولی بودن روند ابتلا این نرخ باید عددی کوچکتر از یک باشد.

در همین حال، چین روز یکشنبه از ۱۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد، که طی ۱۰ روز گذشته برای اولین بار دو رقمی شده است. مقامات سطح هشدار را در حالی در شهر شولان به «پر خطر» افزایش دادند که همین چند روز پیش تمام منطقه را به سطح «کم خطر» رسانده بودند.

به نظر می‌رسد مورد اخیر در شهر شولان از زنی ۴۵ ساله آغاز شده باشد که هیچ مورد سفر یا تماس با مبتلایان نداشته و ویروس را به همسر، سه دختر و سایر بستگان منتقل کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان