«مریض ۳۱» آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کره جنوبی را دو برابر کرد

این زن ۶۱ ساله قبل از تشخیص بیماری‌اش، حداقل در چهار مراسم مذهبی شرکت کرده بود

مامورین در حال ضد عفونی کردن شهر دئگو، کره جنوبی، برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا- YONHAP / AFP

تعداد تایید شده آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی ظرف یک روز دو برابر شد و اکثر این موارد، در ارتباط با عابد کلیسای مرموز و «فرقه» مانند است که با نام «مریض ۳۱» شناخته می‌شود.

به‌رغم آن که دئگو، چهارمین شهر بزرگ این کشور، تحت قرنطینه است و به ۲.۵ میلیون ساکن این شهر گفته شده است که در طول عملیات کارگران سراپا زره‌پوش برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها، در خانه‌های خود باقی بمانند، در پی کشف ۲۳۹ مورد جدید فقط در روز شنبه، تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به این ویروس به ۴۳۳ نفر رسید.

مقامات هشدار داده‌اند که این آمار به احتمال زیاد به شدت بالاتر خواهد رفت، چرا که بیش از هزار نفر که در مراسم مذهبی کلیسای عیسوی شینچونجی در شهر دئگو شرکت کرده بودند، بروز علایم این بیماری را گزارش کرده‌اند.

مرکز جلوگیری و کنترل بیماری کره جنوبی، کلانشهر دئگو و شهرستان چئونگدو را (که بیش از ۱۰۰ نفر از افراد بستری در بند بیماران روانی بیمارستان آن، مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده‌اند) «مناطق مراقبت ویژه» اعلام کرده است و خدمه پزشکی ارتش، کارمندان بهداشت و منابعی تکمیلی را به آن مناطق ارسال کرده است.

بیش از نیمی از موارد ابتلا در آن کشور، به تماس (آنان) با زنی ۶۱ ساله پیوند می‌یابد که با نام «مریض ۳۱» شناخته می‌شود و قبل از تشخیص بیماری‌اش، حداقل در چهار مراسم مذهبی در مقبره زیارت شهادت (Temple of the Tabernacle of the Testimony) در کلیسای دئگو شرکت کرده است. رهبر آن کلیسا ادعا دارد که عیسی مسیح موعود است است.

به گفته مقامات، آن زن در این اواخر هیچ سفری به خارج از کشور نداشته است و به گزارش رسانه‌های محلی، وی پس از آن که در تاریخ ۱۰ فوریه به‌شدت تب کرد، با توسل به همین دلیل که به خارج از کشور سفر نکرده بود، دو بار از آزمایش برای ویروس کرونا سر باز زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز جلوگیری و کنترل بیماری کره جنوبی، روز شنبه اعلام کرد که فهرست ۹۳۰۰ نفر از افرادی را که در مراسم کلیسا شرکت‌ کرده‌اند، ثبت کرده است که  نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از آنان، بروز علایمی شبیه آنفولانزا را در خود، گزارش کرده‌اند.

جئونگ اون کیونگ، دبیر مرکز جلوگیری و کنترل بیماری کره جنوبی، گفت: «ما بر اساس فهرستی که آماده کرده‌ایم، تحقیقات خود را کلید زده‌ایم»، و شهردار دئگو افزود که تمام پیروان آن کلیسا برای احتمال ابتلا به بیماری (کرونا) مورد آزمایش قرار خواهند گرفت، و از آنها خواسته شده است تا دور از خانواده، خود را در خانه قرنطینه کنند.

مون جه این، رئیس جمهوری کره جنوبی، نیز دستور شروع تحقیقاتی در این باره را صادر کرده است تا مشخص شود که آیا موارد ابتلا به این بیماری در کلیسا و بیمارستان، که ۱۱۴ فرد مبتلا (اکثرا در بند روانی آن) قرار دارند، به هم مرتبط هستند، یا خیر.

آقای جئونگ، از مرکز جلوگیری و کنترل بیماری کره جنوبی، به خبرنگاران گفت: «به نظر ما بیماران این بند مکررا در معرض آن ویروس قرار گرفته‌اند، چرا که با توجه به فضای بسته بندهای روانی، چندین مریض با یکدیگر در یک اتاق زندگی می‌کنند.»

پیشتر، در ماه جاری میلادی، چندین نفر از پیروان این کلیسا به بیمارستان رفتند تا در مراسم ختم برادر لی مان هی، موسس کلیسا، شرکت کنند.

آقای لی ادعا می‌کند که احیای دوباره مسیح است و وعده داده است که در روز معاد، ۱۴۴ هزار نفر را با خود به بهشت ببرد. پیروان کلیسای شینچونجی ظاهرا معتقدند که آقای لی نامیرا است، و بر طبق آموخته‌های این کلیسا، تنها او می‌تواند معنای راستین انجیل را درک و تفسیر کند.

کلیسای شینچونجی گفته است که تمام ۷۴ عبادتگاه خود را در کره جنوبی تعطیل می‌کند، و به پیروان خود توصیه کرده است که به جای رفتن به کلیسا، مراسم عبادات را در یوتیوب تماشا کنند.

این کلیسا با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما عمیقا متاسفیم که به خاطر یکی از اعضای ما که چون به خارج از کشور سفر نکرده بود، فکر می‌کرد فقط سرما خورده است، افراد زیادی در کلیسای ما و محیط‌های پیرامون به این بیماری مبتلا شدند و این امر، باعث نگرانی اجتماعات محلی شده است.»

تا کنون دو بیمار مبتلا به ویروس کووید۱۹ در کره جنوبی، هر دو در بیمارستان چئونگدو، جان باخته‌اند. یکی از آنها زنی پنجاه و چند ساله بود که از بوسان، دومین شهر بزرگ کشور، برای مداوا به این بیمارستان منتقل شده بود، و مورد دیگر مردی ۶۳ ساله بود.

در سئول، پایتخت این کشور، هزاران نفر در روز شنبه به خایابان‌ها ریختند تا در تظاهرات سیاسی هفتگی پایتخت شرکت کنند. این در حالی‌ست که شهردار آن شهر گفته بود که در راستای اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری، تظاهرات روز شنبه ممنوع خواهد بود. پلیس سئول به رویترز گفت، از ممنوعیت این تظاهرات باخبر بوده است، ولی اگر دخالت می‌کرد، مصداق «سوءاستفاده از قدرت» می‌شد.

این کشور اکنون بزرگ‌ترین مکان شیوع بیماری در خارج از مرزهای چین و کشتی تفریحی «شاهدخت الماس» (Diamond Princess) است که میزبان ۶۰۰ مسافری است که به این بیماری مبتلا هستند و بر روی عرشه آن، در ساحلی در ژاپن قرنطینه شده‌اند.

پروازی که حامل مسافران بریتانیایی و اروپایی این کشتی تفریحی بود، روز شنبه در بریتانیا فرود آمد و آن مسافران قرار است دو هفته آینده را در بیمارستان ویرالز ارو پارک (Wirral’s Arrowe Park Hospital) در قرنطینه باشند. چندین شهروند بریتانیایی مبتلا به این ویروس اکنون در ژاپن در بیمارستان بستری هستند.

تعداد کل آمار مرگ و میر این ویروس در چین تا روز جمعه به ۲۳۴۵ نفر رسیده است و بیش از ۷۶ هزار نفر به آن مبتلا گشته‌اند.

در همین حال، کشف مواردی تازه در کره جنوبی، سنگاپور و ایران، برخی از متخصصان را قانع کرده است که این ویروس اکنون به سطح «همه‌گیری جهانی» نزدیک شده است.

سازمان جهانی بهداشت، از اقدامات چین در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری ستایش کرده است، چرا که (آن اقدامات) به سایر جهانیان وقت بیشتری برای آماده شدن به منظور مقابله با آن داده است.

اما ظهور نقطه‌های جدید شیوع این بیماری در سراسر جهان (که در اغلب موارد، امکان شناسایی اولین فردی که بیماری را به آنجا برده است، ممکن نیست) احتمالا حاکی از آن است که این بیماری اکنون دیگر بیش از آن گسترده شده است که بتوان در عرصه بهداشت عمومی، با آزمون و خطا به مصاف آن رفت.

ایان مک‌کی، محقق ویروس‌ها در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، گفت: «بروز ناگهانی نقاط شیوع این بیماری در گوشه و کنار جهان، حاکی از آن است که این ویروس به سرعت در حال شیوع است و ما احتمالا با وضعیت همه‌گیری جهانی روبه‌رو خواهیم شد.»

سازمان جهانی بهداشت، «همه‌گیری جهانی» را بیماری‌ای تعریف می‌کند که (دستکم) در دو قاره شیوع یابد. البته بعضی از کارشناسان بهداشت همگانی، «همه‌گیری جهانی» را هر گونه شیوع گسترده‌ای به‌شمار می‌آورند که منطقه‌ای گسترده، یا ورای بسیاری از مرزهای بین‌المللی را در بر گرفته باشد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان