دونالد ترامپ قطعنامه محدودیت اختیارات برای اقدام علیه ایران را وتو کرد

کنگره برای رد وتوی رئیس‌جمهور به دو سوم آرا نیاز دارد

ترامپ می‌گوید دمکرات‌ها از قانون به عنوان ابزار سیاسی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌کنند-Olivier DOULIERY / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همانگونه که وعده داده بود، قطعنامه‌ای که از رئیس‌جمهور می‌خواهد پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با کنگره مشورت کند را وتو کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش‌تر در گفتگو با ایندیپندنت فارسی تاکید کرده بود که ترامپ از رای وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از این قطعنامه دمکرات‌ها را متهم کرده که با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو از قانون استفاده ابزاری می‌کنند. ترامپ با اشاره به کشته شدن فرمانده سابق سپاه قدس در عراق گفت: «چهار ماه قبل من اقدام قاطعی در حذف قاسم سلیمانی انجام دادم.» به گفته رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام کاملا مطابق با قانون بوده است. به نظر می‌رسد اشاره ترامپ به قوانینی است که پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا برای افزایش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصویب این قطعنامه «توهین‌آمیز» در کنگره اشتباه بوده است. او افزود: «در جهانی مملو از تهدید‌ها زندگی می‌کنیم و بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور باید قادر باشد گام‌های بعدی دشمنان را پیش‌بینی کند و در برابر آن اقدام قاطع انجام دهد. این همان چیزی است که من انجام دادم.»

قطعنامه غیرالزام‌آور کاهش اختیارات جنگی ترامپ نخستین بار پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در مجلس نمایندگان مطرح شد. حامیان این طرح بر این باور بودند که تهران و واشینگتن به یک درگیری تمام‌ عیار نزدیک می‌شوند و باید اقدامات بیشتر دولت ترامپ علیه ایران را محدود کرد.

اکنون در صورتی که کنگره بر اجرای قطعنامه خود اصرار داشته باشد باید با دو‌ سوم آرا این وتو را رد کند. این در حالی است که که اکثریت کنگره در دست جمهوریخواهان هم‌حزبی دونالد ترامپ است.

از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران (۲۶ مهرماه)، و اجماعی که در مجلس نمایندگان بر سر تمدید این تحریم‌ها وجود دارد، احتمال رد وتوی ترامپ اندک است.

با این وجود سنا می‌گوید امروز (پنجشنبه) برای رد وتوی ترامپ رای‌گیری می‌کند. به گزارش نشریه هیل احتمال اجماع سناتورها برای رد وتوی رئیس‌جمهور کم است. اما سناتور دمکرات تیم‌ کین از همکاران خود خواسته برای مخالفت با رای وتوی ترامپ با او همراه شوند.